Elektrifieringssystem  Järnvägar i historien  Spårvidder i olika länder

Spårvidder i olika länder

Utgåva 2 -- 2001-12-11
Sammanställd av Lars-Olof Karlsson, Ängelholm
Utdrag ur SPÅR 1990 av Erik Sundström, Sandviken

Här finns information om de olika spårvidder som har funnits och finns i olika länder.

 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Sverige 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja Enstaka linjer från Finland.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1250 mm Nej Industribanan i Rösered.
1217 mm Nej Borås - Herrljunga Järnväg.
1217 mm Nej Hudiksvall - Forsa Järnväg.
1217 mm Nej Lokomotivångaren Svanen i Borås. För passage av vattenfallet vid Ålgården.
1217 mm Nej Söderhamn - Bergviken.
1217 mm Nej UVHJ.
1188 mm Nej Norbergs Järnväg m.fl.
1188 mm Nej Wessman - Barken Järnväg.
1188 mm Nej Åtvidaberg - Bersbo Järnväg.
1099 mm Nej Bruksbanan i Ljusne järnbruk.
1099 mm Nej Fryksta - Klarälven.
1099 mm Nej Kristinehamn - Sjöändan.
1099 mm Nej Surahammar - Lisjö.
1093 mm Nej KURJ.
1067 mm Nej Blekinge, Småland och Halland. Benämnes CAP-spår.
1067 mm Nej Sundsvall - Torpshammars Järnväg. Benämnes CAP-spår.
1067 mm Nej Utsjö Järnväg. Benämnes CAP-spår.
1039 mm Nej Industribanan i Trummelsberg.
1000 mm Nej Hästspårvägen i Göteborg.
1000 mm Nej Industribanor.
1000 mm Nej Spårvägen i Kiruna.
914 mm Nej Gruvbanan i Höganäs.
914 mm Nej Gruvbanan i Malmberget.
900 mm Nej Gruvbanan i Boliden.
891 mm Ja Museijärnvägar.
891 mm Ja Roslagsbanan.
891 mm Nej Industribanan i Dejefors.
891 mm Nej Industribanan i Finspång.
891 mm Nej Industribanan i Fiskeby.
891 mm Nej Industribanan i Forshaga.
891 mm Nej Industribanan i Munkfors.
891 mm Nej Östra och Västra Sverige samt Värmland. De flesta smalspåriga järnvägarna.
885 mm Nej Hästbanan i Borgvik.
820 mm Nej Industribanan i Säbyholm.
802 mm Nej Hällefors - Nygård.
791 mm Nej Industribanan i Skutskär.
785 mm Nej Industribanan Morgongåva - Molnebo.
770 mm Nej Industribanan Strömbacka - Moviken.
760 mm Nej Bruksbanan i Iggesund.
760 mm Nej Bruksbanan i Robertsfors.
750 mm Nej Industribanan i Glava glasbruk.
742 mm Nej Bruksbanan i Brattfors.
742 mm Nej Hästbanor i Bergslagen.
742 mm Nej Industribanan i Höganäs. Vid lokdrift 1872.
730 mm Nej Industribanan Wermbol - Stettin.
700 mm Nej Industribanan i Lesjöfors bruk.
693 mm Nej Industribanor i Östra Värmland, Kroppa Järnväg, m.fl.
643 mm Nej Industribanan Strömsnäsbruk - Delary Bruk.
600 mm Ja Museijärnväg. Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Décauvillespårvidd. Sju st koncessionerade banor.
560 mm Nej Industribanan i Sandviken.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Albanien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Algeriet 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd. Anges i Janes som 1421 mm.
1055 mm Ja  
 
 Angola 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
600 mm Ja Décauvillespårvidd.
 
 Argentina 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
750 mm Ja  
 
 Australien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1600 mm Ja  
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
610 mm Nej  
 
 Azorerna 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
2134 mm Nej Hamnbana.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Bangladesh 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1000 mm Ja  
 
 Belgien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1140 mm Nej Antverpen - Ghent.
1000 mm Ja  
 
 Benin 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Bolivia 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
750 mm Ja  
 
 Bosnien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
760 mm Nej  
 
 Botswana 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Brazilien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1600 mm Ja  
1000 mm Ja  
760 mm Ja  
 
 Bulgarien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
760 mm Ja  
 
 Burkina Fasso 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Burma 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Camerun 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Chile 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1000 mm Ja  
 
 Colombia 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
914 mm Ja  
 
 Congo 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Costa Rica 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Danmark 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Nej  
791 mm Nej Industribanan i Faxe.
700 mm Nej  
 
 Dominikanska Republiken 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Egypten 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
750 mm Nej Nilen-deltat.
 
