Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hå |
|
0,000 | |
1908 |
† 1968 BI |
Vv |
(Vallvik)
(vid OKB) |
|
+ 0.900 | |
1926-11-01 |
Vid sidobana från huvudspåret ca 0,900 km. |
|
Vallvik sulfitfabrik |
|
11,000 |
|
1908 |
|
Hå
- Vallvik Industri- och timmerbana, öppnad 1908.
Spårvidd 891 mm, treskensspår ca 2 kilometer
Längd 11 km,
Ångdrift.
Banan löpte till Vallviks sulfitfabrik från lastageplatsen Hå vid sjön Marmen, där flottat timmer i Ljusnan togs emot. Banan korsades planskilt av OKB.
Ett sidospår lades ut mellan Sörljusne station (namnbyte till Vallvik från 1943-06-07) och Hå - Vallviks huvudlinje. Vallvik ligger ca 19 km söder om Söderhamn.
1942 lades en en tredje skena in mellan Vallvik station och fabriken, ~2 km, för 1435 mm-transporter. Därmed kunde de smalspåriga loken användas som dragkraft och forsla normalspåriga godsvagnar till och från fabriken. Genom detta slapp man omlastning vid Vallviks station.
Flottningen i Ljusnan upphörde 1967, och när timmermagasinet i Hå var tömt året efter nedlades 891 mm-banan. 1968-69 fortsatte 891-loken att dra normalspåriga vagnar på kvarvarande treskensspår Vallviks
station - fabriken.
Rivningen av allt smalspår var klart 1970. Kvar finns i dag normalspåret mellan Vallvik
station - Vallviks sulfatfabrik, trafikerat av sporadisk godstrafik.
Referenser:
Småbaneföreningen, Gästrikland & Hälsingland.
Svenska Järnvägsklubben, SJk Järnvägsdata 1999.
|
|