|
133 Persbergs Gruva -
Kristinehamn
|
|
|
Persbergs Gruva - (Persberg) - Nyhyttan - Herrhult - Nykroppa -
(Kristinehamn) inklusive (Nyhyttan) - (Finnshyttan) och (Nykroppa) -
(Hornkullen)
|
|
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
(EJ: Pb) |
(Persberg) |
|
57,900 |
207 |
1889-11-01 |
stn, I hlp 1977, lp 1985-09-02, U 1986-12-01, † 1989-10-01,
*G 1995-11-26; 1889 ny stn, 1995 privatspår kalkverk, särskild fraktberäkning, förlängt till ~Persbergs gruvor |
Ggn |
Gåsgruvan |
|
56,200 |
198
|
1918-01-01 |
lp, † 1975-06-01 |
Ggn |
Gåsgrufvan |
|
56,200 |
|
1880-06-10 |
lp |
Nhn |
Nyhyttan |
v |
52,3 00 |
191
|
1876-12-01 |
56,2
Nyhyttan (Nh/Nhn) 191 stn 1876-12-01, †1964-05-31 |
Hkhr |
Hennickhammaren |
v |
55,100 |
182 |
1938-05-15 |
hpr, † 1964-05-31; fd Hennickehammar |
|
Stensta |
|
56,000 |
|
1870 t |
ssp, BI; 1 km bispår till sågverk |
Fl/Flö |
Filipstad Ö |
v |
58,100 |
157 |
1909-01-01 |
stn, †1964-05-31 |
|
Filipstad |
|
58,100 |
157 |
1876-12-01 |
stn |
Fn/Fhn |
(Finnshyttan) |
h |
60,300 |
156 |
1876-12-01 |
stn, † P 1954-09-01, † 1975-06-01;
ramp 1435<891; |
|
(Finshyttan) |
|
60,300 |
156 |
1876-04-03 |
stn |
|
Trehörningen |
|
51,000 |
199 |
1878-05-15 |
lp, † ~1910 |
|
Gammalkroppa öfre |
|
+ 1 |
200 |
1876-04-01 |
lp, † ~1920,
BI 1950t; vid bispår från
Gammalkroppa stn |
Gk/Gka |
Gammalkroppa |
|
47,000 |
193 |
1875-12-11 |
stn, T hlp 1948-05-01, I hlp 1959,
†1964-05-31 |
SkgSkrg |
Skärgen |
|
44,100 |
189 |
1875-12-11 |
lp, †
1951;
tidvis † |
|
Skärgeln |
|
44,100 |
189 |
1875-12-11 |
lp |
(EJ: Skj) |
Skärjen |
|
45,400 |
189 |
1875-12-11 |
lp |
|
spårkorsning |
|
43,600 |
|
1877-01-03 |
U 1964; inom Herrhult stn |
Hlt |
Herrhult |
h |
43,200 |
183
|
1877-01-03 |
|
|
lmk |
|
174,100 |
|
|
km 43,248 = ( triangelspår mot BJ 640 m) 74,140 |
|
lmk |
|
100,600 |
|
|
km 100,640 = 176,500 |
|
lmk |
|
100,000 |
|
|
km 100,000 = 40,359 |
Hkn |
(Hornkullen) |
|
41,200 |
150
|
1964-05-03 |
|
|
lmk |
|
41,200 |
|
2002-06-07 |
km
41,204 = 177,519 mot Daglösen |
|
lmk |
|
40,400 |
|
2002-06-07 |
km
40,359 = 100,000 mot Hällefors (triangelspåret) |
Nk/Nka |
Nykroppa |
|
39,900 |
149 |
1875-12-11 |
stn, † P 1985-09-02, † 1992-10-01, *P
1998-08-17, I infogad i Nykroppa stn på triangelspåret 2002-06-04 (gamla
stnpunkten, nu redovisad som
plattformsläge); PS |
Nkn |
Nykroppa nedre |
|
39,000 |
141 |
1875-12-11 |
lp, † 1926-10-01 |
Htlv |
Hättälven |
v |
37,200 |
137
|
1936-09-07 |
hp, † 1970-05-31 |
Jkgp |
Jordkullen |
|
32,900 |
160 |
|
grp, BI 1951; sign Jkgp |
