Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Till |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gammalkroppa |
|
0,000 |
|
1854-07-04 |
stn, *P1869, † 1875; hamnspår |
|
Skärjen |
|
2,000 |
|
| lp,
† 1875 |
|
Nykroppa |
|
7,900 |
|
1854-07-04 |
lp, *P 1869,
† 1875 |
|
Bernsnäs brygga |
|
8,900 |
|
1854-07-04 |
lp, *P 1869,
† 1875 |
|
|
| |
| |
|
|
Storfors |
|
2,000 |
|
1859-03 |
Lillfors–Storfors, 2 km, godstrafik, hästbana
† 1873 |
|
Lillfors |
|
0,000 |
|
1859-03 |
Lillfors–Storfors, 2 km, godstrafik, hästbana
† 1873 |
Övrig information | |
Kroppa järnväg (Banan har också kallats
Yngen–Östersjön–Öjevätterns järnväg efter de sjöar som förbands respektive överfors.
Inför övergåg till lokdrift bleb banan Gammalkroppa - Bersnäs brygga ombyggd och breddad från 792 mm till 802 mm. Lokdriften förklarar också varför Kroppabanan av alla Bergslagens sjöbanor har kommit med i denna avdelning. Bakom initiativet stod ett antal bruksägare i trakten.
Banan var helt integrerad den långa kombinerade sjö- och landtransportleden från gränsen mot Dalarna till Vänern. Söderut, dit den mesta trafiken gick, rullade under hästbanetiden vagnarna av egen tyngd.
Koncession
1852-05-22 Lillfors–Storfors, plan fastställd.
1852-05-25 Nykroppa–Gammalkroppa, plan fastställd.
Längd 11 km, sektionerna förenades med vagnförande pråmar, en trafik påbörjad 1856. Segellängd över Östersjön ~9 km.
Spårvidd 792 mm (32 verktum), 1869 breddat till 802 mm
.
Trafikförändringar
1853-09 Lillfors–Storfors, 2 km, godstrafik, hästbana.
1854-07-04 *Nykroppa–Gammalkroppa, 9 km, godstrafik, hästbana.
1869 *samma sträcka, lokdrift, persontrafik.
1873 † Lillfors–Storfors, 2 km, all trafik.
1874-04-18
Köptes av Östra Värmlands järnväg och nedlades året efter då ÖWJ öppnades för trafik.
1875 † Nykroppa–Gammalkroppa - Bernsnäs brygga, 9 km, all trafik.
Trafik
a) Bara under seglationssäsonger.
b) Trafiken 1874–75 drevs av Östra Wärmlands Järnväg, ÖWJ.
Anmärkning
Banan har också kallats Yngen–Östersjön–Öjevätterns järnväg efter de sjöar som förbands resp. överfors.
Litteratur
Ivan A. Bodstedt, Historik över Sveriges småbanor 1802–1865, 1945.
Erik Sundström & Hans Eriksson m.fl., Smalspår och sjöfart i Bergslagen, 2003.
|
|