Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens
namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Mra |
(Mora) |
h |
0
|
167 |
1891-11-01 |
|
Msa/Mras |
Morastrand |
|
1,1
|
171 |
1940 |
|
|
|
|
1,3 |
| |
skiljeväxel till
MEJ, I inom Mora stn |
My/Mky |
Morkarlby |
|
2,1 |
172 |
1900-11-01
|
stn, hlp ~1930, PU ~1947, †, BI
~1950 |
|
Morkarleby |
|
2,1 |
172 |
1900-11-01 |
stn |
E/Er |
Eldris |
|
8,7
|
205 |
1900-11-01 |
stn, hlp ~1930, †1939-05-15 |
Läde |
Läde |
|
13,0
|
207 |
b1940t |
lp
b1940t, U, lp s1940t, †1961-09-01. Läde grusgrop grp, BI |
|
Hökenberg |
|
18,3 |
|
|
sto, U; fd Hökenbergssågen |
Gph |
Gopshus |
h |
21,8 |
207 |
1900-11-01
|
stn, I hlp ~1930, PU ~1947, †1961-09-01 |
|
Oxbergs
grusgrop |
|
26,0 |
|
|
grp, BI |
Ob/Oxb |
Oxberg |
v |
27,2 |
207 |
1900-11-01
|
stn, I hlp 1953-06-10, T hlp 1955, lp 1961-09-01,
†1988-04-01, *G 1988-12-01, †G 2001; IL |
Oxbn |
Oxbergsbron |
|
28,3 |
210 |
1900 |
bro 106 m, kb 1937;
Österdalälven |
Bbe |
Blyberg |
v |
31,3 |
241 |
1900-11-01
|
stn, hlp ~1930, PU ~1947, lp 1961-09-01 |
Gvr |
Gåsvarv |
v |
36,4 |
255 |
1900-11-01
|
stn, hlp ~1930, PU ~1947, lp
1961-09-01, †~1965 |
|
Gåshvarf |
| |
| |
|
Mäk |
Märbäck |
|
37,8 | |
1995-11-13
|
lp 1995-11-13, †1997-06-09 (vagnslast även därefter), ssp
1997-09-29; <1997 Älvdalen (Äd); IL |
|
Mjågen |
|
39,0 |
|
|
sto
b1940t, U |
|
Mjögen |
|
39,0 |
|
|
|
Äd |
Älvdalen |
h |
40,7
|
236 |
1900-11-01 |
stn,
lp 1961-09-01, †1989-10-01, BI 1995 |
|
Älfdalen |
| |
| |
|
|
Elfdalen |
| |
| |
|
|
Rot |
| |
| |
|
Mora–Älvdalens järnväg (MEJ)
Samfällda skogar som bas för stora kommunala investeringar räckte varken i Orsas eller Älvdalens fall för att skapa en lönsam tågtrafik när nu bygderna var så glesbefolkade och outvecklade. MEJ gick därför tidigt i konkurs
Koncession
1894-08-24 Mora-Noret–Älvdalen. 1895-03-15 överläts delen Mora–Mora-Noret på Falun–Rättvik–Mora järnväg
(FRMJ)
Längd
41 km
Förvaltningsort
Kristinehamn
Trafikförändringar
1900-06-17 *provisorisk trafik
1900-11-01 *allmän trafik
Trafik
Ombesörjdes av Mora–Vänerns järnväg till 1909
Trafikuppehåll 1906-05-24–09-07 fick lok ej passera över Oxbergsbron på grund av strömskador på brofästet. Vagnarna spelades över. Uppehållet återkom sommaren 1907
MEJ övertogs 1909-05-01 av FRMJ |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|