Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Skby |
Skavstaby |
|
27,700 |
9 |
1994-05-29 |
avx, fp; ansl Norra
stambanan (Ostkustbanan); IS |
|
|
|
29,000 |
|
|
under Norra stambanan (Ostkustbanan) port ~103 m, Skavstaby
västra spåret |
|
Rosersberg |
|
30,000 |
|
1999 |
port 413 m under motorväg E4; dsp |
Bvr |
Blackvreten |
|
34,500 |
|
1999-11-25 |
ts; fjärrstyrd från Stockholm C; IS |
|
Arlandatunneln |
|
36,700 |
|
|
tunnel 5083 m 1999; södra tunnelmynningen; dsp |
Arne |
Arlanda nedre |
|
36,900 |
13 |
1999-11-25 |
fp; tillhör Blackvretens ställverk; IS |
|
port |
|
37,600 |
|
1999 |
spår mot Arlanda N passerar inne i berget |
Arnc |
Arlanda C |
|
39,100 |
7 |
2000-01-10 |
stn; tillhör Blackvretens ställverk; PS |
|
Arlandatunneln |
|
41,800 |
|
1999 |
tunnel 5083 m; norra tunnelmynningen; dsp |
|
|
|
43,000 |
|
|
lmk km 42,962 = 143,000 |
Myn |
(Myrbacken) |
|
44,900 |
32 |
|
förbindelsepunkt Norra
stambanan/(Ostkustbanan); inom Myrbacken stn |
Delsträcka : Spår till Arlanda N |
Arne |
Arlanda
nedre |
|
36,900 |
13 |
|
se ovan |
|
Arlanda
Express 1 |
|
37,000 |
|
1999 |
tunnel 2690 m; ansl Arlanda nedre–Arlanda S–Arlanda N |
|
bro i berg |
|
37,600 |
|
1999 |
bro , passerar över huvudspåren inne i berget |
|
Arlanda
Express 2 |
|
38,100 |
|
1999 |
tunnel 450 m; ansl Arlandatunneln–Arlanda S |
Arns |
Arlanda S |
|
38,700 |
3 |
1999-11-25 |
stn; tillhör Blackvretens ställverk; PS |
Arnn |
Arlanda N |
|
39,300 |
5 |
1999-11-25 |
stn; tillhör Blackvretens ställverk; PS |
|
spårslut |
|
39,700 |
|
1999 |
i tunnel
under terminal 5 |
146,7 Myrbacken (Myn) 19 se Ostkustbanan
146,9 bro över OKB; Myrbacken östra spåret; ~50 m; dsp
147,7 lmk km 147,730 = 43,000
Arlandabanan
Liksom Sverige internationellt sett var sent ute med att bygga järnvägar hann tolv europeiska länder före med banor eller stationer som har anknytning till flygplatser. Därmed har vi emellertid kunnat dra lärdomar och Arlandabanan är en väl fungerande anläggning, men den valda bygg- och upplåtelseformen har bidragit till att dess fulla kapacitet ännu inte utnyttjas, trots att den trafikeras av både frekventa flygtåg och av tåg som omleds från Ostkustbanan
Koncession: 1995-07-03–2040 Stockholm–Arlanda (avser egentligen ensamrätt)
Längd 19 km
Ägare 2004-01-15 köptes A-Train av australiska Macquarie Bank
Förvaltningsort Stockholm
Trafikförändringar
-
1999-11-25 *Skavstaby–Arlanda N, 12 km, persontrafik
-
2000-01-10 *Arlanda nedre–Myrbacken, 9 km, persontrafik
Trafik
a) A-Trains tåg Stockholm C–Arlanda N betjänar enbart Arlanda flygplats
b) Genomgående tåg på Norrland/Dalarna trafikerar Skavstaby–Arlanda C–Myrbacken
c) Ingen godstrafik förekommer
d) Planerad trafikstart 1999-08-20 fick uppskjutas på grund av tekniska problem
Elektrifiering Ursprunglig
Dubbelspår Ursprungligt
Fjärrblockering Ursprunglig; Stockholm, inklusive Arlanda ställverksområde
ATC Ursprunglig
Nollpunkt Stockholm via Skavstaby
Anmärkning
a) Tillkommen enligt affärsidén BOT, Build, Operate, Transfer. Byggande och trafik lades ut i anbudstävlan som 1994 vanns av ett svensk-engelskt konsortium med NCC, Alstom och John Mowlem Construction
b) Arlandaområdets signaler är märkta med den gemensamma signaturen Arn, liknande flygets signatur ARN. Ett parallellfall är Öresundsbanans danska del (Kastrup) med signaturerna Cph/CPH
litteratur Olle Andersson, ”Från Skavstaby till Myrbacken”, Tåg 6/1998 |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK
Järnvägsdata 2009 |
|