Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Askesta |
|
0,000 | |
1857-09-01 |
stn, † P 1924, † 1933-07-01; hamnspår |
|
Kolningen |
|
| | |
hp, † |
|
Plankorsning startbana |
|
6,900 |
|
1963 |
BI 1980; Hälsinge flygflottilj F15 |
|
Östanbo |
|
8,200 |
|
1940t |
ssp; för flygbränsletransporter till F15; ansl OKB |
|
Bro |
|
8,700 |
|
1924 |
över OKB |
Sne |
(Sandarne) |
|
189,400 |
4 |
1923-12-01 |
Anslutningsspårr mellan OKB och MaSJ |
|
Sandarna |
|
8,900 |
|
1857-09-01 |
stn, † P 1924, † 1933-07-01 |
|
Källskär |
|
10,000 | |
1920 ca |
ssp, BI |
Marma–Sandarne järnväg (MaSJ)
Mer om MaSJ finner du
här. (öppnas i nytt fönster)
Byggdes i första hand för transport av sågat virke och träkol från Askesta, en stor
ångsåg vid Marman/Ljusnan, till hamnplatsen Sandarne där brädgården fanns.
Den ägdes först liksom sågen helt av den Dicksonska firman. Sedan sågen lagts ner i slutet av 1910-talet bestod det fraktade godset nästan helt av flottat virke från Ljusnan, och banan var efter 1933 ett rent industrispår.
Koncession 1854-09-19
Längd 11 km.
Ägare
Firma James Dickson & Co till 1898, sedan Bergvik & Ala AB.
Förvaltningsort Sandarne.
Trafikförändringar
1857-09-01 *Askesta–Sandarne allmän trafik (TT 1858-08-05).
1924 †allmän persontrafik, koncessionen löpte ut (inofficiell persontrafik till ~1942).
1933-07-01 †allmän godstrafik.
1970-10-07 †Askesta–Östanbo, 8 km, enskild godstrafik (sporadisk trafik till 1974).
1975-12 †Östanbo–Sandarne OKB, 2 km resttrafik (sporadiska transporter även därefter).
Omläggning
a) 1942–1945 omlades MaSJ ~3 km då Hälsinge flygflottilj inrättades och gjorde därefter väster om OKB en kraftig kurva söderut.
Startbanan byggdes över järnvägens tidigare sträckning.
b) 1963 infördes en signalreglerad korsning med den då förlängda startbanan. Till Flygvapnets förtret: tågen hade företräde.
Upprivning Askesta–Östanbo 1980-81.
Nollpunkt Askesta.
Litteratur
Ivan A. Bodstedt, Historik över Sveriges småbanor 1802–1865, 1945.
Mats Freding, Industrilok i Gästrikland och Hälsingland, 1992. |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
|