Sorterade efter kommentaren |
Spårvidd |
Används |
Land |
Kommentarer |
1140 mm |
Nej |
Belgien |
Antverpen - Ghent. |
1676 mm |
Ja |
USA |
BART i San Fransisco. |
1067 mm |
Ja |
Angola |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Australien |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Botswana |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Congo |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Costa Rica |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Equador |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Filipinerna |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Ghana |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Honduras |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Indonesien |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Japan |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Nej |
Kanada |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Malawi |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Mozambique |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Namibia |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Nej |
Nederländerna |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Nicaragua |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Nigeria |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Nej |
Norge |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Nya Zealand |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Sudan |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Swaziland |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Syd-Afrika |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Taiwan |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Zaire |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Zambia |
Benämnes CAP-spår. |
1067 mm |
Ja |
Zimbabwe |
Benämnes CAP-spår. |
800 mm |
Ja |
Schweiz |
Bergbanor. |
2000 mm |
Nej |
Nederländerna |
Beslutades om insmalning till normalspår år 1860. |
1067 mm |
Nej |
Sverige |
Blekinge, Småland och Halland. Benämnes CAP-spår. |
900 mm |
Ja |
Tyskland |
Borkum, Inselbahn. |
1217 mm |
Nej |
Sverige |
Borås - Herrljunga Järnväg. |
742 mm |
Nej |
Sverige |
Bruksbanan i Brattfors. |
760 mm |
Nej |
Sverige |
Bruksbanan i Iggesund. |
1099 mm |
Nej |
Sverige |
Bruksbanan i Ljusne järnbruk. |
760 mm |
Nej |
Sverige |
Bruksbanan i Robertsfors. |
1067 mm |
Ja |
USA |
Cable Cars i San Francisco. Benämnes CAP-spår. Spårvagnarna drivs av kabel nedsänkt mitt emellan spåren. |
600 mm |
Ja |
Angola |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Nej |
Frankrike |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Nej |
Grekland |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Ja |
Polen |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Nej |
Storbritannien |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Nej |
Tyskland |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Ja |
Zaire |
Décauvillespårvidd. |
600 mm |
Nej |
Sverige |
Décauvillespårvidd. Sju st koncessionerade banor. |
1295 mm |
Nej |
USA |
Delaware & Hudson. |
2134 mm |
Nej |
Storbritannien |
England, Great Western Railway. Fram till 1892. |
914 mm |
Nej |
Storbritannien |
England. För tunnelbygget. |
1520 mm |
Ja |
Sverige |
Enstaka linjer från Finland. |
1829 mm |
Nej |
USA |
Erie Railway. |
1099 mm |
Nej |
Sverige |
Fryksta - Klarälven. |
900 mm |
Nej |
Sverige |
Gruvbanan i Boliden. |
914 mm |
Nej |
Sverige |
Gruvbanan i Höganäs. |
914 mm |
Nej |
Sverige |
Gruvbanan i Malmberget. |
875 mm |
Nej |
Tyskland |
Gruvbanan vid Königsgrube i Chorzov. |
2134 mm |
Nej |
Azorerna |
Hamnbana. |
5630 mm |
Nej |
Tyskland |
Hitlers förslag till spårvidd för nya stambanor i Europa, som aldrig byggdes. |
1217 mm |
Nej |
Sverige |
Hudiksvall - Forsa Järnväg. |
802 mm |
Nej |
Sverige |
Hällefors - Nygård. |
1106 mm |
Nej |
Österrike |
Hästbana, sedemera lokbanan Budweis - Gmünden. |
885 mm |
Nej |
Sverige |
Hästbanan i Borgvik. |
742 mm |
Nej |
Sverige |
Hästbanor i Bergslagen. |
1000 mm |
Nej |
Sverige |
Hästspårvägen i Göteborg. |
891 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Dejefors. |
791 mm |
Nej |
Danmark |
Industribanan i Faxe. |
891 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Finspång. |
891 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Fiskeby. |
891 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Forshaga. |
750 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Glava glasbruk. |
560 mm |
Nej |
Irland |
Industribanan i Guinessbryggeriet. |
742 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Höganäs. Vid lokdrift 1872. |
700 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Lesjöfors bruk. |
891 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Munkfors. |
1250 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Rösered. |
560 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Sandviken. |
791 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Skutskär. |
820 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Säbyholm. |
1039 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan i Trummelsberg. |
785 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan Morgongåva - Molnebo. |
770 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan Strömbacka - Moviken. |
643 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan Strömsnäsbruk - Delary Bruk. |
730 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanan Wermbol - Stettin. |
875 mm |
Nej |
Ryssland |
Industribanan vid kopparverket i Bogoslavsk. |
1000 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanor. |
1217 mm |
Nej |
Storbritannien |
Industribanor i England. |
693 mm |
Nej |
Sverige |
Industribanor i Östra Värmland, Kroppa Järnväg, m.fl. |
914 mm |
Ja |
Storbritannien |
Isle-of-Man. |
600 mm |
Nej |
Frankrike |
Jordbruksbanan i Petit-Bourg. Décauvillespårvidd. Konstruerad av Paul Décauville. |
1372 mm |
Ja |
Japan |
Keio Teito Electric Railway, m.fl. |
1099 mm |
Nej |
Sverige |
Kristinehamn - Sjöändan. |
1093 mm |
Nej |
Sverige |
KURJ. |
2060 mm |
Ja |
Frankrike |
Lille, VAL. Gummihjul. |
1217 mm |
Nej |
Sverige |
Lokomotivångaren Svanen i Borås. För passage av vattenfallet vid Ålgården. |
914 mm |
Nej |
Spanien |
Mallorca. |
1530 mm |
Nej |
Storbritannien |
Middleton Colliery Railway. År 1816. |
381 mm |
Ja |
Storbritannien |
Miniatyrjärnvägar. |
900 mm |
