| 
 Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där 
den här bandelen ligger!
 
 Sign= Platsens signatur,
 Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
 Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h= 
höger, v= vänster,
 Km= Avstånd mellan platserna,
 Höjd= över havet,
 Från= Tagen i drift,
 Notering=
 A avförd som trafikplats
 abo automatisk blockpost
 avx arbetsväxel
 bgd bangård
 BI borttagen infrastruktur
 blp blockpost
 fp förgrenings-punkt
 G godstrafik
 grp grusgrop
 hlp håll- och lastplats
 hp hållplats
 hpr rälsbusshållplats
 hp hållplats med sidospår
 hst hålställe
 I infrastrukturell
 kb kombinerad bro
 lmk längdmätnings-konnektion
 lp lastplats
 mtmp militär-mötesplats
 P persontrafik
 rbg rörlig bro
 sipl signalplats
 stn station
 sto stopplats
 T trafikal
 ts teknisk station
 U upphört
 vt vattentag
 väg väg med stopplikt
 * (åter)öppnad
 † nedlagd
 
 I nutidskoder:
 Första bokstaven
 F fullständig trafik
 G godstrafik
 I ingen
 P persontrafik
 Andra bokstaven
 H hållplats
 L linjeplats
 S station
 ö övrig status
 | | Sign | Driftplatsens namn | Sida | Km | Höjd | Från | Notering |   | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  | Tp/Tip | (Tierp) | v | 61,700 | 33 | 1874-12-15 | stn, † G 1995-06-12; 					hamnspår; PS, 
		anslutning sidobana till Strömsberg |  |  | Odenslätt |  | 68,200 |  |  | bro 105 m över motorväg E4 |  | Or/Os | Orrskog |  | 70,700 | 45 | 1874-12-15 | stn, †G 1964,
† 1966-05-22; IS |  | Gso | Grimsarbo | v | 74,000 | 45 | 1996-04-14 | avx, BI 1966 |  
  | Gmo/Gso | Grimsarbo |  | 74,400 | 45 | 1920t | hp, † 1956 |  
  | Meh | Mehedeby |  | 76,400 | 40 | 2007-07-07 | hp; PH |  | Meh | Mehedeby | h | 76,800 | 40 | 1914 | hp 1950t,
† 1967-05-28 |  | Me/Meh | Mehede |  | 76,800 | 40 | 1874 | hp 1874, hlp 1876, |  |  | Mehedeby |  | 78,300 |  |  | bro 88 m över motorväg E4 |  | Mrb | Marmaby | v | 79,200 | 40 | 1925-10-01 | hp, † 1956 |  | Mrm | Marma |  | 79,900 | 40 | 1997-10-20 | ts; IS |  
  | M, Mr/Mrm |  |  | 81,200 | 39 | 1874-12-15, | stn, † P 1975-06-01, 					† 1995-06-12,
BI 1997-10-20, *P 2008-01-06 |  
  | Maa | Marma N |  | 81,300 |  | 2007-12-09 | hp; annonseras Marma; 						PH |  |  | Marma grusgrop |  | 83,000 |  | 1892- | grp, BI; senare Ambricka grusgrop |  | Tma | Tensmyra |  | 83,600 | 37 | 1996-03-17 | avx, BI 1997 |  
  | Tma | Tensmyra |  | 85,000 | 37 | 1925-10-01 | hp, † 1956 |  | Stm | Stallmon | h | 87,200 | 31 | 1875 | lp, † 1975-05-01, BI 1979-11-07; 				även spår till Tensmyra grp och
Älvkarleby kraftverk |  | Äkv | Älvkarlebyverket |  | +3,000 |  | 1911 | ssp, lp 1934-01-01, †~1958 (de 				två senare gäller godstariffmässiga
datum) |  |  | Älvkarleby |  | 88,000 |  | 1901 | bro 179 m (varav södra älvfåran 125 m) , BI 1982-05-12; Dalälven
