Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ru |
(Ragunda) |
v |
595,0 |
174
|
1884-12-01 |
stn, †P 1987-05-31, †1989-01-01; IS |
Nbn |
Näsbyn |
|
596,5 |
162 |
1937 |
hpr, †1959 |
|
Ragunda |
|
598,5 |
|
1886 |
tunnel
127 m |
Idn |
Indalsbron |
|
599,1 |
136 |
1936 |
hpr, †1961-05-28 |
|
Km 599,5 Signalplats |
|
599,5 |
132 |
|
sipl
b1950t, BI s1950t; syfte obekant |
Idn |
Indalsbron |
|
599,8 |
131 |
1887 |
lp, †1933; <1887 Indalselfven |
|
Indalselfven |
|
599,8 |
131 |
1884 |
|
Indalsälven |
|
600,2 |
|
|
bro 271
m |
Jln |
Jämtlien |
|
600,6 |
135 |
1937 |
hpr,
†1959 |
|
Stoppställe vid km 600,931 |
|
600,9 |
137 |
|
sto; blev troligen Döda fallet
hpr |
Döf |
Döda Fallet |
|
601,0 |
137 |
1937 |
hpr,
†1958 |
Vde |
Västerede |
|
602 |
147 |
1937 |
ssp, hpr 1937, †1961; <1937 Västanede |
Vde |
Västanede |
|
602 |
147 |
1887 |
Öde |
Österede |
v |
603,8 |
162
|
1898-10-01 |
hp,
†1966-05-22 |
Hmt |
Hemmet |
|
605,5 |
164 |
1937 |
hpr,
†1957 |
|
Sidospår |
|
607,0 |
171 |
1938 |
ssp, BI b1940t; omformarstation |
Bsg |
Bispgården |
h |
607,8 |
174
|
1886-10-01
|
stn, PU 1988-09-11, †G
1989-01-01, †1989-05-28; fd Bispegården; IS |
Bsg |
Bispegården |
h |
607,8 |
174
|
1886-10-01
|
Oån |
Oppåsen |
|
608,9 |
183 |
1937 |
hpr, †1958-06-01 |
|
Bispgårdens grusgrop |
|
611,5 |
208 |
1916 |
grp, BI |
Oån |
Oppåsen |
|
611,5 |
209 |
1969 |
ssp, BI
1975 |
|
militärmötesplats |
|
615,8 |
241 |
1885 |
mtmp , BI |
Fgö |
Fångsjöbacken |
v |
618,5 |
239
|
1888 |
lp,
stn 1917-12-01, †G 1958, †1967-05-28; IS |
Klmy |
Karlsmyran |
|
623,5 |
208 |
1936 |
hpr,
†1962-05-27 |
Ga |
Graninge |
v |
625,9 |
191
|
1886-10-01 |
stn,
†G, †1986-06-01; IS |
Nle |
Norrledinge |
|
628,4 |
190 |
1937 |
hpr, †1959 |
|
Sjöändan |
|
628,4 |
190 |
1936 |
Ögö |
Östergransjö |
|
635,0 |
133 |
1937 |
hpr, †1967-05-28 |
Hlm |
Helgum |
h |
636,3 |
123
|
1886-10-01 |
stn,
†G 1974-06-01, †1986-06-01; hamnspår; IS |
Nfe |
Nederforse |
|
639,6 |
121 |
1936 |
hpr,
†1962-05-27 |
Öfe |
Österforse |
h |
641,0 |
119
|
1911 |
hp. †1968-05-12;
Österforssa |
|
Österforssa |
|
641,0 |
119 |
s<1890 |
|
Forse kraftverk |
|
642,0 |
108 |
~1960 |
ssp,
BI 1969 |
Libr |
Linbron |
|
642,3 |
104 |
1936 |
hpr,
†1958-09-01 |
Öbk |
Örbäck |
v |
643,0 |
105
|
1900 |
lp,
†1961 |
|
Stoppställe |
|
643,0 |
|
~1960 |
sto, U 1967 |
Lsl |
Långsele |
|
645,8 |
104
|
1886-10-01
|
stn, †G 1997-06-09; ansl statsbanan Långsele - Sollefteå
(Ådalsbanan); PS |
Stambanan genom övre Norrland
omfattar bandelarna 020, 022,024,
026, 028,
030, 032,
034, samt 036. Mer om norra
stambanorna finner hu
HÄR!
