Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status. |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ba/Böda |
Böda |
v |
99,400 |
9
|
1906-12-01 |
stn, † 1961-10-01; småbana Böda kronopark |
Sf, Sr/Sfk |
Skäftekärr |
v |
97,000 |
10
|
1906-12-01 |
stn, hlp ~1928, † 1961-10-01 |
Vm/Vrm |
Vedborm |
h |
92,800 |
6
|
1906-12-01 |
stn, hlp 1921-09-15, † 1961-10-01 |
Lb/Ltt |
Löttorp |
h |
87,800 |
5
|
1906-12-01 |
stn 1906, † 1961-10-01 |
Rsv |
Ranstadsvägen |
|
86,600 |
6 |
1948-09-01 |
hpr, † 1961-10-01 |
Ka/Ökä |
Ölands Källaberg |
v |
82,500 |
11
|
1943-04-01 |
stn, hlp 1942, † 1961-10-01 |
Ka |
Källaberg |
|
|
|
1906-12-01
|
stn |
|
Skogsby by |
|
80,000 |
10 |
1959 |
sto, † 1961-10-01 |
Gl, Gd/Gsd |
Gunnarslund |
v |
78,500 |
9
|
1906-12-01 |
hlp, † 1961-10-01 |
St/Stnn |
Steninge |
|
75,800 |
9
|
1906-12-01 |
hp, † 1961-10-01; först bara lokalt annonserad |
|
Stenninge |
|
|
|
| |
Ps |
Persnäs |
v |
74,100 |
4
|
1906-12-01 |
stn, † 1961-10-01 |
Fa/Föra |
Föra |
v |
70,300 |
6
|
1906-12-01 |
hlp, † 1961-10-01 |
Up/Ugt |
Uggletorp |
v |
67,300 |
8
|
1906-12-01 |
stn, hlp 1921-09-15, † 1961-10-01 |
Askl |
Askelunda |
|
64,200 |
10 |
1940t |
hpr, †1961-10-01 |
Sp/Sttp |
Stacketorp |
h |
61,600 |
12
|
1906-12-01 |
stn, hlp 1910t, † 1961-10-01 |
Isd |
Istad |
|
60,100 |
12 |
1940t |
hpr, † 1961-10-01 |
AAl/lb |
Alböke |
h |
58,200 |
12
|
1906-12-01 |
stn, hlp 1922, † 1961-10-01 |
Db/Dbo |
Dalbyro |
v |
56,400 |
15
|
1906-12-01 |
hlp, † 1961-10-01 |
Kg/Klg |
Kalleguta |
|
52,900 |
16
|
1906-12-01 |
hlp, hpr 1955, † 1961-10-01 |
Kggr/Klgg |
Kalleguta
grusgrop |
|
|
17 |
|
ssp |
Kä/Kmö |
Källingemöre |
h |
52,400 |
17
|
18 |
ssp; betlastning |
Ö/Öjk |
Öjkroken |
h |
51,700 |
20
|
1906-12-01 |
stn, hlp 1947, † 1961-10-01 |
Kpv |
Köpingsvik |
h |
48,900 |
15
|
1941-07-01 |
stn, hlp 1921-09-15, † 1961-10-01; |
|
Tingsdal |
|
48,900 |
15 |
1906-12-01
| stn, hlp 1921-09-15 |
|
Gröndal |
|
47,700 |
|
|
vt |
BmBhm |
Borgholm |
|
44,700 |
1
|
1906-12-01 |
stn, † 1961-10-01; hamnspår |
Borgholm–Böda järnväg (BBJ)
Bandel 667
Öland var fattigt och hårt drabbat av emigration så det var svårt att få ihop kapital till en järnväg, även om den kunde byggas billigt i den förmånliga terrängen. Ett försök av öns starke man, en central riksdagspolitiker, att genom politisk kohandel få ett stort statsanslag gick om intet men ett visst statsbidrag blev det ändå. Även driftekonomin blev bekymmersam, bland annat för att förväntade virkestransporter från Domänverkets skogar (Böda kronopark) till stor del uteblev. BBJ rationaliserade tidigt och var något av pionjär med att sätta in lägre avlönade, kvinnliga platsvakter.
Koncession
1903-12-11
Längd
55 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Borgholm
Trafikförändringar
1905-10 *Borgholm–okänd slutpunkt, provisorisk godstrafik.
1906-04 *vidare till Böda, provisorisk godstrafik.
1906-12-01 *hela banan, allmän trafik.
Litteratur
Göran Adolfsson, Sune Lantz & Hjalmar Nilsson, Ölands Järnvägar, 1987.
BBJ uppgick 1928-01-01 i Ölands järnvägar (se nedan.)
