|
026 Mellansel - Vännäs
|
|
|
(Mellansel) - Vännäs
|
|
Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen
ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens
namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Msl |
(Mellansel) |
h |
736,8 |
64 |
1891-10-01 |
stn, †G 1997-06-09; ansl
statsbanan Mellansel - Örnsköldsvik;
PS |
|
Moälven |
|
737,7 |
|
|
bro 150 m |
Moän |
Moälven N |
|
738,5
|
65 |
1995-06-26 |
avx, BI 1995-09-25 |
Ytsl |
Yttersel |
|
738,9 | |
1977-04-25 |
grp 1977-04-25, BI 2000-08-22; utbruten ur Mellansel
stn. <~1918 Yttersels grustag; sign Gegr |
Gegr |
Gottne grustag |
|
738,9
|
68 |
1911 |
grp, I infogad i Mellansel stn ~1963; <~1918 Yttersels
grustag; sign Gegr |
Ge |
Gottne |
h |
741,1 |
89 |
1891-10-01
|
stn, †P 1967-09-24, †1974-06-17;
IS |
Bjö |
Björnsjö |
h |
752,0
|
166
|
1893 |
mtmp, hp <1900, stn 1919-05-01,
†G 1966, †1975-06-01; IS |
Ldg |
Leding |
h |
757,2
|
172 |
1929 |
hp, †1969-06-01 |
Bj |
Björna |
h |
761,6 |
143 |
1891-10-01
|
stn, †G 1974-06-17, †1975-06-01; IS |
|
Gide älv |
|
761,9 |
|
|
bro 105 m |
|
Stormyrans dytag |
|
768,9 |
202 |
1911 |
ssp, BI <1929 |
Mat |
Mattarbodum |
h |
769,0
|
202
|
1931 |
hp, †1967-09-24 |
|
Långviksmons grusgrop |
|
772,8 |
204 |
1911 |
grp, BI <1930 |
Lmn |
Långviksmon |
h |
772,9
|
206 |
1896-06-15 |
hp, hlp ~1930, stn, †P
1975-06-01, †1989-05-28; IS |
Mvt |
Movattnet |
|
776,6 |
179 |
1922 |
mtmp, ts 1903-06-15, BI 1937 |
|
Långvattnet |
|
776,6 |
179 |
1873 |
|
Lnv |
Långvattnet |
|
777,8
|
180 |
1990-10-15 |
avx, stn 1990-11-21; IS |
Mvt |
Movattnet |
|
778,3
|
183 |
1938 |
hpr, †1940 |
Ökvt |
Ökvattnet |
h |
780,8
|
211 |
1941 |
hpr, †1945 |
Thö |
Trehörningsjö |
v |
787,2 |
180 |
1891-10-01
|
stn, †G 1974-06-17, †1975-06-01; IS |
|
Vicktjärns dytag |
|
791,1 |
205 |
1911 |
ssp, BI <1929 |
Vsö |
Västansjö |
|
796,9 |
159 |
1893 |
mtmp, ts 1902, BI 1919 |
|
Lögde älv |
|
799,7 |
|
|
bro 124 m |
Nrs |
Norrfors |
v |
800,1
|
145
|
<1900
|
hlp, stn 1917-01-01, †P 1975-06-01, †1980-06-16; IS |
Grns |
Grönnäs |
v |
805,9
|
199 |
1938 |
hpr, †1945 |
Brs |
Brattsbacka |
v |
810,8
|
173
|
1893 |
mtmp, lp <1900, hlp 1916-05-01, stn, †G, †1969-06-01; IS |
Oxm |
Oxmyran |
|
813,2
|
176 |
1994-05-27 |
avx, fp 1995-10-28; IS |
Nsj |
Nyåkersjön |
h |
816,6
|
160
|
b1940t |
hpr, †1948-01-01; gamla linjen |
Nsj |
Nyåkersjön |
h |
816,6
|
160
|
1891 |
vt, BI 1973; gamla linjen |
|
Glödberg |
|
817,0 |
|
|
tunnel 1680 m 1995; vid linjeomläggning |
Nyå |
Nyåker |
v |
818,2
|
176
|
1891-10-01
|
stn, †G 1989-05-28, †1996-06-10; gamla linjen; IS |
Lil |
Lillslätt |
|
821,8
|
125 |
1994-05-23 |
avx, BI 1994-09-19; gamla linjen |
Öä |
Öreälv |
|
822,2
|
119 |
1994-09-19 |
|
|
Öre |
|
822,3 |
117 |
1917 |
ssp, BI 1919 |
|
Öre älv |
|
822,4 |
|
|
bro 361 m |
Tbs |
Tallberg S |
|
824,2 |
130 |
1980 |
avx, BI 1981 |
Tlb |
Tallbergsliden |
v |
824,6
|
136
|
1929 |
hp, †1965 |
|
Snögalleri S |
|
824,6
|
136
|
~1891 |
40 m, BI ~1945;
hopbyggt med gamla Tallbergstunneln |
|
Tallberg gamla |
|
|
|
1891 |
tunnel 140 m, U 1981-06-15; oklart läge till Tallberg nya |
|
Snögalleri N |
|
|
|
~1891 |
42 m, BI ~1945; hopbyggt med gamla
Tallbergstunneln |
|
Tallberg tunnel |
|
826,3 |
|
1981-06-15 |
298 m; vid linjeomläggning |
Hbä |
Högbränna |
v |
827,8
|
177
|
1920t |
hp, †1966-05-22, ts 1964; IS |
Hbä |
Högbränna |
|
828,0 |
|
1893 |
mtmp, ts 1909, mtmp, ts 1939,
mtmp 1953, ts 1957, BI 1964; ersatt av Högbränna ts |
|
Pustberg tunnel |
|
829,2 |
|
1995 |
380 m; vid linjeomläggning |
Hsö |
Hörnsjö |
h |
834,6
|
143
|
1891-10-01
|
stn, †P 1975-06-01, †1977-10-01; IS |
Sva |
Svartlund |
v |
841,1
|
165
|
1929 |
hp, †1952 |
Ötld |
Östanlid |
h |
843,5
|
174
|
1938 |
hp, †1965; <1939 Östanbäck |
|
Londons dytag |
|
847,0 |
149 |
1911 |
ssp, BI <1929 |
Dgm |
Degermyr |
h |
847,2 |
149 |
1940-05-15 |
mtmp, td 1909, stn 1917-04-01 (ej godstrafik),*G 1923,
†1967-09-24, †1977-10-01 IS |
Pby |
Pengsjöby |
|
847,177
|
149
|
1928 |
|
Lno |
London |
|
847,177
| |
1893 |
|
Klö |
Klintsjö |
v |
849,9
|
125
|
1929 |
hp, †1965 |
|
Pångån |
|
850,0 |
123 |
1893 |
vt, BI 1897 |
Pgå |
Pengå |
v |
853,8
|
96 |
1929 |
hp, †1965 |
|
Nyby grustag |
|
854,7 |
87 |
1891 |
grp, BI 1892 |
|
Umeälven |
|
855,0 |
|
|
bro 190 m |
Vns |
Vännäs |
h |
857,0 |
89 |
1891-10-01 |
stn; triangelspår; ansl
statsbanan Vännäs–Umeå–Holmsund; FS |
|
Wännäs |
|
|
|
|
|
Ur
historiskt perspektiv tillhör den här bandelen Norra stambanan. Läs
mer
HÄR
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges
Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
|
Övrig information |
Upprättad: 2004-12-05 Benny
Nilsson / Kjell Byström
Uppdaterad
2020-02-07
Rolf Sten
|