Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel,
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bä |
(Bräcke) |
h |
514,948 |
291 |
1878-10-01 |
stn; ansl Stambanan genom övre Norrland; hamnspår; FS |
Smy |
Stensmyran |
|
518,900 |
293 |
|
lp, † 1931; fd Stensmyren |
Smy |
Stensmyren |
|
518,900 |
293 |
1890 |
lp |
|
Mordviken |
|
522,200 |
303 |
1941 |
sto, U 1942-06-15 |
Gmå |
Gimån |
v |
522,300
| 302
|
1952-06-15 | hp, † 1971-05-23 |
Gm |
Gimån |
|
524,400 |
290 |
1897-11-24 |
lp, † 1934 |
Sf,Stv |
Stavre |
h |
525,988 |
291 |
1879-12-01 |
stn, †G 1967-05-28, †1989-05-28, *P
1993-10-17; PS |
Sf, |
Stafre |
|
525,988 |
291 |
1879-12-01 |
stn |
Mgå |
Mälgåsen |
h |
529,800
| 291
|
1933 |
hp, † 1967-05-28 |
Grio |
Grimnäs OLP |
|
533,157 |
|
1968 |
ssp, BI 1976-11-23, ssp 1992, BI 1994-10-18; OLP = omlastningsplats (i systemupplägg skogsbil/järnväg); <1992 Grimnäs |
|
Grimnäs grusgrop |
h |
533,600
|
297
| |
grp, BI |
Gns |
Grimsnäs |
|
533,600 |
297
|
1898-10-01 |
hp, † 1971-05-23 |
|
Gällösundet |
|
537,500 |
291 |
1879 |
svängbro 21 m, fast bro 1925 |
Göl |
Gällö
lastplats |
|
537,800 |
291 |
<1884 |
lp, †1 933; fd Gällö såg |
Gö |
Gällö |
h |
538,641 |
291 |
1879-12-01 |
stn; FS |
Fnt |
Furunäset |
|
540,800 |
300 |
1950-06-10 |
hp, †1966-05-22,
BI 2008-05-04 |
Fnt grp |
Furunäset
grusgrop |
|
541,200 |
303 |
1916 |
grp, BI 1966; sign
|
|
Furunäs
grustag |
|
541,300 |
304 |
1879 |
grp, övergick i Furunäset
grusgrop 1916 |
Fnt lp |
Furunäset |
|
541,349 |
305 |
1885 |
ssp, lp ~1910, † 2004-01-01; IL
|
|
Refsund |
v |
544,900
| 326
|
1888 |
mtmp , BI; <1893 Förberg |
Rfs/Rvs |
Revsund |
|
544,900 |
326 |
1899-08-18 |
hp, † 1966-05-02 |
|
Stoppställe |
|
550,900 |
306 |
1955 |
sto, U 1961 |
Pl |
Pilgrimstad |
h |
553,249 |
291 |
1879-12-01 |
stn, † G 1988-05-29, † 1989-05-28, *P
1992-06-09; PS |
|
Svedje |
|
556,000 |
312 |
~1955 |
sto, U 1962 |
Svä |
Svänglingen |
|
556,480 |
317
|
1972-10-09 |
ssp, BI 2000-08-29 |
Svä |
Svänglingen |
|
558,300 |
315 |
1931 |
hp, † 1964-05-31 |
Kö |
Knöva |
v |
560,200
| 328
|
<1896 |
mtmp † 1899-12-31 |
|
Hållsta |
|
560,200
| 328
|
1881 |
mtmp |
Kö, Knö |
Knöva |
|
560,800 |
328 |
1900 |
lp, hp 1949-02-14, I stn 1955, † 1963-05-26, BI
1963 |
Lkn |
Lockne |
v |
566,200
|
346
|
1891-06-15 |
hlp, T hp 1942-10-01,
T hlp 1943-04-01, † 1967-05-28 |
|
Vitgården |
|
568,300 |
334 |
1954
| sto, † 1961 |
Bf |
Brunflo |
h |
571,061 |
327 |
1879-11-01 |
stn, † P 1989-05-29 (Mittbanan, inte
Inlandsbanan), *P
1992-06-09; ansl Inlandsbanan södra delen; FS |
|
Viken |
|
572,000 |
330 |
1954 |
sto, U 1960 |
Gyt |
Grytan |
h |
574,100
| 335
|
1930 |
hp, † 1961-05-28 |
|
Lunde
banvaktstuga |
|
574,900 |
329 |
1946
| sto U 1961-05-27 |
Opt |
Optand |
h |
576,500
|
322
|
1932 |
hp, † 962-05-27 |
Ope |
Ope |
h |
579,000
|
308
|
1924 |
stn, † P 1966-05-22,
† 1982-01-01; IS |
Tvl |
Torvalla |
|
580,100 |
307 |
1891-05-01 |
hp, † 1924; även mtmp; ersatt av Ope stn |
|
Torvalla |
|
580,500 |
307 |
1946 |
sto, U 1957-06-02 |
|
Odensala |
|
581,600 |
304 |
1946 |
sto, U 1957-06-02 |
Omf |
Omformarstation |
|
584,700 |
301 |
1938 |
ssp, BI; sign
|
Ös |
Östersund C |
h |
585,946 |
296 | |
stn; <1926-05-15 och 1972–1992-06-09
Östersund; FS |
Ös |
Östersund |
|
585,946 |
296 |
1879-11-01 |
stn; <1926-05-15 och 1972–1992-06-09
Östersund; FS |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
Grafisk tidtabell nr 139 |
Grafisk
tidtabell nr 155, 1995 |
Statens
Järnvägar 1856-1906, 1906 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström &
Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Grafisk tidtabell nr 161 |
Grafisk tidtabell nr 162 |
Grafisk tidtabell nr 163 |
Grafisk tidtabell nr 164 |
Statens
Järnvägar 1856-1906, 1906 |
|
Övrig information | |