Ölands järnväg (ÖJ)
Bandelarna 667, 668 och 669
ÖJ uppstod 1928-01-01 genom fusion av Borgholm–Böda järnväg och Södra Ölands järnväg (för tidigare data se dessa)
Ekonomiska svårigheter tvingade på 1920-talet både BBJ och SÖJ att vädja till staten om hjälp. Sådan gavs också i form av efterskänkta lånekostnader, men som motprestation krävdes en sammanslagning av banorna som möjliggjorde rationaliseringar. Dessa kom även till stånd, bland annat genom ett tidigt införande av motorvagnsdrift, och tillgångarna förvaltades sparsamt och klokt. Medaljens baksida var den mycket låga lönesättningen. Liksom på andra håll innebar andra världskriget ett uppsving varefter konkurrensen från vägtrafiken undan för undan berövade järnvägen mycket av dess trafik, inte minst den viktiga bettrafiken, och förlusterna tilltog. Den lokala oppositionen mot nedläggning var stark men det hjälpte inte.
Längd
151 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Mörbylånga
Trafikförändringar
1961-10-01 † all trafik
Förstatligad
1947-07-01 egen ansökan
Fjärrblockering
1953-10-01 Lundtorp skiljeväxel, lokal fjärrstyrning; Färjestaden.
Upprivning
1961–62
Anmärkning
a) Nedläggning av Bödalinjen övervägdes på 1930-talet. Det var meningen att ÖJ:s busstrafik skulle ta över. Frågan lämnade emellertid inte utredningsstadiet.
b) Från 1948-05-09 pågick allmän tågfärjetrafik, 891 mm, Kalmar–Färjestaden. Den började för internt SJ-bruk 1947-09-30 och fortfor t.o.m. 1962-05-04 för att transportera järnvägsmateriel till och från Öland. Leden användes bl.a av stenindustrin i Grönhögen med omlastning i Ölands Eketorp, 4 km, norr om Ottenby.
c) Ett stort spårupprustningsbehov vägdes in i nedläggningsprocessen.
d) Borgholm förblev Ölands enda station med plattform!
e) Banan hade tre säckstationer: Borgholm, Färjestaden och Mörbylånga.
Litteratur
Ove Johannesson, En bildberättelse om Ölands järnväg, u.å.
Hjalmar Nilsson, Ölands järnväg, 1970
Göran Adolfsson, Sune Lantz & Hjalmar Nilsson, Ölands Järnvägar, 1987
Eric Fransson, En stins minns … Ölands Järnväg 1924–1955, 1998
Jan-Olov Svensson, Ölands Järnväg, 2009
Ölands järnväg (ÖJ)
Bandelarna 667, 668 och 669
ÖJ uppstod 1928-01-01 genom fusion av Borgholm–Böda järnväg och Södra Ölands järnväg (för tidigare data se dessa)
Ekonomiska svårigheter tvingade på 1920-talet både BBJ och SÖJ att vädja till staten om hjälp. Sådan gavs också i form av efterskänkta lånekostnader, men som motprestation krävdes en sammanslagning av banorna som möjliggjorde rationaliseringar. Dessa kom även till stånd, bland annat genom ett tidigt införande av motorvagnsdrift, och tillgångarna förvaltades sparsamt och klokt. Medaljens baksida var den mycket låga lönesättningen. Liksom på andra håll innebar andra världskriget ett uppsving varefter konkurrensen från vägtrafiken undan för undan berövade järnvägen mycket av dess trafik, inte minst den viktiga bettrafiken, och förlusterna tilltog. Den lokala oppositionen mot nedläggning var stark men det hjälpte inte.
Längd
151 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Mörbylånga
Trafikförändringar
1961-10-01 † all trafik
Förstatligad
1947-07-01 egen ansökan
Fjärrblockering
1953-10-01 Lundtorp skiljeväxel, lokal fjärrstyrning; Färjestaden.
Upprivning
1961–62
Anmärkning
a) Nedläggning av Bödalinjen övervägdes på 1930-talet. Det var meningen att ÖJ:s busstrafik skulle ta över. Frågan lämnade emellertid inte utredningsstadiet.
b) Från 1948-05-09 pågick allmän tågfärjetrafik, 891 mm, Kalmar–Färjestaden. Den började för internt SJ-bruk 1947-09-30 och fortfor t.o.m. 1962-05-04 för att transportera järnvägsmateriel till och från Öland. Leden användes bl.a av stenindustrin i Grönhögen med omlastning i Ölands Eketorp, 4 km, norr om Ottenby.
c) Ett stort spårupprustningsbehov vägdes in i nedläggningsprocessen.
d) Borgholm förblev Ölands enda station med plattform!
e) Banan hade tre säckstationer: Borgholm, Färjestaden och Mörbylånga.
Litteratur
Ove Johannesson, En bildberättelse om Ölands järnväg, u.å.
Hjalmar Nilsson, Ölands järnväg, 1970
Göran Adolfsson, Sune Lantz & Hjalmar Nilsson, Ölands Järnvägar, 1987
Eric Fransson, En stins minns … Ölands Järnväg 1924–1955, 1998
Jan-Olov Svensson, Ölands Järnväg, 2009
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Mer om BBJ
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
Mer om ÖJ
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
|