Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Fln |
(Falun C) |
h |
91,6
| 113
|
1859-07-13 |
stn |
Tsk |
Tisken |
|
1,8
|
122 |
1875-12-31 |
|
Kv |
Källviken |
|
3,7 |
112 |
1920t |
hp, †1938-05-15 |
Kävn |
Källviken |
|
3,9
|
111 |
~1952 |
ssp, U ~1972; Televerkets
impregneringsplats |
Nrsb |
Norsbo |
h |
8,3 |
112 |
1940t |
hpr, †1960-05-29 |
Olb |
Olsbacka |
h |
11,9
| 148
|
1904-10-01 |
stn, hlp 1930t, †1960-05-29 |
|
Åkern |
|
11,9 |
148 |
1904-06-23 |
stn |
Slgg |
Slaggen |
v |
14,0
| 135
|
1940t |
hpr,
†1960-05-29 |
Ab/Aba |
Aspeboda |
v |
15,2
| 130
| 1904-06-23
|
stn,
hlp 1959-09-01, †1960-05-29 |
|
Smedsbo |
|
19
| 176
|
b1920t |
hp, † |
Bt/Bmt |
Bomsarvet |
v |
21,1
| 160
| 1904-06-23
|
stn,
hlp s1930t, T hp, †1960-05-29 |
|
Bomsarfvet |
|
21,1
| 160
| |
|
|
Forshuvud |
|
22,0 |
|
1902 |
bro
114 m (varav 16 m över småbana till Tägten);
U 1960 (landsvägsbro); Dalälven |
Ks/Kse |
Kvarnsveden |
h |
25,5
| 171
| 1904-06-23
|
stn, I infogad i Borlänge stn
1960-05-29; småbana Domnarvet–Kvarnsveden. |
|
Båtsta |
|
26,4 |
|
1958 |
fp, I infogad i Borlänge stn |
Rbä |
(Repbäcken) |
h |
29,4
| 167
| 1904-06-23
| stn |
Bän |
Bäsna |
h |
37,2
| 193
| 1906-05-01
|
hp,
†1968-05-12 |
|
Arvslindans by |
|
40,0 |
|
|
hp,
†1940t |
Al/Avl |
Arvslindan |
h |
41,4
| 188
|
1905-12-11 |
stn,
hlp s1940t, †1968-05-12 |
|
Arfslindan |
|
41,4
| 188
|
| |
|
Björka grusgrop |
|
43,0 |
|
|
grp,
BI; Stora Kopparbergs täkt |
Bk/Bja |
Björka |
h |
44,5
| 195
|
s1920t |
hp,
†1967-05-28 |
Nyä |
Nysäl |
v |
47,5
| 173
|
1940t |
hpr,
†1964-05-31 |
Bna/Btn |
Brötjärna |
v |
49,5
| 181
|
1908-06-22 |
hp,
†1967-05-28 |
Mf/Mfj |
Mockfjärd |
h |
52,7
| 179
| 1905-12-11
|
stn; FS |
Lst/Lpt |
Lillstupet |
v |
56,7
| 192
|
1908-03-05 |
hp,
hlp b1960t (kortvarigt), †1966-05-22 |
Osn |
Osängsholn |
h |
61,3
| 200
| 1906-05-01
|
hp,
†1964-05-31 |
|
Osängholm |
|
61,3
| 200
| |
|
Df/Dfl |
Dala-Floda |
h |
63,6
| 208
|
|
stn, I hlp 1971, T hp 1981, I hp 1983-11-21;; PH |
|
Dala Floda |
|
63,6
| 208
|
1905-12-11 |
|
Käbh |
Källbäcksheden |
v |
68,5
| 207
|
1940t |
hpr,
†1964-05-31 |
Bo/Böo |
(Björbo) |
h |
70,4
| 207
|
1904-07-01 |
stn 1904-07-01, †G 2000-06-13; PS |
| Källor och referenser | |
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|
| Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
|