Sträckan Boden–Luleå av Malmbanan betraktas från 1988-07-01 som del av Stambanan genom övre Norrland. Sträckan Vännäs–Umeå av statsbanan Vännäs–Umeå–Holmsund räknas också dit från 1990 (se för tidigare data nämnda banor).
Ursprungligen rådde betydande oenighet om sträckningen av Stambanan genom Norrland (se även Norra stambanan). Att besluta om och anlägga Norra stambanans fortsättning från Långsele gick snabbare än byggprocessen fram till den orten, även om det fanns opponenter som anförde landsändans fattigdom och svårigheten att konkurrera med sjöfarten. Nu hade man börjat tala om Norrland som ”Framtidslandet” och gett koncession åt början på Malmbanan.
Av militära skäl men även av hänsyn till byggkostnad drogs banan ett skiftande antal mil från kusten. Beslut fattades i två etapper, 1886 och 1890.
Den brutna terrängen främst på banans södra del har hämmat den tunga fjärrgodstrafik som så småningom kommit till stånd och föranlett förstärkningar, omläggningar och förtätning av stationsnät.
Längd Ursprungligen 629 km.
Trafikförändringar
1883-10-16 *Bräcke–Håsjö, 67 km, allmän trafik
1884-12-01 *Håsjö–Ragunda, 13 km, allmän trafik.
1886-10-01 *Ragunda–Långsele, 41 km, allmän trafik.
1889-10-15 *Långsele–Anundsjö, 82 km, allmän trafik.
1891-10-01 *Anundsjö–Vännäs, 129 km, allmän trafik.
1892-11-15 *Vännäs–Hällnäs, 47 km, provisorisk trafik
1893-12-08 *Hällnäs–Jörn, 97 km, provisorisk trafik.
1894-08-06 *Vännäs–Boden, 279 km, allmän trafik.
1975-06-01 †Forsmo–Vännäs, 197 km, Hällnäs–Bastuträsk, 64 km, och Jörn–Boden,
194 km, lokal persontrafik.
1985-06-02 †Långsele–Forsmo, 14 km, och Vännäs–Hällnäs, 47 km, lokal persontrafik.
1986-06-01 †Bräcke–Långsele, 131 km, lokal persontrafik.
1990-05-27 †Bastuträsk–Jörn, 33 km, lokal persontrafik.
1991-12-01 *Vännäs, triangelspåret, 1 km, godstrafik.
1992-06-09 †Vännäs–Umeå, 31 km, dagpersontåg.
2000-01-10 *Vännäs, triangelspåret, persontrafik.
2007-06-18–2008-06-14 *(Luleå–)Vännäs–Umeå, 31 km, persontrafik dagtid.
2009-09-15 Luleå–Umeå (via Vännäs triangelspår).
a) 1974-05-13 över sjön Storteuger.
b) 1979–1985 omfattande linjeomläggningar Korsträsk–Brännberg, linjeförkortning 1 km.
c) 1991-12-01 triangelspår i Vännäs mot
Umeålinjen.
d) 1993-08-22 Karsbäcken–Lidlund, 5 km med ny bro över Skellefte älv, linjeförkortning 2 km
e) 1995-05-14 triangelspår vid Nyfors mot Piteå.
f)1995-10-28 Oxmyran–Öre älv, 7 km med tunnel genom Glödberget och ny bro över Öre älv,
Linjeförkortning ~2 km.
g) 1995-11-06 Högbränna–Hörnsjö, 6 km med tunnel genom Pustberget.
h) 1997-08-25 triangelspår i Bastuträsk mot Skelleftelinjen, reguljär trafik från 1997-10-06
i) Vid nya broar över de större älvarna har linjen i regel lagts om någon eller några kilometer.
Elektrifiering
1939-04-28 Bräcke–Långsele, 121 km.
1940-09-26 [Långsele]–Mellansel, 91 km.
1941-02-01 [Mellansel]–Vännäs, 120 km.
1941-08-01 [Vännäs]–Bastuträsk, 112 km.
