Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Jbg |
(Johannisberg) |
|
0,000 |
120 |
1912-08-01 |
stn, † P 1971-05-23, † 1973-05-01; ansl JLJ; godstrafikalt kvar som adresstation för Callans såg ssp; IS |
Ljun |
(Ljungaverks lastplats) |
|
2,000 |
|
1943-06-07 |
lp |
Lga |
Ljungaverk |
|
|
|
1912-12-28 |
stn, *P 1913-02-15, †P 1932-10-01 |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
| |
| |
Övrig information | |
Johannisberg–Ljungaverks järnväg (JLJ)
Ursprungligen industribana till större elektrokemisk fabrik
Koncession 1909-12-10
Längd 2 km
Ägare Ljungafors Fastighets AB, nu Qvick Entreprenad
Förvaltningsort Ljungaverk, nu Erikslund
Trafikförändringar
1912-12-28 *godstrafik
1913-02-15 *persontrafik
1932-10-01 † persontrafik
Omläggning
1963-05 omlades anslutningen från Johannisbergs stn (västerut) till
Ljungaverk fp (österut), linjeförkortning 1,5 km
Nollpunkt Johannisberg, från
linjeomläggningen 1963 Ljungaverk fp
Anmärkning
a) 1967 infördes SJ-signaturer och datoriserad godsvagnskontroll
b) Formellt omklassat till industrispår 1998-06-08. Spåret kvarligger, dock
endast sporadiskt trafikerat från ~2002 |
|