Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h=
höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Utsjö |
|
0 | |
1871-03 |
† 1887 |
|
Uvån |
|
5,500 | |
1871-03 |
† 1887 |
Utsjö - Uvån
Timmerbana för överföring av virke från Västerdalälvens till Klarälvens flottledssystem, tillhörig Utsjö Jernvägsbolag med
Uddeholm som största delägare.Spårvidd
1067 mm
Längd
5,5 kilometer
Påbörjad
1871 och färdig för trafik 1873-06
Banan gick mellan Västra Utsjö vid Västerdalälven strax söder om Malung till Båthissjön.
Ånglok och självrullning från banans högsta punkt, Halsaåsen.
Timmertransporterna upphörde 1887 men banan användes därefter några år för turistresor med hästdragen dressin.
1896 avvecklades järnvägsbolaget.
/Lars G Bergman i Malung - ur en sockens historia, 1971
|
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata
1999 |
|