Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status. |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Sl |
Slite |
|
33,000 |
2 |
1902-05-25
| stn, † 1953-06-10; hamnspår |
Be |
Boge |
|
29,400 |
4 |
1902-05-25
| hlp, † 1953-06-10 |
Sld |
Slees |
|
28,100 |
19 |
1940t |
hpr, † 1953-06-10 |
Ge |
Gane |
|
22,900 |
22 |
1902-05-25
| hlp, † 1953-06-10 |
Bl |
Bäl |
|
20,000 |
32 |
1902-05-25
| stn, hlp ~1947, † 1953-06-10 |
Shs |
Skällhorns |
|
|
|
1924 |
ssp+grp, BI 1951 |
Lve |
Larsarve |
|
17,600 |
32 |
1902-05-25
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
|
Larsarfve |
|
|
|
| |
Kge |
Källunge |
|
15,600 |
18 |
1902-05-25
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Sd/Sde |
Simunde |
|
13,100 |
18 |
1902-05-25
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Ma |
Myrberga |
|
11,600 |
|
1949 |
hpr, † 1953-06-10 |
De |
Dune |
|
9,100 |
19 |
1902-05-25
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10 |
Ghy |
Gotlands Hässelby (Dalhem) |
|
6,800 |
26 |
1902-05-25
| stn, hlp 1952, † 1953-06-10, stn 1975 (museitrafik); <1914-10-01 Hässelby (); fd Dalhem; PS |
Hy |
Hesselby (Dalhem) |
|
|
|
| |
|
Gottlands Hässelby |
|
|
|
1902-05-25
| |
Ekn |
Eken |
|
5,800 |
|
1975 |
hp, hst; museitrafik; PH |
Mus |
Munkebos |
|
5,500 |
|
2007-06-17 |
hp; PH. * museitrafik
2013-05-05 |
|
Nygårds |
|
|
|
2013-05-05 |
hp * museitrafik |
Teg |
Tule grusgrop |
|
|
|
|
ssp, BI 1924. *
museitrafik 2013-05-05 |
Tl/Te |
Tule |
|
3,900 |
37 |
1902-05-25
| stn, hlp ~1920, † 1953-06-10.
* museitrafik 2013-05-05 |
Kht |
Kambshagtorp |
|
| |
2015-05-14 |
hp * museitrafik |
|
Roma Kungsgård |
|
1,000 | |
2015-05-14 |
stn* museitrafik |
Rak |
(Roma kloster) |
h |
0,000
| 29 |
|
stn, † 1960-10-01; ansl KlRJ, SlRJ. *
museitrafik 2015-05-14 |
Ra/Rak |
(Romakloster) |
|
0,000 |
29 |
1952-01-01 |
stn; ansl KlRJ, SlRJ |
Ra/Rak |
(Roma) |
|
0,000 |
29 |
1878-09-16 |
stn, KlRJ, SlRJ |
Slite–Roma järnväg (SlRJ) Bandel
663
Slite, som var nordöstra Gotlands viktigaste lanthamn, eftersträvade först en kort förbindelse med Gotlands järnväg i Tingstäde, men sedan sockerbruket i Roma anlagts blev den orten en naturlig utgångspunkt. Banans enda stora industri var cementfabriken i Slite men dennas transporter var väsentligen sjöburna och den genererade ingen större godstrafik. Denna handlade i stället mest om betor och om socker och spannmål för utlastning. Efter andra världskriget decimerades all trafik snabbt
Koncession
1897-03-20
Längd
33 km
Spårvidd
891 mm
Förvaltningsort
Slite
Trafikförändringar
hösten 1900 * bettrafik
1902-05-25 * allmän trafik
1953-06-10 †allmän trafik
1955 † Bogeviken–Roma, resttrafik (sockerbetor)
Samband
Samförvaltning 1927–1940 med Klintehamn–Roma järnväg, kallad Trafikförvaltningen Slite–Klintehamn
Förstatligad
Arrenderades 1947-07-01 av det samtidigt statliga bolaget Gotlands järnväg, till SJ 1948-07-01
Upprivning
Slite–Bogeviken (strax norr om Boge hp) 1956, Bogeviken–Roma 1958
Anmärkning
a) Alla godståg handbromsades till slutet
b) Gotlands Hässelby stn och 1 km av linjen mot Roma samt 1 km vid Tule har återuppbyggts av mf Gotlandståget.
Utbyggnad till Roma har fortsatt i etapper och den 14 maj 2015 invigdes den
sista etappen. Sträcken Roma - Gotlands Hässelby är nu en hel sträcka.
Litteratur
Sixten Blomér, Minnesruna över Slite–Roma Järnvägs första 20 år, 1977
”Slite–Roma Järnväg 100 år”, Spårstumpen 2/2002 (temanummer)
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
www.historiskt.nu (öppnas i nytt fönster) |
|
| |
|
|
|