Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Gs |
(Gävle S) |
|
0,500
|
4 |
~1920 |
stn, † och infogad i
Gävle stn 1933-11-01; IÖ. Anslutning till sidobana, Bomhus |
|
Sidospår |
|
1,500 |
|
|
ssp. Sidospår Sveriges Järnvägsmuseum |
|
Sörby
Urfjäll |
|
2,400 |
|
~1933 |
ssp; industriområde
(+1 km); < Urfjället; GÖ |
Uft |
Urfjället |
|
2,400 |
|
1918 |
lp, †~1933 |
|
Gävle-Södra
industrispåren |
|
+1,000 |
|
|
ssp; tariffnamn |
Krl |
Kristinelund |
|
4,000 |
|
- |
hp, †1927-05-15; fd Holmsund, Holmsundsvägen |
|
Holmsund, Holmsundsv |
|
|
|
1918 |
hp, †1927-05-15; fd Holmsund, Holmsundsvägen |
Göa, Gäö |
Gävle Ö |
|
5,000 |
2 |
1954-06-10 |
stn, † P 1930-02-15, †1961-10-01; <1933-08-01 Bomhus (B); <1954-06-10 Korsnäsverken (Kvn); ej persontrafik |
Kvn |
Korsnäsverken |
|
4,5 |
|
1933-08-01 |
stn, |
B |
Bomhus |
|
4,5 |
2 |
1892-08-16
|
stn, |
B |
Bomhus |
|
4,5 |
2
|
1892-08-16
|
stn, |
|
Bomhusudden |
|
+0,500 |
|
1892
|
bsp; fd Fliskär; spår nordvästut från Bomhus stn |
Fär,Flr |
Fliskär |
|
5,500 |
2 |
1961 |
bgd 1961; ersatte Gävle Ö |
Gdn |
Gävle-Granudden |
|
5,700 |
|
1976 |
bsp, lp 1977-11-01; GÖ |
|
Lövharsudden |
|
5,900 |
|
1900t |
bgd; vid bispår |
Kkä |
Karskär |
|
7,000 |
|
|
bgd; GÖ |
|
Kastet |
|
7,500 |
|
1898 |
ssp; räknas till Gävle-Korsnäsverken; GÖ |
Kkr |
Gävle-Korsnäsverken |
|
9,000 |
|
1976-01-01 |
bsp, lp 1961-10-01; sign Kkr; <1961 Karskär; <1976- 01-01 Gävle-Karskär (Gkr); inom Korsnäs industriområde; GÖ |
Gkr |
Gävle-Karskär |
|
9,000 |
|
1961 |
bsp, lp |
|
Karskär |
|
9,000 |
|
1909 |
bsp, lp 1961-10-01; sign Kkr; <1961 Karskär; <1976- 01-01 Gävle-Karskär (Gkr); inom Korsnäs industriområde; GÖ |
|
Gävle-Långharn |
|
10,000 |
|
1950t |
lp 1950t, † 1961-10-01
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Jannesson, Åke, m.fl., SJK Arkeologfolder, SJK Resetjänst Viggbyholm |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|
Övrig information |
Bandelen Gävle S–Bomhus hade egen beteckning, Gävle–Bomhusuddens järnväg. Den byggdes vidare till Karskär 1892, men denna sista sträcka om 4 km var ursprungligen industrispår som övertogs av SJ 1961. Gävle–Karskär var 1988-07-01–2002-03-31 länsjärnväg för godstrafik. Den ingår numera i Gävle C stn
|
|