Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
U |
(Uppsala
C) |
v |
0,000 |
7 |
1866-09-20 |
stn ansl SRJ; hamnspår; ramp 1435>891, FS |
Spn/Spg |
S:t Persgatan |
|
0,800 | |
1928-05-15 |
hp, † 1938-05 |
Lö/Löt |
Löten |
|
1,900 |
10 |
1925-10-01 |
hp, † ~1955 |
Ltn |
Löten |
|
2,400 |
10 |
2004-02-16 |
ts ; IS |
Gu/Glu |
Gamla Uppsala |
h |
4,300 |
24 |
1874-12-15 |
stn, † P 1962-11-01, † 1970-05-31; fd Upsala Gamla |
|
Gamla Upsala |
| |
|
1874-12-15 |
|
Rvg |
Rasbovägen |
v |
5,100 |
22 |
1925-10-01 |
hp, †1957-06-02 |
Sam |
Samnan |
|
6,500
| |
1994-05-15 |
ts; IS |
Nby |
Norrby |
v |
9,000 |
32 |
1927-05-15 |
hp, †1966-05-22 |
Sv/Srv |
Storvreta |
v |
12,300 |
33 |
1874-12-15 |
stn, †G, †1968-05-12, *P 1991-08-19; fd Stor-Vreta; PS |
|
Stor-Vreta |
|
12,300 |
33 |
1874-12-15 |
|
|
Stor Vreta |
|
12,300 |
33 |
1874-12-15 |
|
|
Stor-Wreta |
|
12,300 |
33 |
1874-12-15 |
|
Kgt |
Kilsgärdet |
h |
14,300 |
23 |
1937-09-01 |
† 1966-05-22 |
|
Årby |
|
14,300 |
23 |
1925-10-01 |
hp 1925 |
Ehr |
Edshammar |
v |
16,300 |
18 |
1927-05-15 |
hp, † 1966-05-22 |
LLbg/eb |
Lenaberg |
h |
18,100 |
19 |
1875 |
lp, hlp m1920t, hp b1940t, † 1966-05-22 |
Vhb |
Vattholma bruk |
h |
18,900 |
24 |
1875 |
lp, † 1970-05-31 |
Vh/Vha |
Vattholma |
v |
20,100 |
27 |
1874-12-15 |
stn, † P 1968-05-12, †1970-05-31 |
Vh |
Wattholma |
|
20,100 |
27 |
1874-12-15 |
stn, † P 1968-05-12, †1970-05-31 |
Vha |
Vattholma |
|
20,200 |
|
1991-08-19 |
*P, I hp 1995-11-14; PH |
Vhg |
Vattholma grusgrop |
|
21,300 |
|
| grp, BI |
Sa/Sas |
Salsta tegelbruk |
v |
21,900 |
27 |
1937-09-01 |
lp, † 1950t, BI ~1965 |
Sa |
Salsta |
|
21,900 |
27 |
1875 |
lp |
|
Sahlsta |
|
21,900 |
27 |
1875 |
lp |
Sas |
Salsta |
|
22,500 |
|
1995-10-02 |
avx, ts 1995-11-14; IS |
Sav |
Salstavägen |
v |
23,400 |
28 |
1925-10-01 |
hp, † 1966-05-22 |
Syt |
Skyttorp |
|
26,300 |
31 |
1991-08-19 |
*P, I hp 1997; PH |
Sy/Syt |
Skyttorp |
v |
26,400 |
31 |
1878 |
hlp, stn 1898-10-01,
† P 1968-05-12, † 1990-04-01 |
Jlo |
Järlebo |
|
32,100 |
32 |
1926-11-01 |
hp, † 1964-05-31 |
Jlo |
Järlebo |
|
32,500 |
32 |
1986-05-21 |
ts; IS |
|
Buddby |
|
37,000 | |
1883 |
lp <1883, †~1910 |
Kp/Kpp |
Knypplan |
h |
38,700 |
33 |
<~1895 |
stn, T hlp 1956-10-01,
† P 1966-05-22, † 1983-10-01, BI 1997-10-20 |
|
Vendel |
|
38,700 |
33 | - |
|
|
Wendel |
|
38,700 |
33 |
1874-12-15 |
stn |
Öhs |
Örbyhus såg |
v |
41,600 |
29 |
1880 |
lp, † b1950t; fd Örbyhus ångsåg |
Öbs |
Örbyhus ångsåg |
|
41,600 |
29 |
1880 |
lp |
|
Upplanda |
|
42,900 |
31 |
1874-12-15 |
fp, BI 1914; Dannemoralinjen blev inledd till
Örbyhus stn |
Ö, Öb/Öh |
Örbyhus |
v |
43,500 |
27 |
1874-12-15 |
stn, † P 1975-06-01, *P 1991-08-19; FS |
T, Tb/Tbo |
Tobo |
v |
48,100 |
33 |
1874-12-15 |
stn, I hlp 1966, T hp 1972-01-01, I hp 1972,† 1975-06-01
linjeomläggning |
Tbo |
Tobo |
|
48,800 |
33 |
1993-12-15 |
stn; ingen godstrafik;
PS. Ny linjedragning |
Gb/Gåb |
Gåvastbo |
v |
53,100 |
39 |
1920-06-01 |
stn, I hlp 1960, T hp, T 1964-05-31, BI 1993-12-05
linjeomläggning |
Säp |
Skärpan |
|
55,300 |
|
1992-06-09 |
avx, I ts 1993-12-05; IS,
ny linjedragning |
|
|
|
55,400 |
|
| lmk km 55,362 = 56,000 |
Skbo |
Skogsbo |
v |
57,100 |
|
1940-tal |
hp s1940t, † 1961-05-28 |
|
Tierps-ån |
|
60,400 | |
1874 |
lp, †~1900; fd Tierps lastbrygga, Tierpsån; eget spår till Tierp stn anlagt = Tierps lastbygga (II) |
Tp/Tip |
Tierp |
v |
61,7 |
33 |
1874-12-15 |
stn, †G 1995-06-12; hamnspår; PS,
anslutning sidobana till Strömsberg |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
|
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Övrig information | |
|