Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Tp/Tip |
(Tierp) |
v |
61,700
| 33 |
1874-12-15 |
stn, † G 1995-06-12; hamnspår; PS,
anslutning sidobana till Strömsberg |
|
Odenslätt |
|
68,200 |
|
|
bro 105 m över motorväg E4 |
Or/Os |
Orrskog |
|
70,700
|
45 |
1874-12-15 |
stn, †G 1964,
† 1966-05-22; IS |
Gso |
Grimsarbo |
v |
74,000
| 45 |
1996-04-14 |
avx, BI 1966 |
Gmo/Gso |
Grimsarbo |
|
74,400 |
45 |
1920t |
hp, † 1956 |
Meh |
Mehedeby |
|
76,400 |
40 |
2007-07-07 |
hp; PH |
Meh |
Mehedeby |
h |
76,800
| 40 |
1914 |
hp 1950t,
† 1967-05-28 |
Me/Meh |
Mehede |
|
76,800
|
40 |
1874 |
hp 1874, hlp 1876, |
|
Mehedeby |
|
78,300 | |
|
bro 88 m över motorväg E4 |
Mrb |
Marmaby |
v |
79,200
| 40 |
1925-10-01 |
hp, † 1956 |
Mrm |
Marma |
|
79,900 |
40 |
1997-10-20 |
ts; IS |
M, Mr/Mrm |
|
|
81,200 |
39 |
1874-12-15, |
stn, † P 1975-06-01, † 1995-06-12,
BI 1997-10-20, *P 2008-01-06 |
Maa |
Marma N |
|
81,300 |
|
2007-12-09 |
hp; annonseras Marma; PH |
|
Marma grusgrop |
|
83,000 |
|
1892- |
grp, BI; senare Ambricka grusgrop |
Tma |
Tensmyra |
|
83,600
|
37 |
1996-03-17 |
avx, BI 1997 |
Tma |
Tensmyra |
|
85,000 |
37 |
1925-10-01 |
hp, † 1956 |
Stm |
Stallmon |
h |
87,200
| 31 |
1875 |
lp, † 1975-05-01, BI 1979-11-07; även spår till Tensmyra grp och
Älvkarleby kraftverk |
Äkv |
Älvkarlebyverket |
|
+3,000 |
|
1911 |
ssp, lp 1934-01-01, †~1958 (de två senare gäller godstariffmässiga
datum) |
|
Älvkarleby |
|
88,000
|
|
1901 |
bro 179 m (varav södra älvfåran 125 m) , BI 1982-05-12; Dalälven
vattentag vt 1914, BI; på Vattentornsön mitt i Dalälven |
|
Dalelfven |
|
88,000 |
|
1874 |
bro 171 m, provisorisk träbro
|
|
Älvkarleö |
|
88,000 |
|
1982-05-12 |
bro 247 m,
dsp 1997-09-29 |
Ä/Äk |
Älvkarleö |
h |
88,500
|
26 |
1874-12-15 |
stn, †G, † 1975-06- 01; småbana Älvkarleö bruk |
|
Älfkarleö |
|
88,500
|
26 |
1874-12-15 |
- |
|
Elfkarleö |
|
88,500
|
26 |
1874-12-15 |
- |
|
Elfkarleön |
|
88,500
|
26 |
1874-12-15 |
- |
Äkb |
Älvkarleby |
|
88,600
|
26 |
2007-12-19 |
hp; PH |
Äk |
Älvkarleö |
|
89,800
|
26 |
1981-05-24 |
ts, BI 2005-05-23 |
Löä |
Lötängen |
|
93,600
| |
s1940t |
ts, BI ~1965 |
Ubo |
Upplandsbodarne |
h |
95,400
| 9 |
1920t |
† 1956 |
Ubo |
Bodarne |
|
95,400
|
9 |
~1895 |
hp, |
Sur |
Skutskär |
|
96,200 |
4 |
2006-08-21 |
hp; PH |
Ka, Knl/Kln |
Kanalen |
h |
96,700
| 4 |
1926-05-15 |
hp, †1956 |
Tkt |
Turkiet |
|
96,700 |
4 |
2005-05-23 |
ts; gränspunkt dsp; IS |
Surn |
Skutskär |
h |
97,900
|
4 |
1874-12-15 |
Skutskär N, hp 1874-12-15, hlp 1885, stn 1890-12-20, †P 1975-06-01, stn 2005-05-23; <2005 Skutskär (trafikalt enbart Skutskär); småbana Skutskärs industri; FS |
Han |
Harnäs |
v |
99,400
| 7 |
1937 |
hp |
Ha/Han |
Harnäs |
|
99,600 |
7 |
1874-12-15 |
stn, † 1937; flyttad
† 1957-06-02; hamnspår |
Yh/Yha |
Ytterharnäs |
h |
101,100 | 7 |
~1895 |
hp, † 1956 |
Fvks |
Furuvik S |
|
102,300 |
|
2004-05-23 |
ts; gränspunkt dsp; IS |
Fvk |
Furuvik |
h |
102,700
|
13 |
~1900 |
hp, stn 1926,
hp 1966-05-22, † 1967-05-28 |
Fvk |
Furuvik |
|
103,000 |
13 |
2005-05-23 |
hp, †2005-08-14, *2006-08-21; PH |
Kpå |
Knaperåsen |
|
104,400
|
22 |
~1895 |
hp, † 1954 |
Bom |
Bomansberget |
|
108,100
| |
~1940 |
ts; IS |
Jrv |
Järvsta |
|
109,700
| 18 |
~1895 |
hp, † 1933 |
|
Järfsta |
|
109,700
| 18 |
~1895 |
hp, |
|
Jerfsta |
|
109,700
| 18 |
~1895 |
hp, |
|
Järvsta |
|
111,000 |
|
1874 |
bro 138 m, BI ~2004; gamla linjen |
|
Österbågen |
|
|
|
1992-12-21 |
grenpunkt dsp , BI 1994-10-09; I inom Gävle C stn |
Gs |
Gävle S |
|
113,800
|
4 |
~1920 |
stn, † och infogad i
Gävle stn 1933-11-01; IÖ. Anslutning till sidobana, Bomhus |
Gs |
Gäfle S |
|
113,800
|
4 |
~1920 |
stn |
Gs |
Gefle S |
|
113,800
|
4 |
~1920 |
stn |
G |
Gefle |
|
113,800
|
4 |
1874-12-15 |
stn |
|
Gavleån |
|
114,100 | 4 |
1877 |
svängbro 31 m (totalt 40 m) , fast bro 1898 |
Gc |
(Gävle C) |
v |
114,300
| 4 |
1877-11-15 |
stn; ej godstrafik; hamnspår; ansl
GDJ, GOJ, OKB; PS |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
|
Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm | |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Övrig information | |
|