| 
 
 Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här  bandelen ligger!
 Sign= Platsens signatur.Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
 Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
 Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat  uppifrån. h= höger, v= vänster.
 Km= Avstånd mellan platserna.
 Höjd= över havet.
 Från= Tagen i drift.
 Notering=
 A avförd som trafikplats
 abo automatisk blockpost
 avx arbetsväxel
 bgd bangård
 BI borttagen infrastruktur
 blp blockpost
 fp förgreningspunkt
 G godstrafik
 grp grusgrop
 hlp håll- och lastplats
 hp hållplats
 hpr rälsbusshållplats
 hp hållplats med sidospår
 hst hålställe
 I infrastrukturell
 kb kombinerad bro
 lmk längdmätnings-konnektion
 lp lastplats
 mtmp militär-mötesplats
 P persontrafik
 rbg rörlig bro
 sipl signalplats
 stn station
 sto stopplats
 T trafikal
 ts teknisk station
 U upphört
 vt vattentag
 väg väg med stopplikt
 * (åter) öppnad
 † nedlagd
 I nutidskoder:Första bokstaven
 F fullständig trafik
 G godstrafik
 I ingen
 P persontrafik
 Andra bokstaven
 H hållplats
 L linjeplats
 S station
 Ö övrig status
 | | Sign | Driftplatsens namn | Sida | Km | Höjd | Från | Notering |   | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  | Oa/Ors | (Orsa) | v | 118,500 | 167 | 1892-08-01 | stn, †P 
		1991-06-10, *P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; ansl Orsa 
		-Härjeådalen Järnväg; PS |  | Born | Born |  | 116,200 |  | 2008 | ssp; träindustri |  | Sm/Sma | Stackmora |  | 115,000 |  | 1903 | hp, † 1927 |  | Klh | Kallholsfors | v | 111,300 | 206 | 1921-01-01 | hlp, I stn b1940t, I 
	hlp 1970-06-26, l lp 1971-09-01, † 2003 |  | Kln/Klh | Kallholn |  | 111,500 | 206 | 1902 | hlp |  | Ms/Mä | Mässbacken | h | 108,100 | 209 | 1900-10-18 | stn, † G 1960, I hlp 1961, I hp 1970-11-30, 				† 1971-09-01 |  |  | Sandellsvägen |  | 102,200 |  |  | väg		stopplikt, BI 1971-09-01 
 |  | Sk/Sky | Skattungbyn | h | 101,500 | 206 | 1900-10-18 | stn, hlp 1960, lp 1971-09-01, 1978-06-	01, BI ~1995; småbana Skattungbyns kalkbrott
 |  | Skh/Skö | Skattungsjön | v | 93,000 | 209 | ~1902 | hlp, hp ~1960, † 1966-05-22 |  |  | Ore-Noret 
svängbro |  | 87,300 |  | 1900 | rörligt spann 26 m, fast bro ~1964 |  | Tpu | Tappudden |  | 87,000 | 207 | 1948 | lp, † 1992-01-01; <1948 Tappuddens såg (Tpå), fd 					Furudals ångsåg; IL |  | Tpå | Tappuddens såg |  | 86,600 | 207 |  | ;Tappuddens såg (Tpå); IL |  |  | Ore älv |  | 86,600 |  | 1931 | lp, † 1 934 |  | Fde | Furudals tegelfabrik |  | 86,300 | 207 | ~1940 | lp, I infogad i Furudal stn b1940t; fd Furudals 
	cementtegelfabrik |  | Fde | Furudals cementtegelfabr |  |  |  |  |  |  | Fda | Furudal | h | 85,900 | 206 |  | 85,9	Furudal (Fl/Fda)	206	stn 1900-10-18, †P 1971-09-01, I lp 1985, † 2003-01-01; IL |  | Övk | Östanvik | v | 80,200 | 233 | 1905 | hlp, hp ~1960, † 1966-05-22 |  |  | Militärmötesplats |  | 75,000 |  |  | mtmp, BI |  | Gö/Grn | Göringen | h | 69,700 | 254 | 1900-10-18 | stn, hlp 1970, lp 1971-09-01, † 1972-09-01; 				<1901 Dalfors; ansl Göringen–Dalfors; IL |  | Df/Dlf | Dalfors | h | 72,900 | 228 | 1902-11-01 | Delsträcka Göringen–Dalfors. stn, hlp 1934-10-01, † 1960-05-29; hamnspår
 |  | (Ån/Åsb | Åssjöbo | v | 62,900 | 252 | ~1902 | hl , hp ~1960, † 1971-09-01, fd Åsen |  | Thp/Tsn | Tungsen | h | 59,200 | 265 | 1900-10-18 | hlp, I stn 1946-12-16, I hlp 1948-05-01;
hp ~1960, † 1966-05-22 |  | Fihg | Finnshögst | h | 57,400 | 269 | s1940t | hp, † 1971-09-01; fd Finsthögst |  | Vna | Voxna | h | 51,600 | 195 | 1960 | hlp, T hp 1970-09-01, I hp 1970, 				† 1971-09-01; ansl VLJ |  | Vna | Woxna |  | 51,600 | 195 | 1899-11-04 | stn, |  | Vna | Voxna |  | 51,500 |  | 1995 | ssp, återinlagt för avtalstrafik; IL | 
 
 
| Dala - Hälsinglands järnväg (DHdJ) Mer om DHdJ finner du 
	
	här. (öppnas i nytt fönster!
 
