Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån. h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter) öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Oa/Ors |
(Orsa) |
v |
118,500 |
167
|
1892-08-01 |
stn, †P
1991-06-10, *P 1991-11-15, † P 1992-11-01; från 1993 säsonghp; ansl Orsa
-Härjeådalen Järnväg; PS |
Born |
Born |
|
116,200 |
|
2008 |
ssp; träindustri |
Sm/Sma |
Stackmora |
|
115,000 |
|
1903 |
hp, † 1927 |
Klh |
Kallholsfors |
v |
111,300 |
206
|
1921-01-01 |
hlp, I stn b1940t, I
hlp 1970-06-26, l lp 1971-09-01, † 2003 |
Kln/Klh |
Kallholn |
|
111,500 |
206 |
1902 |
hlp |
Ms/Mä |
Mässbacken |
h |
108,100 |
209
|
1900-10-18 |
stn, † G 1960, I hlp 1961, I hp 1970-11-30, † 1971-09-01 |
|
Sandellsvägen |
|
102,200 |
|
|
väg stopplikt, BI 1971-09-01
|
Sk/Sky |
Skattungbyn |
h |
101,500 |
206
|
1900-10-18 |
stn, hlp 1960, lp 1971-09-01, 1978-06- 01,
BI ~1995; småbana Skattungbyns kalkbrott |
Skh/Skö |
Skattungsjön |
v |
93,000 |
209
|
~1902 |
hlp, hp ~1960, † 1966-05-22 |
|
Ore-Noret
svängbro |
|
87,300 |
|
1900 |
rörligt spann 26 m, fast bro ~1964 |
Tpu |
Tappudden |
|
87,000 |
207
|
1948 |
lp, † 1992-01-01; <1948 Tappuddens såg (Tpå), fd Furudals ångsåg; IL |
Tpå |
Tappuddens såg |
|
86,600 |
207
| |
;Tappuddens såg (Tpå); IL |
|
Ore älv |
|
86,600 |
|
1931 |
lp, † 1 934 |
Fde |
Furudals tegelfabrik |
|
86,300 |
207
|
~1940 |
lp, I infogad i Furudal stn b1940t; fd Furudals
cementtegelfabrik |
Fde |
Furudals cementtegelfabr |
|
|
|
|
|
Fda |
Furudal |
h |
85,900 |
206
| |
85,9 Furudal (Fl/Fda) 206 stn 1900-10-18, †P 1971-09-01, I lp 1985, † 2003-01-01; IL |
Övk |
Östanvik |
v |
80,200 |
233
|
1905 |
hlp, hp ~1960, † 1966-05-22 |
|
Militärmötesplats |
|
75,000 |
|
|
mtmp, BI |
Gö/Grn |
Göringen |
h |
69,700 |
254
|
1900-10-18 |
stn, hlp 1970, lp 1971-09-01, † 1972-09-01; <1901 Dalfors; ansl Göringen–Dalfors; IL |
Df/Dlf |
Dalfors |
h |
72,900 |
228
|
1902-11-01 |
Delsträcka Göringen–Dalfors.
stn, hlp 1934-10-01, † 1960-05-29; hamnspår |
(Ån/Åsb |
Åssjöbo |
v |
62,900 |
252
|
~1902 |
hl , hp ~1960, † 1971-09-01, fd Åsen |
Thp/Tsn |
Tungsen |
h |
59,200 |
265
|
1900-10-18 |
hlp, I stn 1946-12-16, I hlp 1948-05-01;
hp ~1960, † 1966-05-22 |
Fihg |
Finnshögst |
h |
57,400 |
269
|
s1940t |
hp, † 1971-09-01; fd Finsthögst |
Vna |
Voxna |
h |
51,600 |
195
|
1960 |
hlp, T hp 1970-09-01, I hp 1970, † 1971-09-01; ansl VLJ |
Vna |
Woxna |
|
51,600 |
195 |
1899-11-04 |
stn, |
Vna |
Voxna |
|
51,500 |
|
1995 |
ssp, återinlagt för avtalstrafik; IL |
Dala - Hälsinglands järnväg (DHdJ)
Mer om DHdJ finner du
här. (öppnas i nytt fönster!
