Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
S/Sg |
(Sveg) |
v |
357,397 |
358
|
1909-02-09 |
stn, † P 1991-06-10, *P 1991-11-15,
† P 1992-11-01, *P 1993-06-05, † P 1995-06-11;
ansl Inlandsbanan; FS |
Öbe |
Överberg |
h |
5,200 |
389 |
1939-05-15 |
hlp, T hp 1953, † 1966-02-01 |
Öbt |
Överberget |
| |
389 |
1924-11-09 |
hlp |
Öbdt |
Överbergs dytag |
|
8,200 |
380 |
1930-08-01 |
ssp, BI 1939 |
Öbdt |
Överbergets dytag |
| |
| |
|
Rms |
Remsberget |
h |
16,500 |
373 |
1931 |
hp, † 1966-02-01 |
|
Digerbackens grusgrop |
|
17,300 | |
372 |
grp, BI |
Glö |
Glissjöberg |
v |
17,600 |
373 |
1939-05-15 |
hlp, † 1966-02-01 |
|
Glissjö |
|
17,600 |
373 |
1924-11-09 |
hlp |
|
stoppställe |
|
21,200 |
380 |
1954 |
sto, U 1966-02-01 |
Sfn |
Storfäringen |
h |
27,100 |
377 |
1924-11-09 |
hlp, † 1966-02-01 |
|
stoppställe |
|
31,700 |
394 |
1954 |
sto, U 1966-02-01 |
|
stoppställe
|
|
34,100 |
396 |
1954 |
sto, U 1966-02-01 |
Hbt |
Håberget |
h |
39,400 |
395 |
1924-11-09 |
hlp, I stn 1956, † 1966-02-01 |
Sövt |
Sömlingsbäckens vattentag |
|
41,000 |
395 |
1924 |
vt, BI 1959 |
Söb |
Sömlingsbäcken |
v |
42,400 |
395 |
1932-11-15 |
hp, † 1966-02-01 |
|
stoppställe |
|
46,000 |
399 |
1954 |
sto, U 1966-02-01 |
|
stoppställe |
|
48,000 |
397 |
1954 |
sto, U 1966-02-01 |
|
Växel vid km 51,5 |
|
51,500 |
406 |
1941 | ssp, BI 1956; militärområde |
Ven |
Vemdalen |
h |
55,500 |
413 |
| Vemdalen (Ven) 414 hlp 1924-11-09, I stn 1956, †1966-02-01 |
Hev |
Hedeviken |
v |
63,900 |
415 |
1924-11-09 |
hlp, †1966-02-01; hamnspår |
|
grusgrop |
|
65,200 |
425 |
1924 |
grp, BI |
Vtå grp |
Vitåns grusgropp |
|
68,600 |
415 |
1930 | grp, BI 1966-02-01 |
Hde |
Hede |
h |
72,200 |
410 |
1924-11-09 |
stn, † 1966-02-01 |
Hdevt |
Hede vattentag |
| |
| | |
Statsbanan Sveg–Hede
I eminent grad en ”kulturbana”. Redan i propositionen om anläggningen förklarades att man inte fick ha några överdrivna förhoppningar om räntabilitet. Motivet var i stället allmänt lokaliseringspolitiskt: stöd till en avlägsen landsända och ökning av skogens värde genom att skapa utfrakt för massaved och träkol. Beslut om banbygget fattades redan 1912, tolv år före färdigställandet. Den senare vintersporttrafiken diversifierade visserligen användningen men var långt ifrån tillräcklig för att rädda banan
Längd
72 km
Trafikförändringar
1921 * Sveg–Vemån, 15 km, provisorisk godstrafik
1923 * Vemån–Hede, 57 km, provisorisk godstrafik
1924-11-09 * hela sträckan, allmän trafik
1966-02-01 † all trafik
1970 † Sveg–Glissjöberg, 18 km, resttrafik
Trafik
Vintersportsäsongerna 1934–1965 direkta sovvagnar Göteborg/Mjölby/Stockholm–Hede. 1954–1956 gick motorvagnståget ”Härjedalingen”, med vilfåtöljer, Stockholm–Hede en gång i veckan sommar- och vintersäsong
Upprivning
Glissjöberg–Hede 1970–71, Sveg–Glissjöberg ~1973
Anmärkning
1951 fick en kortare sträcka kontaktledning för prov med järnvägsluftvärn. Vid Glissjöberg användes banan som militärt övningsmål efter nedläggningen
Litteratur
Teknisk-ekonomisk redogörelse för anläggningen av statsbanan Sveg–Hede, 1931
Krister Wedin, ”Spåren efter Sveg–Hede”, Tåg 9/1998
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata
2009 |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
|
|
|