 El Salvador 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
914 mm Ja  
 
 Elfenbenskusten 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Equador 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Estland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
1067 mm Ja Spårvägen i Tallin. Benämnes CAP-spår.
 
 Etiopien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Filipinerna 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Finland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
 
 Frankrike 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
2060 mm Ja Lille, VAL. Gummihjul.
2000 mm Ja Tunnelbanan i Marseille. Gummihjul.
1445 mm Nej Strasburg Rail Road.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
800 mm Ja  
600 mm Nej Décauvillespårvidd.
600 mm Nej Jordbruksbanan i Petit-Bourg. Décauvillespårvidd. Konstruerad av Paul Décauville.
600 mm Nej Utställningsbanan i Paris 1889. Décauvillespårvidd.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Gabon 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Ghana 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Grekland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
750 mm Ja  
600 mm Nej Décauvillespårvidd.
 
 Guatemala 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
914 mm Ja  
 
 Guinea 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Honduras 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
914 mm Ja  
 
 Hong Kong 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Indien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1000 mm Ja  
760 mm Ja  
610 mm Ja  
381 mm Nej  
 
 Indonesien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
750 mm Ja  
 
 Irak 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Iran 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Irland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1880 mm Nej Ulster Railway. Ändrad till 1600 mm.
1600 mm Ja  
560 mm Nej Industribanan i Guinessbryggeriet.
 
 Israel 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Italien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1445 mm Ja Spårvägen i Turin.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
950 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Jamaica 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Japan 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1372 mm Ja Keio Teito Electric Railway, m.fl.
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
760 mm Ja  
 
 Jordanien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1050 mm Ja  
 
 Jugoslavien fd 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
760 mm Nej  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Kampuchea 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Kanada 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Nej Quebec, Cavillon - Greenville. Denna fanns 1915 som sista bana i Nordamerika.
1495 mm Ja Tunnelbanan i Toronto.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1067 mm Nej Benämnes CAP-spår.
 
 Kenya 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Kina 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
750 mm Ja  
 
 Korea 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
760 mm Ja  
 
 Kroatien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Kuba 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Lettland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
 
 Libanon 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Liberia 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Libyen 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Nej Normalspårvidd.
950 mm Nej  
 
 Littauen 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
 
 Luxemburg 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Nej  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Madagaskar 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Malawi 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Malaysia 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Mali 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Marocko 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Mauretanien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Mexico 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
914 mm Ja  
 
 Mongoliet 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
 
 Mozambique 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
760 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Namibia 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Nederländerna 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
2000 mm Nej Beslutades om insmalning till normalspår år 1860.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1067 mm Nej Benämnes CAP-spår.
 
 Nepal 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
760 mm Ja  
 
 Nicaragua 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Nigeria 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Norge 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1067 mm Nej Benämnes CAP-spår.
 
 Nya Zealand 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1600 mm Nej Ombyggda till 1067 mm.
1435 mm Nej Normalspårvidd. Ombyggda till 1067 mm.
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Pakistan 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1000 mm Ja  
 
 Panama 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
914 mm Ja  
 
 Paraguay 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Peru 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
914 mm Ja  
 
 Polen 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
785 mm Ja Schlesien. Ursprunglig spårvidd för hästbanan var 793 mm fram till 1872.
750 mm Ja  
600 mm Ja Décauvillespårvidd.
 
 Portugal 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1668 mm Ja  
1435 mm Ja Tunnelbanan i Lisboa. Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
900 mm Ja Spårvägen i Lisboa.
 
