Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status. |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ronehamn |
|
0,800 |
1 |
1904-03-01 |
stn, † 1918-04-01; hamnspår |
|
Matsarfve |
|
2,800 |
13 |
1904-03-01 |
hlp, † 1918-04-01 |
|
Mattsarve |
| |
|
1904-03-01 | |
|
Autsarve |
|
5,100 |
20 |
1904-03-01 |
hlp , † 1918-04-01 |
|
Autsarfve |
| |
|
1904-03-01 | |
He |
(Hemse) |
h |
10,200 | 26 |
1878-09-16 |
stn, † 1960-10-01; ansl RHJ |
Ronehamn–Hemse järnväg (RHJ)
Bandel 665
Ett andra gotländskt sockerbruk planerades i Hemse. Roma Sockerfabriks AB var huvud
finansiär bakom RHJ och hyrde ut rullande materiel till det fattiga järnvägsbolaget, men när skånska intressen tagit kontroll över sockerbolaget skrinlades planerna på fabriksetablering och intresset för RHJ försvann. Under första världskriget blev banans ekonomiska situation omöjlig, bolaget gick i konkurs, trafiken inställdes. Avvecklingen med dess rättsprocesser var invecklad med sorglustiga inslag
Koncession
1898-03-18
Längd
10 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Ronehamn
Trafikförändringar
1901-10-25 * provisorisk bettrafik
1903-02-02 * godstrafik
1904-03-01 * persontrafik
1918-04-01 †reguljär trafik, inskränkt 1917-06-01 och 1917-12-05 (se anmärkning b)
1919 † resttrafik
Upprivning
Ronehamns hamnspår 1920, Ronehamn–Hemse 1923
Anmärkning
a) Gotlands järnväg erbjöds 1917 att överta
banan men var ointresserad
b) Trafiken upphörde efter konkurs. Bettrafik förekom hösten 1918 och viss godstrafik 1919. Posttransport med dressin där resande fick medfölja pågick till tidigt 1920-tal
c) Först 1939-06-15 fattades formellt nedläggningsbeslut när koncessionen upphörde
Litteratur
Martin Ragnar & Eje Hardings, Järnvägen till Ronehamn, 2002 (SJK 74) |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Mer om RHJ
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
|