Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Äy |
(Älvsbyn) |
h |
1098,0 |
41
|
1894-08-06 |
stn; alternativt Älvsby; ansl statsbanan Älvsbyn–Piteå; FS |
|
Pite älv |
|
1098,9 |
|
|
bro 124 m |
Äyg |
Älvsby grusgrop |
|
1099,1 |
43
|
1894 |
grp, BI 1971; <1917 Älvsby
grustag; gamla linjen |
|
Laduberg |
|
1105,0 |
|
1982-09-01 |
tunnel 1001 m; vid
linjeomläggning |
Ldb |
Laduberg |
|
1105,6 |
86 |
1928 |
hp,
†1975-06-01; gamla linjen |
Lrg |
Laduberg |
v |
1106,2 |
80 |
1983-05-28 |
1106,2 Laduberg (Lrg) 80 ts
1982-10-14; IS |
Bgt |
Bergträsk |
|
1109,2 |
80
|
1894 |
|
Bergträsk |
|
1108,1 |
|
1982-09-01 |
tunnel 734 m; vid linjeomläggning |
Bgt |
Bergträsk |
|
1109,5 |
80 |
1894 |
mtmp, T lp 1901-04-01, ts+lp
1940-07-01, ts 1956, BI 1982; fd Slytjern |
|
lmk |
|
1116,0 |
104 |
|
km
1115,056 = 1116,000 |
Brg |
Brännberg |
h |
1116,5 |
92
|
1894-08-06 |
stn,
†P 1975-06-01, †1989-01-01; IS |
Såd,
Svm |
Svanåmyrans dytag |
|
1120,2 |
94
|
1902 |
ssp, BI 1947 dytag |
Slt |
Slyträsk |
|
1121,3 |
92 |
1894 |
vt 1894, namnsatt 1896, BI 1940
hp 1902, †~1910 |
Kpt |
Karptjärn |
|
1126,3 |
66 |
1894 |
mtmp, lp 1901, †1928; <1896 Karlberg |
Dbn |
Degerbäcken |
h |
1129,5 |
40
|
1897-01-15 |
hp, hlp ~1920, stn, †P
1975-06-01, †1989-04-01; IS |
Ht |
Hednoret |
v |
1135,8 |
22
|
1894-08-06 |
stn,
†P 1975-06-01, †1989-04-01; IS |
|
Lule älv |
|
1139,8 |
|
|
bro 174 m |
Bds |
Boden S |
h |
1141,0 |
25 |
1921-01-01 |
lp, stn 1913-12-01, †P 1975-06- 01; GS |
Tfs |
Trångfors |
|
1141,0 |
25 |
1901 |
|
Hedenbrovägen |
|
1142,0 |
|
|
bro 92 m |
Lgd |
Lundagård |
|
1142,3 |
16
|
1930t |
lp, †1968-05-12 |
Bdn |
Boden C |
v |
1144,4 |
11 |
1926-05-15 |
stn, *P 1891-08-20; <1926-05-15 Boden; ansl
Malmbanan, Haparandabanan; FS |
Bdn |
Boden |
|
1144,4 |
11 |
1890-02-19 |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
|