Bad |
|
|
30,000 |
136 |
2000-06-26 |
hp; säsonghp; PH |
Slvk |
Solvik |
v |
29,400 |
130
|
1940 |
hp, † 1970-05-31 |
Stö/Sfö |
Storfors övre |
|
28,700 |
129 |
|
lp, †1 928-10-01 |
|
Storfors öfre |
|
28,700 |
129 |
1870t |
lp |
St/Sf |
Storfors |
|
27,900 |
122 |
1873-06-03 |
stn, † P 1985-09-02, *P 1998-08-17; 1985–1998 säsonghp; FS |
|
Lillfors |
|
+ 0,5 |
|
1873-06-03 |
lp, T infogad i Storfors stn 1936-11-01 |
Ägv |
Ängvägen |
|
24,300 |
124 |
1952-06-15 |
hpr, † 1970-05-31 |
Slä |
Släbråten |
|
22,600 |
117 |
1926-01-01 |
hp, † 1985-09-02; därefter säsonghp |
Stvk |
Stockviken |
h |
19,400 |
117
|
1936-09-07 |
hpr, † 1970-05-31 |
|
Nässundet |
|
16,800 |
|
1873 |
svängbro 58 m, fast bro 1941 |
Ns/Nd |
Nässundet |
|
16,400 |
114 |
1873-06-03 |
stn, † P 1985-09-02, †1989-10-01, *P
1998-08-17,
I hp 2002-06-26; 1985– säsonghp; hamnspår; PH |
Ulvt |
Ullvettern |
v |
13,900 |
114
|
1936-09-07 |
hpr, † 1970-05-31; fd Bergsjö |
Grvk |
Grenviken |
v |
12,000 |
116
|
1938-05-15 |
hpr, † 1970-05-31 |
Sjn |
Sjöändan |
|
10,200 |
129 |
1873-06-03 |
10,2
Sjöändan (Sö/Sjn) 129 lp 1873-06-03, hlp ~1885, stn 1940t, T hlp 1957, hp
1960t, I hp 1978-05-29, †1985-09-02; 1985– säsonghp |
Hkn |
Hedkullen |
|
9,400 |
129
|
1943-04-01 |
grp, lp+grp , † 1955; fd Sandköpings grusgrop,
Hedkullens grusgrop |
|
Hedkullens grp |
|
9,400 |
129
|
1943-04-01 |
|
|
Elfbrohyttan |
|
|
|
1873-06-03 |
lp, † 1890; fd Elfbron; vid bispår från Elfbroväxeln |
|
Elfbroväxeln |
|
5,300 |
101 |
1873-06-03 |
ssp, BI |
|
|
|
2,800 |
81 |
1920 |
ssp, BI 1934 |
Spjb |
Spjutbäcken |
|
2,300 |
75 |
1873 |
lp 1873, †~1910 |
Spjb |
Spjutbäcken |
|
2,300 |
75 |
1947
|
ssp;
omformarstation; IL |
Khn |
(Kristinehamn) |
v |
0,000 |
52
|
1866-12-02 |
stn |
Ch |
(Kristinehamn
nedre) |
|
+1,500 |
|
1850-09-06 |
stn, *P 1858-07, †P 1875, I infogad i
Kristinehamn nedre (Ch) stn 1921; Christinehamns järnvägs och MVJ stn;
<~1866 Christinehamn |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben Järnvägsdata 2009 |
Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder,
SJK Resetjänst Viggbyholm |
Lundberg, John, Sveriges och Norges
Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder,
SJK Resetjänst Viggbyholm |
Lundberg, John, Sveriges och Norges
Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges
Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
** Sidobana Nyhyttan -
Finnshyttan |
Upprättad: 2004-12-05 /
Benny Nilsson / Författare: Kjell Byström, Östersund
Uppdaterad: Rolf Sten 2015-05-31 |