Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens
namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Wa |
(Voxna) |
|
0,000 |
195 |
1899-11-04 |
stn, 1960 hlp, T hp 1970-09-01, I hp 1970, † 1971-09-01; ansl DHdJ |
|
vattentag |
|
0,2 |
|
|
vt, BI |
|
Finnstuga |
|
2,4 |
1909-03-01 | |
Finnstuga hp, † |
Vb |
Voxna bruk |
|
5,900 |
203 |
1908-11-13 | stn, † 1932-12-01; fd Voxnabruk |
Wb |
Woxna bruk |
|
5,900 |
203
|
| |
|
vattentag |
|
6,100 |
| |
vt, BI |
Kn |
Kilen |
|
8,800 |
195 |
1908-11-13 | hlp, † 1932-12-01 |
Na |
Njupa |
|
11,800 |
198
|
|
11,8 Njupa (Na) 198 hlp 1908-11-13, † 1932-12-01 |
|
Räka |
|
|
|
| |
|
vattentag |
|
16,400 |
|
|
vt, BI |
|
Lt |
Lövriset |
|
20,500 |
219
|
1908-11-13 | hlp, † 1932-12-01 |
|
Löfriset |
|
|
|
| |
Ga |
Grycksmyra |
|
23,300 |
221
|
1908-11-13 | hlp, † 1932-12-01 |
|
Mattsmyra |
|
|
|
| |
Lbs |
Lobonäs |
|
28,860 |
218
|
1908-11-13 | stn, † 1932-12-01 |
Voxna–Lobonäs järnväg (VLJ)
Mer om VLJ finner du
här. (öppnas i nytt fönster!
Banan gick i hela sin sträckning på ägarens mark och betjänade främst dennes järn- och skogsbruk. Den annonserade trafiken var obetydlig. Godset utgjordes till stor del av träkol och av tjärstubbar till bolagets träoljefabrik i Voxna
Koncession 1907-09-06
Längd 29 km
Spårvidd 802 mm
Ägare Ljusne-Woxna AB
Förvaltningsort
Bollnäs (Dala–Hälsinglands järnväg) till 1927, sedan Voxnabruk
Trafikförändringar
Senhösten 1907 *Voxna–Kilen, 9 km, provisorisk godstrafik
1908-11-13 *allmän trafik
1932-12-01 †allmän trafik
Upprivning 1933–34
Anmärkning
Järnvägspersonalen, som alltmer samanvändes av ägaren, övervägde år 1924 att gå över från järnvägsmannaförbundet till skogsfacket
Litteratur
Göran Engström, Voxna–Lobonäs Järnväg 1908–1932, 1996 |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
|