 Förvaltningen av avsnittet Furudal–Orsa överläts 1993-05-01 till Inlandsbanan AB. Rivningstillstånd för bandelen Edsbyn–Furudal gavs 1990 men utnyttjades inte
 Järnvägsprojektet Söderhamn–Kongsvinger realiserades aldrig men påverkade indirekt diverse järnvägsplaner, och tanken fanns i bakgrunden till DHdJ som kom till genom insatser från i första hand kommunerna och Voxna bruk. Det tänkta och förverkligade godset var främst allsköns skogsprodukter men närmast Orsa även kalk och den udda varan slipstenar. Inkomsterna från detta förslog inte men staten hade sina särskilda motiv för att ingripa – se nedan
 
 Koncession 1895-10-11
 
 Längd 121 km
 
 Ägare 1917-02 nytt bolag efter ekonomiska problem
 
 Förvaltningsort Bollnäs
 
 Trafikförändringar
 1899-04 *Bollnäs–Voxna, 51 km, provisorisk trafik
 1899-11-04 *samma sträcka, allmän trafik
 1899-12 *Skattungbyn–Orsa, 17 km, provisorisk godstrafik
 1900-01-18 *Voxna–Skattungbyn, 50 km, provisorisk trafik tills banan var snöfri, längst till 1900-05-15
 1900-10-18 *Voxna–Orsa, 67 km, allmän trafik
 1902-11-01 *Göringen–Dalfors, 3 km, allmän trafik (TT 1902-11-12)
 1960-05-29 †samma sträcka, 3 km, all trafik
 1971-09-01 †Bollnäs–Orsa, 119 km, persontrafik (kraftigt neddragen 1965-05-30)
 1972-05-27 †Edsbyn–Furudal, 49 km, godstrafik (banan avstängd för trafik 1983-10-01)
 1995-06-11 *Edsbyn–Voxna, 15 km, enskild godstrafik
 1996-08-19 *Voxna–Furudal, 34 km, enskild godstrafik, med genomgående tåg Orsa–Bollnäs
 2001 höst †Orsa–Edsbyn, 33, godstrafik
 2002 †Edsbyn–Furudal, 49 km, godstrafik (behovsgodståg 2001-08)
 2004-06-13 †Alfta–Edsbyn, 15 km, godstrafik de facto (formellt 2007-01-01)
 2005-06-12 †Bollnäs–Alfta, 22 km, godstrafik de facto (formellt 2007-01-01)
 
 Trafik
 a) 1934–1946 drog SJ viss genomgående trafik över banan, bland annat med direktvagnar Stockholm–Sveg
 b) Viss tillsyn fortsatte Edsbyn–Furudal efter 1983 av totalförsvarsskäl, med någon transport per år. Turisttrafik med cykeldressin har förekom 1985–1995
 c) Nyttjanderätten till sträckan Edsbyn–Furudal innehades 1990–1998 av kommunerna Rättvik och Ovanåker. Den uppläts till 1995 för turisttrafik med dressin. Godstrafik kunde samma år återupptas utan någon större upprustning
 d) Edsbyn–Furudal stängd 2002-11-11 på grund av dåligt spårläge
 e) Tillfällig timmertrafik till Alfta via Bollnäs 2005 efter stormen Gudrun
 Trafikuppehåll 2000-07-25–10-20 Alfta–Furudal på grund av översvämning med raserat brofäste vid Viksjöfors
 
 Förstatligad
 Arrenderad och trafikerad av SJ 1917-07-01, till SJ 1927-05-01 Avsikten var bland annat att få en förbindelse mellan Norra stambanan och den påbörjade södra Inlandsbanan med i huvudsak enskilda järnvägar runt om
 
 Fjärrblockering 1981-06-29 Bollnäs stn; Gävle
 
 ATC 1983-10-17 Bollnäs stn
 
 Upprivning Dalfors–Göringen 1960
 
 Nollpunkt
 Orsa för Orsa–Bollnäs för DHdJ, Bollnäs för samma SJ-sträcka, Göringen för Göringen–Dalfors för DHdJ, Bollnäs för samma sträcka för SJ
 
 Anmärkning
 a) Materielsignaturen DHJ har använts
 b) Från 1934-10-01 bedrevs entågsdrift Göringen–Dalfors, med Göringen stn som ansvarig
 |  |  |  | Källor och referenser |  | Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |  |  |  | Litteratur
 Bengt Hammar, ”Något om Dala–Hälsinglands Järnväg och Orebygden”, Tåg 1/1983
 Christer Hammare & Bengt Sandhammar, Göringen–Dalfors – 3200 meter järnvägshistoria, 2000
 Janne Bäckman, När tåget kom till byn, 2007
 |    |