Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status. |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Vy |
(Visby) |
h |
+0,300 |
36 |
1878-09-16 |
stn, † 1960-10-01; ansl VV |
|
Visby Hållplats |
|
0,000 |
|
1912-06-23 |
hp, U 1940-10-01, † 1940-03-01 |
|
John Hill |
|
1,000 |
|
1912-06-23 |
hp, †1917; inofficiellt kvar; enbart lokalt annonserad |
|
Förvaltarebostaden |
|
2,000 |
|
1912-06-23 |
hps, U 1940-01-01, † 1940-03-01 |
|
Visborgsslätt |
|
2,400 |
|
1912-06-23 |
hp, U 1940-10-01, † 1940-03-01, vid Hallvardslinjen |
|
Visborgsslätt |
|
2,500 |
|
1912-06-23 |
stn, U 1940-01-01, † 1940-03-01;
vid bispår från Förvaltarebostaden |
|
Vibblevägen |
|
3,300 |
|
1912-06-23 |
hp, † 1917; inofficiellt kvar |
|
Gottlands Kneippbyn |
|
4,000 |
|
1912-06-23 |
hps, U 1940-10-01, †1940-03-01 |
|
Solvalla |
|
4,400 |
|
1922 |
hp, †; enbart lokalt annonserad |
|
Tullebo |
|
4,500 |
|
1912-06-23 |
hp, †; enbart lokalt annonserad |
|
Axelsro |
|
5,200 |
|
1912-06-23 |
hp, U 1940-10-01, † 1940-03-01 |
|
Högklint |
|
5,900 |
|
1912-06-23
| hps, U 1940-10-01, † 1940-03-01 |
|
Hallvards |
|
7,400 |
|
1912-06-23 |
stn, U 1940-10-01, † 1940-03-01 |
Visby–Visborgsslätts järnväg.
Bandel 666
När ”landskapsregementena” skulle kaserneras med början kring det förra sekelskiftet anlades i flera fall bispår från befintlig järnväg för transport av byggmaterial och annat gods, men det var bara på Gotland som ett sådant spår uppläts för reguljär persontrafik. De årliga driftunderskotten täcktes av regementets lägerkassa.
Längd
2 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Visby
Trafikförändringar
1903-11-28 *arméns enskilda godstrafik
1904-06-27 *allmän trafik
1940-01-01 † allmän trafik de facto (formellt 1940-03-01)
1946-10-01 † enskild godstrafik
Trafik
Godstrafiken drevs av Gotlands järnväg. Persontrafiken ombesörjdes inledningsvis av ”Trafikbolaget Visby–Visborgsslätt”, en oregistrerad officerssammanslutning. 1912-03-16 övertogs rörelsen av Trafik AB Vesterhejde–Visby. Från 1940 skötte GJ återstående trafik.
Upprivning
1948
Nollpunkt
Visby
Litteratur
Martin Ragnar, Ångspårvägen Visby–Visborgs slätt–Hallvards, 1995 (SJK 63).
Visby–Visborgsslätt–Bjärs järnväg (VV)
Bandel 666
Järnvägen var tämligen kort men hade flera rätt så skilda trafikuppgifter: militärtransporter (på det arrenderade statliga spåret) till Gotlands regemente, transport av bad- och kurgäster till Kneippbyn och av utflyktsresenärer till Högklint samt gängse ”vardagstrafik” med personer och gods (inte minst sockerbetor) mellan Visby och den närmaste landsbygden söder om staden.
Koncession
1911-09-15 Visborgsslätt–Bjärs
Längd
5 km
Spårvidd
891 mm
Ägare
Trafik AB Västerhejde–Visby. Bolaget trädde i likvidation 1931-06-15 men trafiken kunde fortgå. Ordinarie trafikpersonal utgjordes då av enbart tre (dåligt avlönade) personer.
Förvaltningsort
Till 1938 Visby (1916–17 Gotlands järnväg), sedan Hallvards.
Trafikförändringar
1912-06-23 * Visborgsslätt–Gotlands Kneippbyn, 2 km, allmän trafik.
1912-08-29 * Gotlands Kneippbyn–Hallvards, 3 km, allmän trafik.
1940-01-01 † allmän trafik de facto – trafiken inställdes efter en svår snöstorm (formellt 1940-03-01).
1946-10-01 † Visborgsslätt–Gotlands Kneippbyn, 2 km, enskild godstrafik.
Samband
Arrenderade och trafikerade Visby–Visborgsslätts järnväg.
Trafik
a) Godstrafiken sköttes av Gotlands järnväg, VV ägde endast persontågsmateriel.
b) I regel entågstrafik i mycket enkla former.
c) Vissa tåg fortsatte på GJ-spåret till Visby hamn.
Förstatligad
1941-01-30 Visborgslätt–Gotlands Kneippbyn.
Upprivning
Gotlands Kneippbyn–Hallvards 1940, Visborgsslätt–Kneippbyn 1948.
Anmärkning
a) Namnet Bjärs ändrades till Hallvards mellan koncession och öppnande.
b) Materielsignatur VVJ.
Litteratur
Martin Ragnar, Ångspårvägen Visby–Visborgs slätt–Hallvards, 1995 (SJK 63).
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Mer om ovanstående
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
|