Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Söderhamn |
|
0,000 |
|
1861-09-11 |
†
1885-11-15 |
|
Vändinge |
| |
| |
† 1885-11-15 |
|
Wändinge |
| |
|
1861-09-11 |
|
|
Berga |
| |
|
1861-09-11 |
†
1885-11-15 |
|
Kinstaby |
| |
| |
†
1885-11-15 |
|
Kinsta |
| |
|
1861-09-11 |
|
|
Marma |
|
|
|
1861-09-11 |
Efter
1885-11-15, se stambanan Kilafors - Söderhamn |
|
Bergvik |
|
15,000 |
|
1861-09-11 |
Efter
1885-11-15, se stambanan Kilafors - Söderhamn |
| Källor och referenser |
| Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009
Smalspårig järnväg spårvidd 1217 mm. Inköpt av
Statens Järnvägar, ombyggd till normalspår och förlängd till Kilafors.
Normalspåret öppnade för trafik 1885-12-15 då med en ny station i nytt läge
i Söderhamn. Smalspårstrafiken upphörde 1885-11-15 och då försvann
stationerna Vändinge, Berga och Kinstaby.
Mer om Söderhamns järnväg finns att läsa
här! (Öppnas i nytt fönster) |
| |
| Övrig information |
| Söderhamns järnväg
Banan ingick i ett kombinerat järnvägs- och sjötransportsystem mellan Söderhamn och Bollnäs, från 1879 Kilafors nedre (vid ett sidospår på Norra stambanan).
Söderhamns järnväg slutade vid Bergviken varifrån ångbåtar gick över sjön med samma namn till Landafors.
Förbi forsarna i Ljusnan transporterades passagerare och gods efter häst på Landabanan som också den tillhörde järnvägsbolaget. Sista etappen skedde med ångbåt på Ljusnan och över sjön Varpen.
Det var bruksägare och Söderhamns köpmän som tog initiativet och tecknade aktierna – banan blev en utmärkt affär.
Koncession 1858-09-24 Söderhamn–Bergvik och Landafors–Edsänge, plan fastställd
Längd: 15 km
Spårvidd
891 och 1217 mm, den senare breddad till 1435 mm 1885–86. Sista smalspårståg 1885-11-15
Förvaltningsort: Söderhamn
Trafikförändringar
1861-03-15 Söderhamn–Bergvik, 15 km, provisorisk godstrafik
1861-07-03 samma sträcka, provisorisk persontrafik
1861-09-09 Landafors–Edsänge, 2 km, allmän trafik, hästbana
1861-09-11 Söderhamn–Bergvik, allmän trafik
1878-11-23 † Landafors–Edsänge, all trafik de facto (formellt 1870-06-06)
Trafik: Bara under seglationsperioden
Förstatligad: 1885-11-01 Söderhamn–Bergvik
Anmärkning
a) Landabanan ingick i koncessionen men hade hästdrift och 891 mm spårvidd
b) Materielsignatur ShJ
b) Söderhamns banhall låg vid ett spår i stark lutning. Ankommande tåg stoppades för avkoppling av personvagnarna som fick självrulla in, med bemannad handbroms
d) Linjen vid Landafors återuppbyggd som museibana med ångdrift 1995
Litteratur
Ivan A. Bodstedt, Historik över Sveriges småbanor 1802–1865, 1945
Ingemar Stark, När järnvägen kom till Söderhamn, 1961
Delar av banan ingår i statsbanan Kilafors–Söderhamn (se härefter denna) |
|