Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status. |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Rak |
(Roma) |
|
0,000 |
29 |
1878-09-15
|
stn, anslutning GJ, SlRJ |
St/Stu |
Stenstu |
|
2,100 |
|
1899 |
hlp, † 1953-06-10 |
|
Stensta |
|
|
|
| |
Trp |
Torpet |
|
4,100 |
|
1930t |
hp, †1953-06-10 |
Is |
Isums |
|
6,1 00 |
|
1898-09-21
| stn, hlp 1952, † 1953-06-10 |
Hn |
Hogrän |
|
8,100 |
37 |
1898-09-21
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Br |
Bander |
|
10,400 |
38 |
1898-09-21
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Sgs |
Skogs |
|
12,900 |
32 |
1898-09-21
| stn, hlp ~1920, †1953-06-10 |
Ts |
Tjuls |
|
14,800 |
27 |
1898-09-21
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Sa |
Sanda |
|
18,000 |
18 |
1898-09-21
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Vb/Vrb |
Varbos |
|
20,700 |
10 |
1899 |
hp, † 1953-06-10 |
Kh |
Klintehamn |
|
23,700 |
4 |
1898-09-21
| stn, † 1953-06-10; ansl SGJ, KlintebysJ;
hamnspår |
|
Vde |
Världsände |
|
24,900 |
|
|
hp, † 1953-06-10 |
Dps |
Depps |
|
26,300
|
31 |
1924-06-07
| hp, † 1953-06-10 |
Fv |
Fröjelvägen |
|
28,600 |
33 |
1940t |
hp, † 1953-06-10 |
Kpe |
Kaupe |
|
30,100 |
36 |
1924-06-07
| hlp, † 1953-06-10 |
Lde |
Levide |
|
34,400 |
25 |
1924-06-07
| stn, hlp 1920t, † 1953-06-10; fd Levede |
|
Levede |
|
|
|
| |
Ste |
Stjärnarve |
|
37,900 |
19 |
1924-06-07
| stn, hlp 1920t, † 1953-06-10 |
Sgr |
Stjärnarve grusgrop |
|
38,600 |
|
|
ssp, BI ~1950 |
Sge |
Sproge |
|
41,900 |
14 |
1924-06-07
| hlp, † 1953-06-10 |
Sbo |
Stenbro |
|
43,700 |
14 |
1940t |
hp, † 1953-06-10 |
Sby |
Silteby |
|
46,600 |
13 |
1924-06-07
| hlp, † 1953-06-10 |
Hbo |
Hablingbo |
|
49,900 |
12 |
1924-06-07
| stn, † 1953-06-10 |
Klintehamn–Roma järnväg (KlRJ)
Bandel 664
KlRJ övertog 1927-01-01 Sydvästra Gotlands järnväg (se
nedan för tidigare data)
Klintehamn skulle enligt planerna ha fått en avgrening från Gotlands järnväg men i stället blev anläggningen av Roma sockerbruk startsignal för en bana från hamnorten. Varken KlRJ eller dess förlängning Sydvästra Gotlands järnväg gav någon direkt avkastning till ägarna utan man tvingades omförhandla statslånen. Direkträlsbussar till Visby som sattes in efter andra världskriget blev ingen räddning
Koncession
1896-12-31
Längd
23 km (50 km Roma–Hablingbo)
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Klintehamn, med undantag för 1927–1940 då förvaltningen fanns i Slite
Trafikförändringar
1897-11-08 *provisorisk godstrafik
1898-09-21 *allmän trafik
1953-06-10 †allmän trafik
hösten 1955 †bettrafik
Samband
a) KlRJ trafikerade Klintebys’ järnväg och SGJ från respektive banas start
b) Samförvaltning 1927–1940 med Slite–Roma järnväg som Trafikförvaltningen Slite–Klintehamn
Förstatligad
1947-07-01, arrenderad av statliga bolaget Gotlands järnväg. Till SJ 1948-07-01
Upprivning
Hablingbo–Klintehamn 1957–1958, Klintehamn–Romakloster 1958–1959
Anmärkning
a) Godstågen handbromsades till slutet
b) Två–tre månaders betskörd gav merparten av godstrafikens inkomster
litteratur John Kvarnstedt, Gotlands Järnvägar, 1978
Sydvästra Gotlands järnväg (SGJ)
Bandel 664
Koncessionen erhölls i konkurrens med ett projekt Hablingbo–Eksta (på Gotlands järnväg), kommunerna betalade det mesta och möjligheten till bettransporter var den viktigaste drivkraften. Men problem med att få fram erforderligt kapital, vållade av första världskriget och annat, sköt upp färdigställandet till 1920-talet med dess svåra villkor, vilket ledde till att Klintehamn–Roma järnväg snart måste ta över.
Koncession
1913-05-13 Klintehamn–Hablingbo
Längd
27 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Klintehamn (KlRJ)
Trafikförändringar
1923-08 *provisorisk godstrafik
1924-06-07 *allmän trafik
Trafik
Trafikerades av KlRJ. SGJ köpte dock egen rullande materiel
Nollpunkt
Klintehamn
Anmärkning
Enkel driftform med bland annat alla vägkorsningar utanför Klintehamn oskyddade
SGJ övertogs 1927-01-01 av KlRJ (se ovan)
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Mer om KlRJ
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
Mer om SGJ
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
|
|
|