1941-09-01 [Bastuträsk]–Jörn, 33 km.
1941-12-15 Boden S–[Boden], 3 km, 15 Hz, 1962 ändrat till 16 2/3.
1942-03-01 [Jörn]–[Boden S], 140 km.
Dubbelspår
1995-10-28 Oxmyran–Öre älv, 7 km. Den gamla linjen har bevarats för tågmöten. Trafiktekniskt betraktas avsnittet som två enkelspår, då Nyåker stn endast finns i gamla linjen.
1995-11-06 Högbränna–Hörnsjö, 6 km.
Linjeblockering automatisk
1943–1959 Boden C–Boden S.
1960-09-01 Bräcke–Ragunda.
1999-11-05 Vännäs–Umeå.
Fjärrblockering
1961-01-30 (Bräcke)–(Bispgården); Ånge.
1961-09-01 Bispgården–(Långsele); Ånge.
1962-02-01 (Långsele)–(Mellansel); Vännäs.
1963-09-28 (Mellansel)–(Björna); Vännäs.
1963-10-18 Björna–(Långviksmon); Vännäs
1964-06-26 Långviksmon–(Norrfors); Vännäs.
1964-09-27 Norrfors–Hörnsjö; Vännäs.
1964-12-01 Hörnsjö–(Vännäs); Vännäs.
1970-06-29 (Vännäs)–(Hällnäs); Vännäs.
1971-06-18 Hällnäs–(Bastuträsk); Vännäs.
1972-05-27 (Bastuträsk)–(Jörn); Vännäs.
1972-05-28 Jörn stn; Vännäs och [Jörn]–(Älvsbyn); Boden.
1973-06-18 (Älvsbyn)–(Boden); Boden.
1974-06-17 Bastuträsk stn, delvis och tidvis; Vännäs.
1975-06-01 Älvsbyn stn; Boden.
1977-06 Mellansel stn; Vännäs.
1982-02-15 Bastuträsk stn, helt; Vännäs.
1991-12-01 Vännäs, förbigångsspåret; Vännäs, lokal fjärrstyrning.
1996-06-11 Österås stn, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-12 Forsmo–Backsjön, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-13 Grönåsen–Holmån, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-14 Skorped–Kälvattnet, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-17 Anundsjö stn, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-19 Mellansel–Långviksmon, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-20 Långvattnet stn, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-24 Trehörningsjö–Norrfors, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-25 Brattsbacka–Öre älv, överförd från Vännäs till Ånge.
1996-06-26 Högbränna stn; Ånge, överförd från Vännäs.
1996-06-27 Hörnsjö–Degermyr, överförd från Vännäs till Ånge.
1998-10-31 (Umeå)–Holmsund, lokal fjärrstyrning; Umeå.
1999-06-15 (Vännäs)–Jörn, överförd från Vännäs till Boden.
1999-10-10 Långsele stn; Ånge.
2000-03-01 (Vännäs)–(Umeå); Boden.
2006-06-18 Umeå stn; Boden.
2008-09-13 Vännäs stn; Ånge.
ATC
1982-09-13 Nyåker–(Vännäs)
1982-09-20 Storblåliden–(Älvsbyn)
1982-12-02 Norrfors–[Nyåker]
1983-11-07 (Vännäs)–[Storblåliden]
1983-11-24 Älvsbyn–(Boden)
1985-01-15 [Bräcke]–(Långsele)
1985-06-17 (Långsele)–[Norrfors]
1989-11-20 Vännäs stn
1994-06-20 [Boden stn, helt]
1999-10-10 Långsele stn
2003-10-10 [Umeå stn, helt]
Nollpunkt Stockholm C via Avesta-Krylbo.
Litteratur
Sune Jonsson, Brobyggarna (roman), 1969
Folke Svensson, ”Stambanan genom övre Norrland”, Tåg 10/1976 & 9/1977.
Gösta Dahlqvist, ”Med ’Fisken’ genom Norrlandsvintern”, Tåg 1/1998.
Bengt Spade, ”Järnvägsbroarna över Öre älv”, Spår 2000.
Staffan Hansson, ”Norrland kunde väl aldrig tänka att få något godt af järnvägarna”, Spår 2005. |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|
Övrig information |
|