Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
(Hudiksvall SJ) |
|
0,100 |
2 |
|
stn, † 1927-11-01; ansl statsbanan Ljusdal– Hudiksvall;
|
Hö |
Hudiksvall Ö |
|
1,100 |
6 |
1896-12-13 |
stn, † 1927-11-01; hamnspår,
grusgrop detaljläge obekant |
|
Hudiksvall |
| |
| |
|
|
Östanbräck |
|
4,000 |
21 |
1896-12-13 |
hp ~1910, † 1927-11-01 |
R |
Rogsta |
|
8,000 |
31 |
1896-12-13 |
stn, † 1927-11-01 |
V |
Via |
|
13,800 |
18 |
1896-12-13 |
stn, † 1927-11-01 |
|
Steg |
|
17,000 |
32 |
1896-12-13 |
hp ~1910, † 1927-11-01 |
|
|
| |
|
| |
Håg |
Harmånger |
h |
0,000 |
17
|
1927-11-01 |
se Ostkustbanan |
St/Steg |
Stering |
|
2,000 |
18
|
1927-11-01 |
hp, † 1962-01-01 |
|
Strömma |
|
4,200 |
18 |
1927-11-01, |
hp † 1962-01-01, Strömma avx ~1927, BI 1928 |
|
Harsjöviken |
|
4,700 |
|
1938 |
sto, † 1941 |
Vb/Vby |
Vattrångsby |
v |
5,500 |
29
|
1927-11-01 |
stn, hlp 1930, hp ~1960, † 1962-01-01; |
Hr |
Harmånger |
|
5,500(26,000) |
29 |
1896-12-13 |
stn |
|
Svedjevägen |
|
6,100 | |
1938 |
sto, † 1941 |
Hå, Hk/Hck |
Hånick |
h |
10,500
(31,000) |
54 |
1896-12-13 |
stn, hlp 1929, hp ~1960, † 1962-01-01 |
|
Fäboviken |
|
12,300 | |
1938 |
sto, † 1941 |
Hn, Hö/Hen |
Högen |
v |
14.700
(35,000) |
56 |
1896-12-13 |
stn, hlp 1930, † 1962-01 |
|
Trösten |
|
16,100 | |
1938 |
sto, † 1941 |
|
Kyrksjön |
|
18,200 | |
1938 |
sto, † 1941 |
B, Bs/Bsj |
Bergsjö |
vh |
19,500
(40,00) |
53 |
1896-12-13 |
stn, † 1962-01-01 |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
| |
Övrig information | |
Norra Hälsinglands järnväg (NHJ)
NHJ byggdes med kapital främst från Hudiksvalls stad och Bergsjö kommun.
Snart nog blev Ostkustbanan aktuell även om dess färdigställande dröjde. Sträckningsalternativet via Hassela skulle ha inkorporerat i princip hela NHJ.
Järnvägens ursprungliga betydelse som virkesled avklingade efter 1927.
Den lilla godstrafik som fanns kvar mot slutet bestod bland annat av Bergsjöjordgubbar.
Vid OKB-övertagandet fattades ett principbeslut om breddning av återstående del, bekräftat av riksdagen 1945 men upphävt genom nytt beslut 1960.
Mer information om NHJ finner du
här!
Koncession
1892-12-22 600 mm,
1895-08-16 utförd spårvidd.
Längd 40 km
Spårvidd 891 mm
Förvaltningsort Hudiksvall till 1927, sedan Gävle
Trafikförändringar
1896-12-12 *allmän trafik
1927-11-01 *Harmånger–Harmånger OKB,
4 km, allmän trafik, och † Hudiksvall–Harmånger, 24 km, all trafik.
1962-01-01 †Harmånger–Bergsjö, 20 km, all trafik.
Samband Banan övertogs 1927-09-01 av OKB.
Trafik Rälsbusstrafik 1938–1942, SJ:s första på smalspår.
Omläggning
OKB byggde ny bana Hudiksvall–Harmånger i ungefär samma sträckning som NHJ, vilket resulterade i övertagande och anläggning av den nya smalspårslinjen Harmånger (omdöpt till Vattrångsby)–Harmånger OKB.
Förstatligad 1933-08-01
Upprivning Harmånger–Bergsjö obekant, Hudiksvall–Harmånger 1928.
Anmärkning
a) Materielsignatur NHJ även inom OKB.
b) Mellan SJ- och NHJ-stationerna i Hudiksvall var linjen delvis utförd som gatuspår med klämtverk på loken.
c) Persontrafiken Harmånger–Bergsjö överlevde två nedläggningspetitioner, 1932 av OKB och 1941 av SJ. |
|