Förvaltningen av avsnittet Furudal–Orsa överläts 1993-05-01 till Inlandsbanan AB. Rivningstillstånd för bandelen Edsbyn–Furudal gavs 1990 men utnyttjades inte
Järnvägsprojektet Söderhamn–Kongsvinger realiserades aldrig men påverkade indirekt diverse järnvägsplaner, och tanken fanns i bakgrunden till DHdJ som kom till genom insatser från i första hand kommunerna och Voxna bruk. Det tänkta och förverkligade godset var främst allsköns skogsprodukter men närmast Orsa även kalk och den udda varan slipstenar. Inkomsterna från detta förslog inte men staten hade sina särskilda motiv för att ingripa – se nedan
Koncession 1895-10-11
Längd 121 km
Ägare 1917-02 nytt bolag efter ekonomiska problem
Förvaltningsort Bollnäs
Trafikförändringar
1899-04 *Bollnäs–Voxna, 51 km, provisorisk trafik
1899-11-04 *samma sträcka, allmän trafik
1899-12 *Skattungbyn–Orsa, 17 km, provisorisk godstrafik
1900-01-18 *Voxna–Skattungbyn, 50 km, provisorisk trafik tills banan var snöfri, längst till 1900-05-15
1900-10-18 *Voxna–Orsa, 67 km, allmän trafik
1902-11-01 *Göringen–Dalfors, 3 km, allmän trafik (TT 1902-11-12)
1960-05-29 †samma sträcka, 3 km, all trafik
1971-09-01 †Bollnäs–Orsa, 119 km, persontrafik (kraftigt neddragen 1965-05-30)
1972-05-27 †Edsbyn–Furudal, 49 km, godstrafik (banan avstängd för trafik 1983-10-01)
1995-06-11 *Edsbyn–Voxna, 15 km, enskild godstrafik
1996-08-19 *Voxna–Furudal, 34 km, enskild godstrafik, med genomgående tåg Orsa–Bollnäs
2001 höst †Orsa–Edsbyn, 33, godstrafik
2002 †Edsbyn–Furudal, 49 km, godstrafik (behovsgodståg 2001-08)
2004-06-13 †Alfta–Edsbyn, 15 km, godstrafik de facto (formellt 2007-01-01)
2005-06-12 †Bollnäs–Alfta, 22 km, godstrafik de facto (formellt 2007-01-01)
Trafik
a) 1934–1946 drog SJ viss genomgående trafik över banan, bland annat med direktvagnar Stockholm–Sveg
b) Viss tillsyn fortsatte Edsbyn–Furudal efter 1983 av totalförsvarsskäl, med någon transport per år. Turisttrafik med cykeldressin har förekom 1985–1995
c) Nyttjanderätten till sträckan Edsbyn–Furudal innehades 1990–1998 av kommunerna Rättvik och Ovanåker. Den uppläts till 1995 för turisttrafik med dressin. Godstrafik kunde samma år återupptas utan någon större upprustning
d) Edsbyn–Furudal stängd 2002-11-11 på grund av dåligt spårläge
e) Tillfällig timmertrafik till Alfta via Bollnäs 2005 efter stormen Gudrun
Trafikuppehåll 2000-07-25–10-20 Alfta–Furudal på grund av översvämning med raserat brofäste vid Viksjöfors
Förstatligad
Arrenderad och trafikerad av SJ 1917-07-01, till SJ 1927-05-01 Avsikten var bland annat att få en förbindelse mellan Norra stambanan och den påbörjade södra Inlandsbanan med i huvudsak enskilda järnvägar runt om
Fjärrblockering 1981-06-29 Bollnäs stn; Gävle
ATC 1983-10-17 Bollnäs stn
Upprivning Dalfors–Göringen 1960
Nollpunkt
Orsa för Orsa–Bollnäs för DHdJ, Bollnäs för samma SJ-sträcka, Göringen för Göringen–Dalfors för DHdJ, Bollnäs för samma sträcka för SJ
Anmärkning
a) Materielsignaturen DHJ har använts
b) Från 1934-10-01 bedrevs entågsdrift Göringen–Dalfors, med Göringen stn som ansvarig |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
|
Litteratur
Bengt Hammar, ”Något om Dala–Hälsinglands Järnväg och Orebygden”, Tåg 1/1983
Christer Hammare & Bengt Sandhammar, Göringen–Dalfors – 3200 meter järnvägshistoria, 2000
Janne Bäckman, När tåget kom till byn, 2007 |
|