|
Utgåva 2 -- 2001-12-11 | |
Sammanställd av Lars-Olof Karlsson, Ängelholm | ||
Utdrag ur SPÅR 1990 av Erik Sundström, Sandviken |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 5630 mm = 18'6" | ||
Land | Används | Kommentarer | Tyskland | Nej | Hitlers förslag till spårvidd för nya stambanor i Europa, som aldrig byggdes. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 2134 mm = 7' | ||
Land | Används | Kommentarer | Azorerna | Nej | Hamnbana. | Storbritannien | Nej | England, Great Western Railway. Fram till 1892. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 2060 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Frankrike | Ja | Lille, VAL. Gummihjul. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 2000 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Frankrike | Ja | Tunnelbanan i Marseille. Gummihjul. | Nederländerna | Nej | Beslutades om insmalning till normalspår år 1860. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1880 mm = 6'2" | ||
Land | Används | Kommentarer | Irland | Nej | Ulster Railway. Ändrad till 1600 mm. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1829 mm = 6' | ||
Land | Används | Kommentarer | Ryssland | Nej | St Petersburg - Tsarkoe Selo. | USA | Nej | Erie Railway. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1676 mm = 5'6" | ||
Land | Används | Kommentarer | Argentina | Ja | Bangladesh | Ja | Chile | Ja | Indien | Ja | Iran | Ja | Kanada | Nej | Quebec, Cavillon - Greenville. Denna fanns 1915 som sista bana i Nordamerika. | Pakistan | Ja | Spanien | Ja | Sri Lanka | Ja | USA | Ja | BART i San Fransisco. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1668 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Portugal | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1600 mm = 5'3" | ||
Land | Används | Kommentarer | Australien | Ja | Brazilien | Ja | Irland | Ja | Nya Zealand | Nej | Ombyggda till 1067 mm. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1587 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | USA | Ja | Spårvägen i Pittsburg. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1581 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | USA | Ja | Spårvägen i Philadelphia. | USA | Ja | Tunnelbanan i Pittsburgh. | USA | Nej | Tunnelbanan i Philadelphia. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1530 mm = 5'0.75" | ||
Land | Används | Kommentarer | Storbritannien | Nej | Middleton Colliery Railway. År 1816. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1520 / 1524 mm = 5' | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Ja | Enstaka linjer från Finland. | Estland | Ja | Finland | Ja | Lettland | Ja | Littauen | Ja | Mongoliet | Ja | Panama | Ja | Polen | Ja | Rumänien | Ja | Ryssland | Ja | Sovjetunionen fd | Ja | Tjeckoslovakien | Ja | USA | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1495 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Kanada | Ja | Tunnelbanan i Toronto. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1447 mm = 4'9" | ||
Land | Används | Kommentarer | USA | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1445 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Frankrike | Nej | Strasburg Rail Road. | Italien | Ja | Spårvägen i Turin. | Spanien | Ja | Tunnelbanan i Madrid. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1435 mm = 4'8.5" | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Ja | Normalspårvidd. | Albanien | Ja | Normalspårvidd. | Algeriet | Ja | Normalspårvidd. Anges i Janes som 1421 mm. | Argentina | Ja | Normalspårvidd. | Australien | Ja | Normalspårvidd. | Belgien | Ja | Normalspårvidd. | Bulgarien | Ja | Normalspårvidd. | Danmark | Ja | Normalspårvidd. | Dominikanska Republiken | Ja | Normalspårvidd. | Egypten | Ja | Normalspårvidd. | Frankrike | Ja | Normalspårvidd. | Gabon | Ja | Normalspårvidd. | Grekland | Ja | Normalspårvidd. | Hong Kong | Ja | Normalspårvidd. | Irak | Ja | Normalspårvidd. | Iran | Ja | Normalspårvidd. | Israel | Ja | Normalspårvidd. | Italien | Ja | Normalspårvidd. | Jamaica | Ja | Normalspårvidd. | Japan | Ja | Normalspårvidd. | Jugoslavien fd | Ja | Normalspårvidd. | Kanada | Ja | Normalspårvidd. | Kina | Ja | Normalspårvidd. | Korea | Ja | Normalspårvidd. | Kroatien | Ja | Normalspårvidd. | Kuba | Ja | Normalspårvidd. | Libanon | Ja | Normalspårvidd. | Liberia | Ja | Normalspårvidd. | Libyen | Nej | Normalspårvidd. | Luxemburg | Ja | Normalspårvidd. | Marocko | Ja | Normalspårvidd. | Mauretanien | Ja | Normalspårvidd. | Mexico | Ja | Normalspårvidd. | Nederländerna | Ja | Normalspårvidd. | Nigeria | Ja | Normalspårvidd. | Norge | Ja | Normalspårvidd. | Nya Zealand | Nej | Normalspårvidd. Ombyggda till 1067 mm. | Paraguay | Ja | Normalspårvidd. | Peru | Ja | Normalspårvidd. | Polen | Ja | Normalspårvidd. | Portugal | Ja | Tunnelbanan i Lisboa. Normalspårvidd. | Rumänien | Ja | Normalspårvidd. | Saudi Arabien | Ja | Normalspårvidd. | Schweiz | Ja | Normalspårvidd. | Slovakien | Ja | Normalspårvidd. | Slovenien | Ja | Normalspårvidd. | Spanien | Ja | Normalspårvidd. | Storbitannien | Ja | Normalspårvidd. | Syrien | Ja | Normalspårvidd. | Tjeckiska Republiken | Ja | Normalspårvidd. | Tunisien | Ja | Normalspårvidd. | Turkiet | Ja | Normalspårvidd. | Tyskland | Ja | Normalspårvidd. | Ungern | Ja | Normalspårvidd. | Uruguay | Ja | Normalspårvidd. | USA | Ja | Normalspårvidd. | Venezuela | Ja | Normalspårvidd. | Vietnam | Ja | Normalspårvidd. | Österrike | Ja | Normalspårvidd. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1372 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Japan | Ja | Keio Teito Electric Railway, m.fl. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1295 mm = 4'3" | ||
Land | Används | Kommentarer | USA | Nej | Delaware & Hudson. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1269 mm = 4'2" | ||
Land | Används | Kommentarer | Storbritannien | Nej | Wales, Penydarran Railway. Threvithicks första lok 1804. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1250 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Rösered. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1217 / 1220 mm = 4' = 4.1 svenska fot | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Borås - Herrljunga Järnväg. | Sverige | Nej | Hudiksvall - Forsa Järnväg. | Sverige | Nej | Lokomotivångaren Svanen i Borås. För passage av vattenfallet vid Ålgården. | Sverige | Nej | Söderhamn - Bergviken. | Sverige | Nej | UVHJ. | Storbritannien | Ja | Tunnelbanan i Glasgow. | Storbritannien | Nej | Industribanor i England. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1200 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Schweiz | Ja | Rheineck - Walzenhausen. Fd funikulär. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1188 mm = 4 svenska fot = 48 verktum | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Norbergs Järnväg m.fl. | Sverige | Nej | Wessman - Barken Järnväg. | Sverige | Nej | Åtvidaberg - Bersbo Järnväg. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1140 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Belgien | Nej | Antverpen - Ghent. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1106 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Österrike | Nej | Hästbana, sedemera lokbanan Budweis - Gmünden. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1100 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Tyskland | Ja | Spårvägen i Braunschweig. | Tyskland | Nej | Spårvägen i Kiel. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1099 / 1101 mm = 3.7 svenska fot | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Bruksbanan i Ljusne järnbruk. | Sverige | Nej | Fryksta - Klarälven. | Sverige | Nej | Kristinehamn - Sjöändan. | Sverige | Nej | Surahammar - Lisjö. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1093 mm = 3.68 svenska fot | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | KURJ. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1067 mm = 3'6" | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Blekinge, Småland och Halland. Benämnes CAP-spår. | Sverige | Nej | Sundsvall - Torpshammars Järnväg. Benämnes CAP-spår. | Sverige | Nej | Utsjö Järnväg. Benämnes CAP-spår. | Angola | Ja | Benämnes CAP-spår. | Australien | Ja | Benämnes CAP-spår. | Botswana | Ja | Benämnes CAP-spår. | Congo | Ja | Benämnes CAP-spår. | Costa Rica | Ja | Benämnes CAP-spår. | Equador | Ja | Benämnes CAP-spår. | Estland | Ja | Spårvägen i Tallin. Benämnes CAP-spår. | Filipinerna | Ja | Benämnes CAP-spår. | Ghana | Ja | Benämnes CAP-spår. | Honduras | Ja | Benämnes CAP-spår. | Indonesien | Ja | Benämnes CAP-spår. | Japan | Ja | Benämnes CAP-spår. | Kanada | Nej | Benämnes CAP-spår. | Malawi | Ja | Benämnes CAP-spår. | Mozambique | Ja | Benämnes CAP-spår. | Namibia | Ja | Benämnes CAP-spår. | Nederländerna | Nej | Benämnes CAP-spår. | Nicaragua | Ja | Benämnes CAP-spår. | Nigeria | Ja | Benämnes CAP-spår. | Norge | Nej | Benämnes CAP-spår. | Nya Zealand | Ja | Benämnes CAP-spår. | Sudan | Ja | Benämnes CAP-spår. | Swaziland | Ja | Benämnes CAP-spår. | Syd-Afrika | Ja | Benämnes CAP-spår. | Taiwan | Ja | Benämnes CAP-spår. | Tanzania | Ja | Tazara. Benämnes CAP-spår. | USA | Ja | Cable Cars i San Francisco. Benämnes CAP-spår. Spårvagnarna drivs av kabel nedsänkt mitt emellan spåren. | Zaire | Ja | Benämnes CAP-spår. | Zambia | Ja | Benämnes CAP-spår. | Zimbabwe | Ja | Benämnes CAP-spår. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1055 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Algeriet | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1050 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Jordanien | Ja | Syrien | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1039 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Trummelsberg. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 1000 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Hästspårvägen i Göteborg. | Sverige | Nej | Industribanor. | Sverige | Nej | Spårvägen i Kiruna. | Argentina | Ja | Bangladesh | Ja | Belgien | Ja | Benin | Ja | Bolivia | Ja | Brazilien | Ja | Burkina Fasso | Ja | Burma | Ja | Camerun | Ja | Chile | Ja | Danmark | Nej | Elfenbenskusten | Ja | Etiopien | Ja | Frankrike | Ja | Grekland | Ja | Guinea | Ja | Indien | Ja | Italien | Ja | Kampuchea | Ja | Kenya | Ja | Luxemburg | Nej | Madagaskar | Ja | Malaysia | Ja | Mali | Ja | Pakistan | Ja | Polen | Ja | Portugal | Ja | Puerto Rico | Ja | Schweiz | Ja | Senegal | Ja | Spanien | Ja | Tanzania | Ja | Thailand | Ja | Togo | Ja | Tunisien | Ja | Tyskland | Ja | Uganda | Nej | Vietnam | Ja | Österrike | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 950 / 951 | ||
Land | Används | Kommentarer | Italien | Ja | Libyen | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 925 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Tyskland, DDR | Nej | Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 914 mm = 3' | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Gruvbanan i Höganäs. | Sverige | Nej | Gruvbanan i Malmberget. | Colombia | Ja | El Salvador | Ja | Guatemala | Ja | Honduras | Ja | Mexico | Ja | Panama | Ja | Peru | Ja | Spanien | Nej | Mallorca. | Storbritannien | Ja | Isle-of-Man. | Storbritannien | Nej | England. För tunnelbygget. | Tyskland, DDR | Nej | Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning. | USA | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 900 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Gruvbanan i Boliden. | Portugal | Ja | Spårvägen i Lisboa. | Tyskland | Ja | Borkum, Inselbahn. | Tyskland | Ja | Molli. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 891 mm = 3 svenska fot = 36 verktum | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Ja | Museijärnvägar. | Sverige | Ja | Roslagsbanan. | Sverige | Nej | Industribanan i Dejefors. | Sverige | Nej | Industribanan i Finspång. | Sverige | Nej | Industribanan i Fiskeby. | Sverige | Nej | Industribanan i Forshaga. | Sverige | Nej | Industribanan i Munkfors. | Sverige | Nej | Östra och Västra Sverige samt Värmland. De flesta smalspåriga järnvägarna. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 885 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Hästbanan i Borgvik. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 875 / 873 | ||
