Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status.
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
N |
(Nässjö) |
|
0,000 |
293
| |
349,6 Nässjö C (N) 293 stn 1864-12-01; <1993-06-13 Nässjö; ansl NOJ, HNJ, SäNJ, Jönköpingsbanan; FS |
|
Nyhem |
|
|
306
|
|
1,5 Nässjö-Nyarp 306 sto, U; fd Nässjö-Nyhem, Nyhem |
Nyrp |
Nyarp |
|
|
|
|
1,5 Nyarp (Nyrp) lp 1920, I infogad i Nässjö stn 1969, †1979-06-01 |
Gis |
Gissebäck |
|
|
269
| |
6,9 Gissebäck (Gi/Gis) 269 stn 1914-12-12, hlp b1930t, hp 1961, †1966-05-22 |
|
|
|
|
| |
11,5 Stensjön (Snö) hp 1985; PH |
Snö |
Stensjön |
|
|
225
| |
12,3 Stensjön (St/Snö) 225 stn 1914-12-12, hlp ~1963, T hp 1960t, I hp s1960t, †1985 |
Röä |
Rödjenäs |
|
|
228
| |
16,2 Rödjenäs (Rö/Röä) 228 stn 1914-12-12, hlp ~1935, lp 1966-05-22, †1982-05-23,
BI 1988-11-28 |
|
|
|
|
| |
20,1 Björköby (Bjy) hp 1985; PH |
Bjy |
Björköby |
|
|
211
| |
20,8 Björköby (Bj/Bjy) 211 stn 1914-12-12, †G 1960t, I hp 1979-06-13, †1985 |
Tj |
Tjunnaryd |
|
|
224
| |
25,1 Tjunnaryd (Tj) 225 hlp 1914-12-12, hp ~1963; PH |
Esn |
Ekenässjön |
|
|
223
| |
28,3 Ekenässjön (Es/Esn) 223 stn 1914-12-12, I hlp 1986, T hp 1990-05-27; PL |
Vfn |
Värnforsen |
|
|
|
|
29,9 Värnforsen (Vfn) ssp ~1960, BI 1998-02-23; möbelindustri |
Vta |
(Vetlanda) |
|
|
183
| |
36,7 Vetlanda (Hv/Vta) 183 stn 1885-08-30; ansl VJ, HvMJ/SJ; ramp 1435>891; FS |
|
|
|
|
| |
37,1 spårkorsning plankorsning VJ 1914-12-12, BI 1979 |
|
|
|
|
| |
38,3 Emåbron vt, BI |
Bäa |
Bäckseda |
|
|
188
| |
39,8 Bäckseda (Bä/Bäa) 189 1914-12-12, hlp b1930t, †1965-05-30 |
|
|
|
|
| |
41,2 Bråtåkra ssp 1973-09-17, BI 1975; oljelager, namnet ej formellt fastställt |
Snl |
Snärle |
|
|
206
| |
44,0 Snärle (Sn/Snl) 206 stn 1914-12-12, hlp s1930t, †1965-05-30 |
Hom |
Holm |
|
|
210
| |
49,5 Holm (Hom/Hm) 210 ssp 1920t, hps ~1940, †1965-05-30 |
Kba |
Korsberga |
|
|
|
|
51,9 Korsberga (Kba) 239 stn 1914-12-12, I hlp 1977, T hp 1990, †2002-06-16;
<1974-06-17 Österkorsberga (Ök/Öka); IL |
Öka |
Österkorsberga |
|
|
239
| |
51,9 Korsberga (Kba) 239 stn 1914-12-12, I hlp 1977, T hp 1990, †2002-06-16;
<1974-06-17 Österkorsberga (Ök/Öka); IL |
Mip |
Milletorp |
|
|
290
| |
60,3 Milletorp (Mi/Mip) 291 stn 1914-12-12, hlp 1967, hps 1970-04-01, I hp 1970-08-11, †2002-06-16; IH |
Öbl |
Ösjöbol |
|
|
288
| |
66,9 Ösjöbol (Öb/Öbl) 288 stn 1914-12-12, T hlp b1930t, I hlp 1958, †1965-05-30,
hp 1994-08, †2002-06-16; IH |
|
|
|
|
| |
68,7 sidospår ssp, BI |
|
|
|
|
| |
70,4 Gastgöljehult ssp, BI |
|
|
|
|
| |
70,5 Enaryd ssp, BI |
|
|
|
|
| |
73,0 Åseda industri ssp 1990-06-11, BI ~2000 |
|
|
|
|
| |
73,0 spårkorsning plankorsning med VÅHJ 1914-01-16 |
Åa |
(Åseda) |
v |
73,600 |
236
|
1914 |
G
† 1989-01-08, † 2002-06-16; anslutning
Växjö–Åseda–Hultsfreds järnväg |
Å/Åa |
(Åsheda) |
v |
73,600 |
236
|
1902-06-26 |
stn |
Bandel 531 och 532 (Åseda -
Sävsjöström)
Sävsjöström–Nässjö järnväg (SäNJ)
Att få en genväg till stambanan genom förlängning av järnvägen till Sävsjöström var en gammal strävan i Kalmar.
”Genom att gå ur hus och i hus, överraska handelsmannen vid disken och bonden vid plogen lyckades styrelsens utskickade få ihop en teckningssumma”, berättar järnvägsingenjör Viktor Ståhle.
Det knep alltså med aktiekapitalet trots att Kalmar järnväg satsat en miljon och kommunerna närmare 800 000 kr, men så var också SäNJ lång och byggdes med god standard. Sedermera samlades närmare 60 procent av aktierna hos Kalmar stad. SäNJ gav ingen utdelning men intäkterna balanserade i princip utgifterna.
Genom dess tillkomst drogs en stor del av trafiken Kalmar–Stockholm denna väg, med fjärrgodståg och genomgående resandevagnar till Stockholm och Göteborg, men sedan vägen över Emmaboda genom elektrifieringen återfått denna trafik blev SäNJ mest en lokalbana.
Koncession
1910-06-10
Längd
95 km
Förvaltningsort
Kalmar
Trafikförändringar
1914-01-16 *Sävsjöström–Åseda, 21 km, allmän trafik
1914-12-12 *Åseda–Nässjö, 74 km, allmän trafik
1969-06-01 † Sävsjöström–Åseda, 21 km, godstrafik
1985-06-02 † samma sträcka, persontrafik
1990-01-08 † Åseda–Vetlanda, 37 km, godstrafik (behovsgodståg 1989-05-28)
2002-06-16 † samma sträcka, persontrafik
2005-04-01–06 *Korsberga–Vetlanda, 15 km, tillfällig transport av stormfällt virke efter ”Gudrun”
Samband
SäNJ samtrafikerades med KJ och ingick i trafikförvaltning med dessa
Förstatligad
1938-07-01 statligt bolag, till SJ 1940-07-01
ATC
1984-02-13 Nässjö stn
1992-06-09 [Nässjö]–(Vetlanda)–Åseda
2002-06-16 (Vetlanda)–Åseda, landets första slopade ATC-sträcka
Upprivning
Sävsjöström–Åseda 1989
Litteratur
Malte Ljunggren, ”Sävsjöström–Nässjö Järnväg”, Ångkvasten 2&3/2000
Thorsten Magnusson, Järnvägarna i Åseda 1902–2002, 2002
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|