Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h=
höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Va/Vo |
(Vansbro) |
h |
297,900 |
239 |
1890-11-01 |
stn; FS |
Råg |
Rågsveden |
v |
161,100 |
271
|
1934-09-05 |
hlp, I stn 1950-06-10, I hlp 1971; FL |
Äpö |
Äppelbo Ö |
v |
163,700 |
274
|
1934-09-05 |
hp, † 1966-05-22 |
Äp |
Äppelbo |
v |
165,400 |
273
|
1934-09-05 |
hlp, T hp 1971-05-23, I hp 1971-06-14; PH |
Sdt |
Skarprådet |
|
176,200 |
292
|
1942-04-01 |
hpr, † 1959 |
Sdt |
Skarprådet |
|
176,300 |
292 |
1934-09-05 |
lp, hlp 1940, lp 1942-04-01, † 1950-06-10; persontrafiken övergick 1942 till Skarprådet hpr |
Ym |
Yttermalung |
h |
180,500 |
294
|
1934-09-05 |
hlp, I stn 1950-06-10, I hlp 1971,
T hp 1972-09-01, I hp 1990; PH |
Ndåk |
Nordanåker |
|
182,400 |
296 |
1940 |
hpr, † 1967-05-28 |
Hvfs |
Hovafors |
|
187,400 |
305 |
1940 |
hpr,
† 1961-05-28; <1942-06-15 Lugnet |
Libk |
Liasbacken |
|
189,100 |
308 |
1940 |
hp , † 1967-05-28 |
Ösö |
Östra Utsjö |
v |
190,200 |
303
|
1934-09-05 |
hlp, hp 1958, † 1960-05-29 |
Bthl |
Brittholen |
|
191,000 |
303 |
1940 |
hpr, † 1970-06-01 |
Grå |
Grimsåker |
h |
192,200 |
301
|
1934-09-05 |
hp, † 1961-05-28 |
Mlgf |
Malungs folkhögskola |
|
192,400 |
|
1987 |
hp; PH |
Mlgi |
Malung industrispår |
|
193,100 |
301 |
1964 |
ssp, BI 1982 |
Mlgg |
Malungs
gymnasium |
|
194,100 |
301 |
1992-08-27 |
hp, hst (under Malung stn);
<2003-04-24 Malungs gymnasieskola (); PS |
MMl/lg |
(Malung) |
h |
194,700 |
302
|
1892-09-15 |
stn, † G 2001-01-07; hamnspår; PS |
Mbn |
Mobäcken |
h |
197,600 |
305
|
1916 |
lp, hlp 1938, lp 1967-05-28, †1 975-06-01, BI 1975 |
Vls |
Vallerås |
v |
200,800 |
312
|
1903-11-29 |
stn, hlp 1941-12-01, T hp 1958, I hp ~1958,
† 1967-05-28 |
Mfs |
Malungsfors |
|
205,100 |
311 |
1903-11-29 |
stn, lp 1969-06-01, †2000-06-13; fd Fors,
Malungs-Fors |
|
Tevallaån |
|
211,000 |
324 |
~1918 |
ssp, BI, mtmp, BI; fd Bränslekommissionens lastplats |
Mgn |
Megrinn |
v |
213,70 |
332
|
1906 |
hlp, hp 1958, † 1969-06-01 |
Ta |
Tandö |
h |
220,300 |
351
|
1903-11-29 |
stn, hlp 1923, T hp 1962, I hp ~1962, †1969-06-13 |
Lmon |
Lillmon |
|
222,300 |
347 |
1945 |
hpr, † 1967-05-28 |
Ris |
Risätra |
h |
223,800 |
347
|
1933 |
hp, † 1969-06-01 |
Lsn/Lfn |
Limedsforsen |
v |
225,900 |
353
|
1903-11-29 |
stn, lp 1969-06-01, 1972-06-01; sign Lfn; ansl LiSJ
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|