Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h=
höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Lsn/Lfn |
(Limedsforsen) |
v |
225,900 |
353
|
1903-11-29 |
stn, lp 1969-06-01, 1972-06-01 |
Li |
Lima |
v |
230,300 |
358
|
1928-08-02 |
hlp, T hp 1961-09-01, I hp b1960t, † 1969-06-01 |
Sklm |
Skålmo |
|
232,800 |
362 |
1940 |
hpr, †1967-05-28 |
Tås |
Torgåsmon |
v |
235,100 |
355
|
1928-08-02 |
hlp, I stn 1936, T stn, lp 1969-06-01,
† 1972-01-01 |
Gråd |
Gråheden |
v |
238,100 |
355 |
1940 |
hp , † 1969-06-01 |
Hgå |
Hammargården |
v |
241,300 |
354
|
1928-08-02 |
hlp, hpr 1958, † 1969-06-01 |
Fhd |
Fiskarheden |
v |
245,900 |
360
|
1928-08-02 |
hlp, lp 1969-06-01, † 1972-01-01 |
Tsd |
Transtrand |
v |
247,900 |
368
|
1928-08-02 |
hp, † 1969-06-01 |
Bbg |
Bergsbacken |
v |
250,300 |
367
|
1928-08-02 |
hlp, † 1969-06-01 |
Lgtd |
Långstrand |
|
254,400 |
355 |
1940 |
hpr, † 1967-05-28 |
Sän |
Sälen |
v |
255,900 |
355
|
1928-08-02 |
hlp, I stn 1930-07-01, lp 1969-06-01, † 1972-01-01 |
Lisä |
Lisspasätra |
|
261,600 |
359 |
1947 |
hpr, † 1961-09-01; fd Lisspasätra |
Hög |
Högstrand |
v |
265,300 |
362
|
1928-08-02 |
hlp, lp 1961-01-01, † 1967-05-28 |
Hmd |
Horrmund |
v |
274,800 |
443
|
1928-08-02 |
hlp, lp 1961-09-01, † 1972-01-01 |
Säs |
Sandnäs |
h |
279,400 |
444
|
1928-08-02 |
hlp, hp 1958, † 1961-09-01 |
Ssn |
Sörsjön |
v |
287,500 |
430
|
1928-08-02 |
hlp, I stn 1936, T hlp 1950-05-01, I hlp 1957, lp 1961-09-01, † 1972-01-01 |
|
Häståväxeln |
|
291,200 |
420 |
1931 |
grp+ssp, BI 1940t; hamnspår vid Fulu älv, 2 km sicksackspår |
Öjv |
Öjvallberget |
v |
298,400 |
444
|
1928-08-02 |
hlp, lp 1961-09-01, † 1969-06-01 |
Bns |
Bornåssjön |
h |
304,900 |
452
|
1928-08-02 |
hlp, hp 1958, † 1961-09-01 |
Örv |
Öråvallen |
h |
309,300 |
461
|
1928-08-02 |
hp, † 1959-10-01 |
Byv |
Byggevallen |
h |
312,100 |
484
|
1928-08-02 |
hlp, hp 1958, † 1961-09-01 |
Nks/Nän |
Näcksjön |
v |
316,500 |
495
|
1928-08-02 |
hp, † 1961-09-01 |
Sna |
Särna |
h |
322,100 |
444
|
1928-08-02 |
stn, lp 1961-09-01, † 1972-01-01; hamnspår |
Limedsforsen–Särna järnväg (LiSJ, LSJ)
Det statliga engagemanget var redan från början stort i form av bidrag från
gränsbanefonden och aktier, men byggande bolaget gjorde ändå i praktiken
konkurs innan banan var färdig. Klen räls och starka stigningar hämmade
trafikens utveckling även om den var stark under beredskapsåren.
Trafiktoppar med vintersporttåg till Sälen, bl.a. vid Vasaloppet, skapade
inte intäkter nog för banans fortbestånd
Koncession
1916-12-15
Längd
96 km
Trafikförändringar
1925-02-27 *provisorisk godstrafik närmast Limedsforsen som förlängdes i
takt med att linjen färdigställdes
1928-08-02 *allmän trafik
1961-09-01 †Sälen–Särna, 66 km, persontrafik (kraftigt neddragen 1956-11-01)
1969-06-01 †(Malung–)Limedsforsen–Sälen, 30 km, persontrafik
1972-01-01 †hela banan, godstrafik
Trafik
a) Persontrafiken var obetydlig till 1944–49 då den utökades starkt på grund
av försörjningsproblem för busstrafiken. Åter nedtrappad 1956
b) Direkttåg Särna–Stockholm fanns 1935–1956, direkta sovvagnar från
Stockholm och Göteborg vintersportlov och påsk, de sista åren till Sälen
c) Vasaloppsdeltagarnas extratåg kördes t.o.m. 1965 med ånglok
Förstatligad
1928-08-02, det vill säga öppningsdagen
Upprivning
1972–1975
Nollpunkt
Kristinehamn via Brintbodarne–Limedsforsen, 1934 omkilometrerad från
Kristinehamn via Vansbro–Malung
Anmärkning
Signaturen LiSJ förekommer i SJ-cirkulär men räls och grusvagnar var under
banbygget märkta LSJ
Litteratur
Teknisk-ekonomisk redogörelse för anläggningen av järnvägen
Limedsforsen–Särna, 1940
Ord&Bild 8/1972 (temanummer) |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|