Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Alh/A |
(Alvhem) |
h |
441,600 |
5
| 1906-01-01 |
ts+hp, stn 1896-07-01, †P 1970-05-31, †1970-09-01; <1878, <1906 Lödöse; ansl
BJ; IS |
Gog/Gog |
Gossagården |
|
1,600 |
4
|
1943-06-07 |
hpr, U 1952-06-15, †1953-06-10 |
Löö |
|
|
2,600 |
|
1991 |
ssp; mineralindustri; IL |
L/Löö |
Lödöse |
h |
2,700 |
4
|
1906-08-20 |
stn, hlp 1933-06-01, †P 1952-06-15,lp 1953-06-10, †1970-07-01 |
Lby/Lööb |
Lödöse by |
h |
3,300 |
4 |
1933-11-01 |
hpr, U 1952-06-15, †1953-06-10 |
Eks/Ekrs |
Eckerna S |
|
4,600 |
|
1943-06-07, |
hpr U 1952-06-15, †1953-06-10 |
Ekr |
Eckerna |
h |
5,600 |
4
|
1906-08-20 |
hp †T 1952-06-15, †1953-06-10 |
Grn, Gr, Gn/Garn |
Garn |
h |
6,500 |
6 |
1906-08-20 |
stn , hlp 1933-06-01, †P 1952-06-15,
lp 1953-06-10, †1964 |
Grs/Grsk |
Garns skola |
|
7,900 |
6 |
1934-05-15 |
hpr , U 1952-06-15, †1953-06-10 |
Kra/Krr |
Kärra |
|
9,000 |
6 |
1933-11-01 |
pr , U 1952-06-15, †1953-06-10 |
Tu/Tgt |
Tunge-Torp |
h |
10,100 |
13
|
1906-08-20 |
hp , U 1952-06-15, †1953-06-10 |
Gns/Gää |
Gläfsnäs |
|
10,600 |
14 |
1933-11-01 |
hpr , U 1952-06-15, †1953-06-10; <1943 Gläfsnäs |
|
Glässnäs |
|
|
|
|
|
Ga/Göta |
Göta |
h |
11,500 |
12
|
1906-08-20 |
stn , †P 1952-06-15, lp ~1953; småbana Göta sulfitfabrik |
|
Göta
|
|
11,800 |
13 |
|
ssp, †1970-05-31, BI 1997-05; fd Göta bruks lastspår |
Gan/Gönr |
Göta N |
|
12,300 |
13 |
1943-06-07 |
hpr , †T 1952-06-15, †1953-06-10 |
Etl/Letb |
Lilla Edets
bruk |
|
13,100 |
27 |
1942 |
lastspår > fd Lilla Edets bruk; T idag godstrafikalt Lilla Edet; sign ; GL |
|
sidospår |
|
13,800 |
|
1961 |
ssp ; Hercules Kemiska AB; IÖ |
|
grusgrop |
|
14,000 |
|
|
grp, BI; spår till Högstorps grustag |
Kvn/Kkv |
Kyrkvägen |
|
14,200 |
25 |
1933-11-01 |
hpr , †P 1952-06-15, †1953-06-10 |
|
Lilla Edets
godsbangård |
|
14,800 |
30 |
1906-08-20 |
stn , †P 1939, I ssp 1939, GU 1997; sign Letg; <1939 Lilla Edet (Et) |
Et/Let |
Lilla Edet |
|
15,200 |
31
|
1939 |
stn, †P 1952-06-15, GU 1981 |
Lödöse–Lilla Edets järnväg (LLEJ)
I Alvhem lämnade Bergslagernas järnvägar Göta älv, men genom LLEJ fick älvstranden järnväg ett stycke till.
Tillskyndare var lokala kommuner och företagare men även BJ som blev majoritetsägare. Förbindelse med Lilla Edets kraftverk blev senare en av uppgifterna.
Persontrafiken fick redan på 1930-talet svårt att konkurrera med bussarna även om den liksom på andra järnvägar fick ett uppsving under andra världskriget medan godstrafiken länge expanderade från en massafabrik och ett pappersbruk.
Från 1980-talets mitt sinade dock även godstransporterna och banan kortades
Koncession 1904-12-02
Längd 15 km
Förvaltningsort Göteborg
Trafikförändringar
1906-08-20 *Alvhem–Lilla Edet ”gamla”,
15 km, allmän trafik
1939-07-01 *Lilla Edet ”gamla”–Lilla Edet, 0,5 km, allmän trafik
1953-06-10 †persontrafik (kraftigt neddragen 1952-05-15)
1981 †Lilla Edet ”gamla”–Lilla Edet, 0,5 km, godstrafik
1997 †Lilla Edet–pappersbruket, godstrafik
Samband Ingick i trafikförvaltningarna Göteborg–Stockholm–Gävle och Göteborg–Dalarne–Gävle
Trafik Trafikerades av BJ
Trafikuppehåll 1938-05-15–1943-06-07 praktiskt taget all persontrafik
Förstatligad 1947-07-01 statligt bolag, del av GDG-förvaltningen, till SJ 1948-07-01
Fjärrblockering 1973-05-02 Alvhem stn; Göteborg
Upprivning 1968–1973 Lilla Edet gbg–Lilla Edet
Nollpunkt Alvhem |
|
Källor och referenser |
Svante Forsæus, Lödöse–Lilla Edets Järnväg, 1978 (SJK 23)
– ”Godsbanan Lilla Edet–Alvhem”, Tåg 2/1998 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|