Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Kls |
(Kilafors) |
v |
300,207 |
58 |
1878-09-23 |
stn, † G 2007-01-01; ansl Norra
stambanan. |
Hlst |
Hullsta |
h |
304,600
| 67 |
1936 |
hpr, † 1967-05-28 |
Mås |
Mårdnäs |
|
306,200 |
|
1905-06-19 |
lp, † 1924 |
|
Ljusne älv |
|
306,500 |
| |
bro 200 m |
Ldf |
Landafors |
v |
306,900
| 52
|
1921-01-01 |
stn, hlp 1960, T hp 1964, I hp 1967-04-01, †
1971-01-01 |
Lna |
Landa |
|
306,900 |
52 |
1885-12-15 |
stn, |
Mb |
Mobodarne |
h |
311,800
| 82
|
1882-12-15 |
hlp, stn ~1895, I hlp 1957, T hlp 1960,
† 1971-01-01 |
Öen |
Österbacken |
v |
316,400
| 53
| 1927 |
hp, † 1971-01-01 |
Vsr |
Vansäter |
|
317,100 |
|
1902 |
lp, † 1918 |
Bv |
Bergvik |
v |
318,100
| 48
|
1885-12-15
|
stn, hlp 1965, lp 1971-01-01, † 1981-01-01,
BI 1983-10-11; från smalspåret |
Elvk |
Ellervik |
v |
319,700
| 45 |
1936 |
hpr, † 1966-05-22
GS |
Me |
Marmaverken |
v |
320.905
| 43
|
1921-01-01 |
stn † P 1971-01-01 |
Me |
Myssje |
|
320,900 |
43 |
<1910 |
stn |
|
Myskje |
| |
44 |
1886-05-17 |
stn |
|
Marma sågverk |
|
321,000 |
| |
ssp, BI; från smalspåret |
|
Kinsta grustag |
|
323,000 |
| |
grp, BI; från smalspåret |
Ksy |
Kinstaby |
v |
324,200
| 33
|
1886-05-17 |
stn , hlp 1958, † 1965-05-30; från smalspåret |
Sdl |
Söderala |
h |
326,100
| 22
| 1886.
| hp, † 1967-05-28 |
Ina |
Ina |
v |
328,600
| 23
| 1919-07-01
| mtmp, BI, hp 1920t, † 1971-01-01 |
Sulp |
Växel 331 |
|
331,000 |
|
1996-06-19 |
avx, I infogad i Söderhamn V stn 1997-06-19 |
Shv |
(Söderhamn V) |
|
192,800 |
|
1997-05-19 |
stn; ansl
Ostkustbanan nya sträckningen; annonseras som Söderhamn; ”stationshus” undertill; PS |
Shv |
Söderhamn V |
|
331,700 |
13 |
1886-05-17 |
stn, †P ~1955, I hlp, T hp 1957, I infogad
i Söderhamn C stn 1961, † 1966-05-22 för Kilaforsbanans tåg, † 1997-05-19 |
|
bro |
|
332,200 |
|
1885 |
285 m |
Shm |
(Söderhamn) |
|
333,118 | 2 |
1886-05-17 |
stn, ansl Ostkustbanan; hamnspår |
Stub/Stut |
(Stugsunds timmerbrygga) |
|
335,200 | |
1906 |
ssp, †I <1929; fd Timmerbryggan |
Stu |
(Stugsund) |
|
335,800 |
|
1886-05-17 |
stn, samordnad med OKB-stationen ~1933; ansl OKB; hamnspår |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Mer om statsbanan Kilafors–Söderhamn
(–Stugsund) finns att läsa
här! (Öppnas i nytt fönster) |
|
Övrig information |
Statsbanan Kilafors–Söderhamn
(–Stugsund)
Söderhamn–Bergvik av smalspåriga Söderhamns järnväg uppgick 1885-11-01 i statsbanan. Den köptes av staten och byggdes sedan om till 1435 mm spårvidd. Månaden efter öppnades normalspårsbanans första sträcka.
Samtidigt som Söderhamnsintressen sökte koncession på en normalspårig anslutnings-
bana mellan Kilafors och smalspårsbanans ändpunkt vid Bergviken, yrkade Järnvägsstyrelsen på åstadkommandet av en statsbana hela vägen mellan Kilafors och sågverken vid Stugsund genom inlösen och nybyggnad.
Trafikutvecklingen på Stambanan genom Norrland hade varit en besvikelse, och boten ansågs vara förbindelsebanor till hamnar vid Bottenviken så att transporten av främst trävaror stimulerades. Dessa järnvägslinjer borde, ansås det, vara statsägda så att inte privata intressen gjorde oförtjänta vinster.
Söderhamnsbanans betydelse minskade starkt genom Ostkustbanans tillkomst och trafiken avvecklades så småningom, men den har bevarats som reserv- och omledningsbana.
Längd: 36 km
Trafikförändringar
1879 *Kilafors–Kilafors nedre, 1 km, provisorisk trafik. Egentligen hamnspår från Kilafors stn på Norra stambanan.
1885 *samma sträcka, allmän trafik.
1885-12-15 *Kilafors–Bergvik, 18 km, allmän trafik.
1886-05-17 *Bergvik–Stugsund, 18 km, allmän trafik.
1971-01-01 †Kilafors–Söderhamn, 33 km, persontrafik.
2002-12-14 †Söderhamn–Marmaverken, 11 km, godstrafik (behovsgodståg 2001-06-17).
2002-12-15 Kilafors–Marmaverken, behovsgodsgodståg, ersatta av ordinarie godståg Söderhamn–Marmaverken.
Trafik
a) Lokal persontrafik Söderhamn V–Stugsund, 4 km, vintertid t.o.m. 1908, sedan Söderhamn–Stugsund, 4 km, till våren 1911.
b) OKB trafikerade Stugsund–Söderhamn V sedan bandelen Söderhamn V–Iggesund öppnats 1927-11-01. OKB hade eget spår Söderhamn V–Söderhamn C–Stugsund.
omläggning 1997-06-09 ny anslutning till Söderhamn V ”nya” station vid OKB:s linje-
omläggning. Förbindelsen mot den gamla OKB-linjen bruten.
Fjärrblockering: Gävle
1970-06-08 Kilafors stn
1976-12-15 Söderhamn stn
ATC
1982-10-25 Söderhamn stn
1983-10-17 Kilafors stn
Nollpunkt: Stockholm C via Kilafors
Anmärkning
a) Mellan Bergvik och Marmaverken sammanföll statsbanan med Söderhamns järnväg, liksom från Kinstaby och ett stycke söderut. I övrigt var den ett nybygge. Mellan Marmaverken och Kinstaby gjorde den på grund av lutningsförhållandena en krök norrut.
b) 1988-07-01–2002-03-31 var banan länsjärnväg för godstrafik.
|
|