Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kristinehamn nedre |
|
0 |
47 |
1850-09-06 |
stn, P 1858-07, † P1875 |
|
Christinehamn |
| |
| |
<~1866 |
|
Spårkorsning |
| |
|
| korsning normalspår
(SJ) |
|
Stoppställe |
| |
|
1866-12-02 |
|
|
Morups hage |
| |
|
1850 |
mötesspår, BI |
|
Sandköping |
| |
|
1850 | Sandköping mötesspår 1850, BI |
|
Spjutbäcken |
| |
| |
Spjutbäcken övr |
|
Wagnstorp |
| |
|
1850 | Wagnstorp mötesspår, BI |
|
Sjöändan |
|
10,700 | |
1850-09-06 |
stn, *P 1858- 07, †~1873-12-01;
hamnspår |
Kristinehamns järnväg
(CJ)
Kristinehamn var av ålder utförselhamn för den östvärmländska delen av Bergslagen och ändpunkt för en lång kombinerad sjö- och landtransportled vars sista etapp gick från Sjöändan.
Ett antal bruk och brukspatroner sköt till startkapitalet för banan.
Transporterna i sydlig riktning, där vagnarna till största delen rullade av egen kraft, var helt dominerande.
Stationshus i Kristinehamn nedre byggdes först 1862-1863 vid Norra Staketgatan.
Inkomsterna var betydande och tillät ett tidigt inköp av lok, och det goda trafikunderlaget motiverade också den relativt tidiga ombyggnaden till normalspår genom Östra Värmlands järnväg
Koncession 1849-05-04 plan fastställd
Längd 11 km
Spårvidd 1099 mm, treskensspår på vissa delar som provisorium under ombyggnaden 1873
Förvaltningsort Kristinehamn
Trafikförändringar
1850-09-06 *Kristinehamn–Sjöändan, godstrafik, hästbana
1853 *persontrafik
1858-07 *lokdrift
1873-12 † smalspårstrafiken
Järnvägen köptes 1873 av ÖWJ (se sedan denna bandel
133)
Trafik
a) Endast under seglationssäsongen
b) 1873 års trafik utfördes av ÖWJ
Anmärkning
CJ plankorsade från 1866-12-02 Nordvästra stambanan vid Kristinehamns övre (där den sedan persontrafikens start hade en hållplats). SJ anlade samtidigt ett hamnspår längs norra delen av CJ-bangården, Kristinehamns nedre. Öppnat för ballastgrus ~1865
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009
Litteratur
Ivan A. Bodstedt, Historik över Sveriges småbanor 1802–1865, 1945
Svante Forsæus, ”Christinehamns Järnväg”, Tåg 10/1995 |
|