Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status. |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Åa |
(Åseda) |
v |
73,600 |
236
|
1914 |
G
† 1989-01-08, † 2002-06-16; anslutning
Växjö–Åseda–Hultsfreds järnväg |
Å/Åa |
(Åsheda) |
v |
73,600 |
236
|
1902-06-26 |
stn |
Slå |
Slåttra |
|
77,364 |
|
~1955 |
sto, (namn- och signatursatt) hpr 1957-06-02, †~1962 |
Eh |
Ekhorva |
v |
80,300 |
238
|
1914-01-16 |
stn, hlp b1930t, I stn ~1955, I hlp 1958, hp 1961, † 1965-05-30 |
Vh/Var |
Varshult |
v |
85,000 |
232
|
1914-01-16 |
stn, T hlp ~1940, I hlp 1958, hp 1961, † 1965-05-30 |
|
Kroksjön |
|
91,000 |
|
|
ssp, BI |
Sä/Säj |
Sävsjöström |
v |
94,800 |
224
|
1876-10-21 |
stn, † G 1983-10-01, † 1985-06-02; ansl SäNJ, ÖVJ; ramp 1435>891 |
|
Säfsjöström |
|
94,800 |
224 |
|
|
|
spårkorsning |
|
95,600 |
|
1922 |
spk, BI 1969 |
Shs |
Skahus |
|
96,900 |
221
|
1937-01-01 |
lp, † 1980-08-01, BI 1980-10-14 |
Sk |
Skogstorp |
|
96,900 |
221
|
1877-05-25 |
lp, |
|
Höneström |
|
99,700 |
242
|
1878 |
lp, †~1930; fd Hörneskruf |
|
Bohult |
|
100,400 |
|
|
ssp, BI |
|
Applabäck |
|
107,000 |
|
1918 |
ssp, BI 1923; torvmosse
|
Må/Mås |
Målerås |
v |
108,700 |
227
|
1876-10-21 |
stn, † 1985-06-02; ansl KLJ/KostaJ |
|
Silfvereke |
|
109,000 |
|
|
ssp, BI |
|
Kolsbygd |
|
|
|
|
ssp, BI |
Gs/Gla |
Gullaskruv |
v |
111,600 |
175
|
1899-11-01 |
stn, T hlp 1960t, I
hlp 1966, I hp 1974, † 1985-06-02 |
|
Gullaskruf |
|
111,600 |
175
|
1899 |
lp |
|
Wilköl |
|
111,600 |
175
|
1893 |
lp |
|
Ekelid |
|
113,500 |
|
|
ssp, BI |
Or, Of/Ofs |
Orrefors |
h |
122,600 |
166
|
1876-10-21 |
stn, lp 1985-06-02, † 1988-01-01 |
Br/Båt |
Brånahult |
v |
126,300 |
129
|
1870t |
hlp, stn 1913-01-01, hlp 1939, † 1965-05-30 |
|
sidospår |
|
135,900 |
|
1974-01-28 |
ssp, I infogad i Nybro stn 1975-01-21 |
Juv |
Jutarnas väg |
|
136,800 |
|
|
ssp b1940t, I infogad i Nybro stn m1950t |
Ny/Nyb |
(Nybro) |
v |
137,600 |
83
|
1874-08-09 |
stn, † G 2008-12-15; 137,6
ansl KJ; PS |
Bandel 531 och 532
(Åseda - Sävsjöström)
Sävsjöström–Nässjö järnväg (SäNJ)
Att få en genväg till stambanan genom förlängning av järnvägen till Sävsjöström var en gammal strävan i Kalmar.
”Genom att gå ur hus och i hus, överraska handelsmannen vid disken och bonden vid plogen lyckades styrelsens utskickade få ihop en teckningssumma”, berättar järnvägsingenjör Viktor Ståhle.
Det knep alltså med aktiekapitalet trots att Kalmar järnväg satsat en miljon och kommunerna närmare 800 000 kr, men så var också SäNJ lång och byggdes med god standard. Sedermera samlades närmare 60 procent av aktierna hos Kalmar stad. SäNJ gav ingen utdelning men intäkterna balanserade i princip utgifterna.
Genom dess tillkomst drogs en stor del av trafiken Kalmar–Stockholm denna väg, med fjärrgodståg och genomgående resandevagnar till Stockholm och Göteborg, men sedan vägen över Emmaboda genom elektrifieringen återfått denna trafik blev SäNJ mest en lokalbana
Koncession
1910-06-10
Längd
95 km
Förvaltningsort
Kalmar
Trafikförändringar
1914-01-16 *Sävsjöström–Åseda, 21 km, allmän trafik
1914-12-12 *Åseda–Nässjö, 74 km, allmän trafik
1969-06-01 † Sävsjöström–Åseda, 21 km, godstrafik
1985-06-02 † samma sträcka, persontrafik
1990-01-08 † Åseda–Vetlanda, 37 km, godstrafik (behovsgodståg 1989-05-28)
2002-06-16 † samma sträcka, persontrafik
2005-04-01–06 *Korsberga–Vetlanda, 15 km, tillfällig transport av stormfällt virke efter ”Gudrun”
Samband
SäNJ samtrafikerades med KJ och ingick i trafikförvaltning med dessa
Förstatligad
1938-07-01 statligt bolag, till SJ 1940-07-01
ATC
1984-02-13 Nässjö stn
1992-06-09 [Nässjö]–(Vetlanda)–Åseda
2002-06-16 (Vetlanda)–Åseda, landets första slopade ATC-sträcka
Upprivning
Sävsjöström–Åseda 1989
Litteratur
Malte Ljunggren, ”Sävsjöström–Nässjö Järnväg”, Ångkvasten 2&3/2000
Thorsten Magnusson, Järnvägarna i Åseda 1902–2002, 2002
|
|
Bandel 532 Nybro–Sävsjöströms järnväg (NSJ)
Några bruk och Kalmar stad var de ursprungliga stora intressenterna i NSJ som öppnade stora skogsområden för exploatering.
Under den drygt tioåriga lågkonjunktur som följde på färdigställandet blev dock ekonomin brydsam. Järnvägsbolaget fick rekonstrueras 1888 och utbjöds till försäljning, som inte blev av på grund av otillräckliga bud.
Sedan vände konjunkturen, det nya bolaget gick med vinst och aktierna övertogs undan för undan av Kalmar järnväg
Koncession
1874-05-15
Längd
43 km
Ägare
KJ förvärvade aktiemajoriteten 1899
Förvaltningsort
Kalmar
Trafikförändringar
1876-07-20 *Nybro–Målerås, 29 km, provisorisk godstrafik
1876-10-02 *Målerås–Sävsjöström, 14 km, provisorisk godstrafik
1876-10-21 *allmän trafik
Nollpunkt
Nybro
NSJ övertogs 1909-01-09 av KJ |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|