Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Djupe |
| | | |
Industrispår |
Hkl |
(Hudiksvall) |
h |
441,600
| 3 |
1860-07-16 |
stn Hudiksvalls
Järnväg. 1887-11-01 stn i nytt läge. † G 2007-06-17. Ansl Ostkustbanan |
Hea |
(Hedsta) |
v |
438,800 |
51 |
1870 ca |
hp 1917, †1969-06-01 |
Fsa |
(Forsa) |
v |
430,300 |
38 |
1906-01-01 |
†G 1974-09-01, I hp 1974-11-11, †
1985-01-14 |
|
(Forssa) |
|
430,300 |
38 |
1888-06-01 |
stn |
Fså |
(Forsa Ångsåg) |
|
426,500 | |
1906-01-01 |
hp ~1910, † 1923; |
|
(Forssa Ångsåg) |
| | |
1872-11-20 |
hlp 1888 |
Hln |
Hillen |
v |
426,100 |
39 |
1954 |
hpr 1954, † 1969-06-01 |
Nv |
(Näsviken) |
h |
425,400 |
45 |
1872-11-20 |
stn i nytt läge 1888-06-01, I hlp 1979-06-12, lp 1985-01-14,GU 1986-11-01, † 1989-10-01 |
|
Näsviken 2 tunnel |
|
| |
1888-06-01 |
175 m |
|
Näsviken 1 tunnel |
|
| |
1888-06-01 |
147 m |
|
Dellen |
|
420,000 | |
1932 |
hp, † 1934-05-15 |
Sdu |
Sandudden |
v |
415,200 |
52 |
1918-10-01 |
hp 1918-10-01, † 1985-01-14 |
Fos |
Fredriksfors |
h |
410,900
| 72 |
1888-06-01 |
stn, hlp 1967-05-28, T hp 1978-06-01, hp 1979, † 1985-01-14 |
Do |
Delsbo |
v |
407,100 |
74 |
1887-10-01 |
stn, lp 1985-01-14, † 1989-10-01 |
Lba |
Långbacka |
|
401,100
|
99 |
1908-01-01 |
stn, T hlp 1954, I hlp
1960,
T hp 1967-05-28, I hp 1969-12-16, lp 1985-01-14, † 1989-10-01 |
|
Långbo |
|
401,100 |
99 |
1906-01-01 |
mtmp |
|
Lången |
|
401,100 |
99 |
1887 |
mtmp |
Käbo |
Källbergsbo |
|
397,400 |
|
1944 |
hp, † 1945 |
Gry |
Gryttjesbo |
h |
390,900 |
143 |
1929 |
hp, † 1967-01-01 |
Hbo |
Hybo |
h |
386,400
| 128
|
1887-10-01 |
stn, I hlp 1977-10-03, T hp 1982-09-01, † 1985-01-14; hamnspår |
Bas |
(Banskillnaden) |
|
376,600 |
128 |
1996-10-04 |
avx, I infogad i Ljusdal stn 1996-11-10;
ansl spår från Hudiksvall–Ljusdal bildar dubbelspår |
|
Ljusdals omformarstation |
|
381,900 |
131 |
1935 |
ssp , BI |
Ls |
(Ljusdal) |
h |
380,259
| 131
|
1880-09-15 |
stn; ansl norra stambanan Storvik - Ånge; FS |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Övrig information |
Statsbanan Ljusdal–Hudiksvall
Hudiksvalls järnväg (för tidigare data se denna) uppgick 1887-11-01 i statsbanan Ljusdal–Hudiksvall
Liksom i fallet med banorna till Sundsvall och Söderhamn ville staten överta och bredda Hudiksvalls järnväg och sätta den förbindelse med stambanan för att stimulera främst trävarutrafiken på denna och tillgodogöra sig vinsterna på nedfraktningen till kusten. Hänsynen till Hudiksvalls Trävaru AB:s anläggningar påverkade linjedragningen starkt.
Övertagandet av Hudiksvalls järnväg fördröjdes emellertid något av oklarhet om en konkurrerande flottled. Rundvirke var länge det största godsslaget, men mycket sågat virke fraktades också från Hybo, och trämassefabriken i Forsa hade betydande in- och utfrakter. ”Dellenbanans” betydelse för persontrafiken minskade dock avsevärt vid Ostkustbanans tillkomst.
Mer om Statsbanan Ljusdal - Hudiksvall finns att
läsa
här! (öppnas i nytt fönster)
Längd 62 km
Trafikförändringar
1887-01-01 *Ljusdal–Delsbo, 27 km, allmän trafik
1888-06-01 *Delsbo–Hudiksvall, 35 km, allmän trafik
1985-01-14 † persontrafik
1986-11-01 † Delsbo–Hudiksvall, 34 km, godstrafik de facto
1989-10-01 † Ljusdal–Delsbo, 27 km, godstrafik formellt
Elektrifiering 1959-05-31
Dubbelspår 1996-11-10 Ljusdal–Banskillnaden, 4 km, beläget inom Ljusdal stn, upprustning och anslutning till att bilda ett långt mötesspår på den parallella Norra stambanan.
Fjärrblockering
1977-04-04 Ljusdal stn; Ånge
1977-06-30 Hudiksvall stn; Gävle
ATC
1982-10-25 Hudiksvall stn
1983-12-19 Ljusdal stn
Nollpunkt Kilometerräkning från Stockholm via Ljusdal
Anmärkning
a) Vid elektrifieringen användes materiel, bl.a. stolpar, från Mellersta Östergötlands järnvägar som avelektrifierats 1956.
b) SJ begärde redan 1969 tillstånd till partiell nedläggning. Framställningen bifölls inte och nedläggning kunde ske först i länstrafikens regi.
c) Banan var 1988-07-01–2002-03-31 länsjärnväg för godstrafik
d) Museitågstrafik (Dellenbanans vänner) förekom 1985, 1986, 1988 och 2002. Även turisttrafik med cykeldressin
Litteratur
Dellenbanan – världens nordligaste järnväg, 1988.
Tvärbanan Ljusdal–Hudiksvall. Fotodokumentation, 1988.
Gunvor Gustafson, Dellenbanan, 1998. |
|