Ja |
Tyskland |
Molli. |
891 mm |
Ja |
Sverige |
Museijärnvägar. |
600 mm |
Ja |
Sverige |
Museijärnväg. Décauvillespårvidd. |
750 mm |
Nej |
Egypten |
Nilen-deltat. |
1188 mm |
Nej |
Sverige |
Norbergs Järnväg m.fl. |
1435 mm |
Ja |
Albanien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Argentina |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Australien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Belgien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Bulgarien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Danmark |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Dominikanska Republiken |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Egypten |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Frankrike |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Gabon |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Grekland |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Hong Kong |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Irak |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Iran |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Israel |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Italien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Jamaica |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Japan |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Jugoslavien fd |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Kanada |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Kina |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Korea |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Kroatien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Kuba |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Libanon |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Liberia |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Nej |
Libyen |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Luxemburg |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Marocko |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Mauretanien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Mexico |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Nederländerna |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Nigeria |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Norge |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Paraguay |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Peru |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Polen |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Rumänien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Saudi Arabien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Schweiz |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Slovakien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Slovenien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Spanien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Storbitannien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Sverige |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Syrien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Tjeckiska Republiken |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Tunisien |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Turkiet |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Tyskland |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Ungern |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Uruguay |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
USA |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Venezuela |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Vietnam |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Österrike |
Normalspårvidd. |
1435 mm |
Ja |
Algeriet |
Normalspårvidd. Anges i Janes som 1421 mm. |
1435 mm |
Nej |
Nya Zealand |
Normalspårvidd. Ombyggda till 1067 mm. |
1600 mm |
Nej |
Nya Zealand |
Ombyggda till 1067 mm. |
1676 mm |
Nej |
Kanada |
Quebec, Cavillon - Greenville. Denna fanns 1915 som sista bana i Nordamerika. |
1200 mm |
Ja |
Schweiz |
Rheineck - Walzenhausen. Fd funikulär. |
891 mm |
Ja |
Sverige |
Roslagsbanan. |
785 mm |
Ja |
Polen |
Schlesien. Ursprunglig spårvidd för hästbanan var 793 mm fram till 1872. |
603 mm |
Ja |
Storbritannien |
Skifferbrottsbanan i Wales, Ffestiniog Railway. |
1100 mm |
Ja |
Tyskland |
Spårvägen i Braunschweig. |
925 mm |
Nej |
Tyskland, DDR |
Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning. |
914 mm |
Nej |
Tyskland, DDR |
Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning. |
1100 mm |
Nej |
Tyskland |
Spårvägen i Kiel. |
1000 mm |
Nej |
Sverige |
Spårvägen i Kiruna. |
900 mm |
Ja |
Portugal |
Spårvägen i Lisboa. |
1581 mm |
Ja |
USA |
Spårvägen i Philadelphia. |
1587 mm |
Ja |
USA |
Spårvägen i Pittsburg. |
1067 mm |
Ja |
Estland |
Spårvägen i Tallin. Benämnes CAP-spår. |
1445 mm |
Ja |
Italien |
Spårvägen i Turin. |
1829 mm |
Nej |
Ryssland |
St Petersburg - Tsarkoe Selo. |
1445 mm |
Nej |
Frankrike |
Strasburg Rail Road. |
1067 mm |
Nej |
Sverige |
Sundsvall - Torpshammars Järnväg. Benämnes CAP-spår. |
1099 mm |
Nej |
Sverige |
Surahammar - Lisjö. |
1217 mm |
Nej |
Sverige |
Söderhamn - Bergviken. |
1067 mm |
Ja |
Tanzania |
Tazara. Benämnes CAP-spår. |
1217 mm |
Ja |
Storbritannien |
Tunnelbanan i Glasgow. |
1435 mm |
Ja |
Portugal |
Tunnelbanan i Lisboa. Normalspårvidd. |
1445 mm |
Ja |
Spanien |
Tunnelbanan i Madrid. |
2000 mm |
Ja |
Frankrike |
Tunnelbanan i Marseille. Gummihjul. |
1581 mm |
Nej |
USA |
Tunnelbanan i Philadelphia. |
1581 mm |
Ja |
USA |
Tunnelbanan i Pittsburgh. |
1495 mm |
Ja |
Kanada |
Tunnelbanan i Toronto. |
1880 mm |
Nej |
Irland |
Ulster Railway. Ändrad till 1600 mm. |
1067 mm |
Nej |
Sverige |
Utsjö Järnväg. Benämnes CAP-spår. |
600 mm |
Nej |
Frankrike |
Utställningsbanan i Paris 1889. Décauvillespårvidd. |
1217 mm |
Nej |
Sverige |
UVHJ. |
1269 mm |
Nej |
Storbritannien |
Wales, Penydarran Railway. Threvithicks första lok 1804. |
686 mm |
Nej |
Storbritannien |
Wales, Tal-y-llyn. |
456 mm |
Nej |
Storbritannien |
Verkstadsbanor i England, L&Y Rwy i Horwich, m.fl. |
1188 mm |
Nej |
Sverige |
Wessman - Barken Järnväg. |
875 mm |
Nej |
Ryssland |
Vladikavkasbanan. |
1188 mm |
Nej |
Sverige |
Åtvidaberg - Bersbo Järnväg. |
891 mm |
Nej |
Sverige |
Östra och Västra Sverige samt Värmland. De flesta smalspåriga järnvägarna. |