vattentag		vt 1914, BI; på Vattentornsön mitt					i Dalälven |  |  | Dalelfven |  | 88,000 |  | 1874 | bro 171 m, provisorisk träbro |  |  | Älvkarleö |  | 88,000 |  | 1982-05-12 | bro 247 m,
dsp 1997-09-29 |  | Ä/Äk | Älvkarleö | h | 88,500 | 26 | 1874-12-15 | stn, †G, † 1975-06-				01; småbana Älvkarleö bruk |  |  | Älfkarleö |  | 88,500 | 26 | 1874-12-15 | - |  |  | Elfkarleö |  | 88,500 | 26 | 1874-12-15 | - |  |  | Elfkarleön |  | 88,500 | 26 | 1874-12-15 | - |  
| Äkb | Älvkarleby |  | 88,600 | 26 | 2007-12-19 | hp; PH |  
| Äk | Älvkarleö |  | 89,800 | 26 | 1981-05-24 | ts, BI 2005-05-23 |  | Löä | Lötängen |  | 93,600 |  | s1940t | ts, BI ~1965 |  | Ubo | Upplandsbodarne | h | 95,400 | 9 | 1920t | † 1956 |  | Ubo | Bodarne |  | 95,400 | 9 | ~1895 | hp, |  
  | Sur | Skutskär |  | 96,200 | 4 | 2006-08-21 | hp; PH |  | Ka, Knl/Kln | Kanalen | h | 96,700 | 4 | 1926-05-15 | hp, †1956 |  | Tkt | Turkiet |  | 96,700 | 4 | 2005-05-23 | ts; gränspunkt dsp; IS |  | Surn | Skutskär | h | 97,900 | 4 | 1874-12-15 | Skutskär N, hp 1874-12-15, hlp 1885, stn 				1890-12-20, †P 1975-06-01, 				stn 2005-05-23; <2005 Skutskär (trafikalt enbart Skutskär); 				småbana Skutskärs industri; FS |  | Han | Harnäs | v | 99,400 | 7 | 1937 | hp |  
  | Ha/Han | Harnäs |  | 99,600 | 7 | 1874-12-15 | stn, † 1937; flyttad
† 1957-06-02; hamnspår |  | Yh/Yha | Ytterharnäs | h | 101,100 | 7 | ~1895 | hp, † 1956 |  
  | Fvks | Furuvik S |  | 102,300 |  | 2004-05-23 | ts; gränspunkt dsp; IS |  | Fvk | Furuvik | h | 102,700 | 13 | ~1900 | hp, stn 1926,
hp 1966-05-22, † 1967-05-28 |  | Fvk | Furuvik |  | 103,000 | 13 | 2005-05-23 | hp, †2005-08-14, 				*2006-08-21; PH |  | Kpå | Knaperåsen |  | 104,400 | 22 | ~1895 | hp, † 1954 |  | Bom | Bomansberget |  | 108,100 |  | ~1940 | ts; IS |  
| Jrv | Järvsta |  | 109,700 | 18 | ~1895 | hp, † 1933 |  |  | Järfsta |  | 109,700 | 18 | ~1895 | hp, |  |  | Jerfsta |  | 109,700 | 18 | ~1895 | hp, |  
|  | Järvsta |  | 111,000 |  | 1874 | bro 138 m, BI ~2004;					gamla linjen |  
|  | Österbågen |  |  |  | 1992-12-21 | grenpunkt dsp , BI 				1994-10-09; I inom Gävle C stn |  
| Gs | Gävle S |  | 113,800 | 4 | ~1920 | stn, † och infogad i 
Gävle stn 1933-11-01; IÖ. Anslutning till sidobana, Bomhus |  | Gs | Gäfle S |  | 113,800 | 4 | ~1920 | stn |  | Gs | Gefle S |  | 113,800 | 4 | ~1920 | stn |  | G | Gefle |  | 113,800 | 4 | 1874-12-15 | stn |  |  | Gavleån |  | 114,100 | 4 | 1877 | svängbro 31 m (totalt 40 m) ,				fast bro 1898 |  | Gc | (Gävle C) | v | 114,300 | 4 | 1877-11-15 | stn; ej godstrafik; 					hamnspår; ansl 
	GDJ, GOJ, 				OKB; PS | 
 
 
| Källor och referenser |  |  
  | Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |  |   | Jannesson, Åke, m-fl-, SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |  |   | Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |  |   | Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |  |  | Övrig information |  |  
 |