Land | Används | Kommentarer | Ryssland | Nej | Industribanan vid kopparverket i Bogoslavsk. | Ryssland | Nej | Vladikavkasbanan. | Tyskland | Nej | Gruvbanan vid Königsgrube i Chorzov. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 820 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Säbyholm. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 802 mm = 2.7 svenska fot | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Hällefors - Nygård. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 800 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Frankrike | Ja | Schweiz | Ja | Bergbanor. | Spanien | Ja | Storbritannien | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 791 / 792 mm = 30" = 32 verktum | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Skutskär. | Danmark | Nej | Industribanan i Faxe. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 785 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan Morgongåva - Molnebo. | Polen | Ja | Schlesien. Ursprunglig spårvidd för hästbanan var 793 mm fram till 1872. | Tyskland | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 770 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan Strömbacka - Moviken. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 760 / 762 mm = 2'6" | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Bruksbanan i Iggesund. | Sverige | Nej | Bruksbanan i Robertsfors. | Bosnien | Nej | Brazilien | Ja | Bulgarien | Ja | Indien | Ja | Japan | Ja | Jugoslavien fd | Nej | Korea | Ja | Mozambique | Ja | Nepal | Ja | Rumänien | Ja | Sri Lanka | Ja | Ungern | Ja | Österrike | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 750 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Glava glasbruk. | Argentina | Ja | Bolivia | Ja | Egypten | Nej | Nilen-deltat. | Grekland | Ja | Indonesien | Ja | Kina | Ja | Polen | Ja | Schweiz | Ja | Sovjetunionen fd | Ja | Tyskland | Ja |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 742 mm = 2.5 svenska fot = 30 verktum | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Bruksbanan i Brattfors. | Sverige | Nej | Hästbanor i Bergslagen. | Sverige | Nej | Industribanan i Höganäs. Vid lokdrift 1872. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 730 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan Wermbol - Stettin. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 700 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Lesjöfors bruk. | Danmark | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 693 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanor i Östra Värmland, Kroppa Järnväg, m.fl. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 686 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Storbritannien | Nej | Wales, Tal-y-llyn. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 643 mm = 26 verktum | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan Strömsnäsbruk - Delary Bruk. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 610 mm = 2' | ||
Land | Används | Kommentarer | Australien | Nej | Indien | Ja | Storbritannien | Nej | Syd-Afrika | Ja | USA | Nej |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 603 mm = 23.75" | ||
Land | Används | Kommentarer | Storbritannien | Ja | Skifferbrottsbanan i Wales, Ffestiniog Railway. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 600 mm | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Ja | Museijärnväg. Décauvillespårvidd. | Sverige | Nej | Décauvillespårvidd. Sju st koncessionerade banor. | Angola | Ja | Décauvillespårvidd. | Frankrike | Nej | Décauvillespårvidd. | Frankrike | Nej | Jordbruksbanan i Petit-Bourg. Décauvillespårvidd. Konstruerad av Paul Décauville. | Frankrike | Nej | Utställningsbanan i Paris 1889. Décauvillespårvidd. | Grekland | Nej | Décauvillespårvidd. | Polen | Ja | Décauvillespårvidd. | Storbritannien | Nej | Décauvillespårvidd. | Tyskland | Nej | Décauvillespårvidd. | Zaire | Ja | Décauvillespårvidd. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 560 mm = 22" | ||
Land | Används | Kommentarer | Sverige | Nej | Industribanan i Sandviken. | Irland | Nej | Industribanan i Guinessbryggeriet. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 Nästa |
Spårvidd: 456 mm = 18" | ||
Land | Används | Kommentarer | Storbritannien | Nej | Verkstadsbanor i England, L&Y Rwy i Horwich, m.fl. |
TOP 5630 2134 2060 2000 1880 1829 1676 1668 1600 1587 1581 1530 1520 1495 1447 1445 1435 1372 1295 1269 1250 1217 1200 1188 1140 1106 1100 1099 1093 1067 1055 1050 1039 1000 950 925 914 900 891 885 875 820 802 800 791 785 770 760 750 742 730 700 693 686 643 610 603 600 560 456 381 |
Spårvidd: 381 mm = 15" | ||
Land | Används | Kommentarer | Indien | Nej | Storbritannien | Ja | Miniatyrjärnvägar. | Turkiet | Nej | Tyskland | Nej |