 Puerto Rico 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Rumänien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
1435 mm Ja Normalspårvidd.
760 mm Ja  
 
 Ryssland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1829 mm Nej St Petersburg - Tsarkoe Selo.
1520 mm Ja  
875 mm Nej Industribanan vid kopparverket i Bogoslavsk.
875 mm Nej Vladikavkasbanan.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Saudi Arabien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Schweiz 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1200 mm Ja Rheineck - Walzenhausen. Fd funikulär.
1000 mm Ja  
800 mm Ja Bergbanor.
750 mm Ja  
 
 Senegal 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Slovakien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Slovenien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Sovjetunionen fd 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
750 mm Ja  
 
 Spanien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
1445 mm Ja Tunnelbanan i Madrid.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
914 mm Nej Mallorca.
800 mm Ja  
 
 Sri Lanka 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1676 mm Ja  
760 mm Ja  
 
 Storbitannien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Storbritannien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
2134 mm Nej England, Great Western Railway. Fram till 1892.
1530 mm Nej Middleton Colliery Railway. År 1816.
1269 mm Nej Wales, Penydarran Railway. Threvithicks första lok 1804.
1217 mm Ja Tunnelbanan i Glasgow.
1217 mm Nej Industribanor i England.
914 mm Ja Isle-of-Man.
914 mm Nej England. För tunnelbygget.
800 mm Ja  
686 mm Nej Wales, Tal-y-llyn.
610 mm Nej  
603 mm Ja Skifferbrottsbanan i Wales, Ffestiniog Railway.
600 mm Nej Décauvillespårvidd.
456 mm Nej Verkstadsbanor i England, L&Y Rwy i Horwich, m.fl.
381 mm Ja Miniatyrjärnvägar.
 
 Sudan 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Swaziland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Syd-Afrika 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
610 mm Ja  
 
 Syrien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1050 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Taiwan 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Tanzania 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Tazara. Benämnes CAP-spår.
1000 mm Ja  
 
 Thailand 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Tjeckiska Republiken 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Tjeckoslovakien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1520 mm Ja  
 
 Togo 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Ja  
 
 Tunisien 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
 
 Turkiet 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
381 mm Nej  
 
 Tyskland 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
5630 mm Nej Hitlers förslag till spårvidd för nya stambanor i Europa, som aldrig byggdes.
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1100 mm Ja Spårvägen i Braunschweig.
1100 mm Nej Spårvägen i Kiel.
1000 mm Ja  
900 mm Ja Borkum, Inselbahn.
900 mm Ja Molli.
875 mm Nej Gruvbanan vid Königsgrube i Chorzov.
785 mm Nej  
750 mm Ja  
600 mm Nej Décauvillespårvidd.
381 mm Nej  
 
 Tyskland, DDR 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
925 mm Nej Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning.
914 mm Nej Spårvägen i fd Karl-Marx-Stadt. Banan hade från början 914 mm, men skulle öka till meterspår med tio millimeter vid varje ny vagnleverans! Avstannade dock efter en beställning.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Uganda 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1000 mm Nej  
 
 Ungern 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
760 mm Ja  
 
 Uruguay 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 USA 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1829 mm Nej Erie Railway.
1676 mm Ja BART i San Fransisco.
1587 mm Ja Spårvägen i Pittsburg.
1581 mm Ja Spårvägen i Philadelphia.
1581 mm Ja Tunnelbanan i Pittsburgh.
1581 mm Nej Tunnelbanan i Philadelphia.
1520 mm Nej  
1447 mm Nej  
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1295 mm Nej Delaware & Hudson.
1067 mm Ja Cable Cars i San Francisco. Benämnes CAP-spår. Spårvagnarna drivs av kabel nedsänkt mitt emellan spåren.
914 mm Nej  
610 mm Nej  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Venezuela 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
 
 Vietnam 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1000 mm Ja  
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö  Nästa

 Zaire 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
600 mm Ja Décauvillespårvidd.
 
 Zambia 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
 Zimbabwe 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1067 mm Ja Benämnes CAP-spår.
 
TOP  A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   P   R   S   T   U   V   Z   Ö 

 Österrike 
  Spårvidd   Används    Kommentarer
1435 mm Ja Normalspårvidd.
1106 mm Nej Hästbana, sedemera lokbanan Budweis - Gmünden.
1000 mm Ja  
760 mm Ja  

 

 Elektrifieringssystem  Järnvägar i historien  Spårvidder i olika länder