Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Ös |
(Östersund C) |
h |
585,946 |
296 |
1879-11-01 |
stn; <1926-05-15 och 1972–1992-06-09
Östersund; FS |
Ösv/Ösvi |
(Östersund V) |
v |
586,955 |
296 | |
hp 1992-06-09, hst 1994-06-12;
(inom Östersund C stn) signaturbyte
för Inlandsbanan 1997-06-09 av datatekniska skäl; ansl Inlandsbanan; PH |
Ösv |
(Östersund V) |
|
586,955 |
296 |
1887 |
hp, † 1967-05-28; ansl Inlandsbanan |
|
|
|
587,100 |
|
|
grenväxel <1992, mot Inlandsbanan |
|
Lugnvik
|
|
588,800 |
305 |
|
se Inlandsbanan
bandel 051 |
Säm |
Säm |
h |
593,400
| 304
|
1910 |
hp, † 1961-05-28 |
|
Sem |
|
593,400
|
304 |
1887 |
hp, |
Fhsk |
Folkhögskolan |
v |
596,2
| 315
|
1938 |
hpr, † 1971-05-23 |
Täng/Tg |
Täng |
h |
597,200 |
315
|
1882-07-22 |
stn, T hlp 1936-05-15, T hp 1967-05-28,
I hps 1974-05-13, †1 986-06-01, BI 1994-04-26 |
|
Åssjö |
|
|
|
|
|
Sdst |
Sandnässtugan |
v |
602,500
| |
1938 |
hpr, † 1961 |
Ds |
Dvärsätt |
v |
604,5 |
304
|
1883-08-01 |
hp, hlp ~1950,
hp ~1957, † 1967-05-28 |
Hmfs |
Hissmofors |
v |
606,5
|
296 |
1996-05-231938 |
ssp ; I utbrutet ur Krokom stn, T räknas godstrafikalt till Krokom; GL |
Hmfs |
Hissmofors
|
|
606,500 |
296 | |
hpr, † 1966-05-02 |
|
Hissmofors |
|
606,700 |
296 |
1896 |
lp, †~1918; spåret inlett till Krokom stn |
|
Indalsälven |
|
607,000 |
| |
Krokom bro 172 m |
Krm |
Krokom |
v |
607,326
| 297
| |
610,3 Krokom (Ko, Krm) 297 stn 1882-07-22, I hp
1996-10-01; T godstrafikalt for- mellt kvar som adresstation för Hissmofors ssp; PH |
Kroj |
Krokom OJ |
|
610,300 |
316 |
1990-06-05 |
ssp, lp 1991-04-01, I infogad i Storflon stn
1996-10-28; OJ = omlastningsplats järnväg (i anslutning till
systemupplägg med skogsbil);
GL |
Sfn |
Storflon |
|
611,600 |
314 |
|
avx 1996-08-26, ts 1996-10-28; IS |
Kvlö |
Kvarnlösa |
h |
612,500
|
312
|
1938 |
hpr, U 1967-05-28 |
|
Stoppställe |
|
614,100 |
309 |
1954 |
Nybo sto, U 1966-05-22 |
Nä |
Nälden |
v |
618,063
| 304
|
1881-12-12 |
stn, † G
1997-06-09, I hps 1999,
†2000-06-13; IS |
Vpn |
Vaplan |
h |
621,000
| 310
|
1929 |
hp, hlp 1930t, 1960: sidospåret kvar men plattformen flyttad, T lp 1971-05-23,
† 1977-04-01, BI 1977 |
Vpn |
Vaplan |
|
621,100
|
310 |
1960t |
hp, † 1971-05-23; plattformen flyttad hit |
|
Stoppställe |
|
623,400 |
305 |
1954 |
sto, U 1966-05-22 |
Y/Ytå |
Ytterån |
h |
624,345
| 298
|
1881-12-12 |
stn, †G
1976-05-30, I hps 1979-03, I hp 1995-05-18, †1995-06-12 |
Åse |
Åsestugan |
h |
628,800
| 330 |
1931 |
hlp, lp 1967-05-28, † 1970-08-01, BI 1970 |
|
Stoppställe |
|
630,5 |
312 |
1954 |
sto, U 1961-05-28 |
Tåv |
Trångsviken |
v |
633,373
| 296 | |
633,4 Trångsviken (Tå, Tåv) 296 stn 1881-10-71,
†G 1998-06-08, †2000-06-13; IS |
|
Rödningsberg |
|
634,600 |
296 |
1881 |
lp, † 1931; <1882 Rödnings bergsviken |
Röbg |
Rönningsberg |
h |
635,100 |
299 |
1947-06-09 |
hpr, † 1967-05-28; |
Rdbg |
Rödningsberg |
|
635,100 |
299 |
~1938 |
hpr |
|
Kluks
dytag |
|
638,100 |
346 | |
ssp, BI |
Mly |
Mällby |
v |
640,400
| 344
|
1905-09-07 |
lp, hlp 1920t, hp 1962, † 1966-05-22 |
Ma |
Mattmar |
v |
644,092
| 309
|
1881-10-17 |
stn, I hlp 1980, T hp 1993-04-01, † 1999-06-14; IL |
|
Stoppställe |
|
647,100 |
307 |
1954 |
Ockeberget sto, U 1957-06-02 |
Ocn |
Ockesjön |
|
647,900 |
309 |
1902 |
lp, † 1920 |
Oc |
Ocke |
h |
648,600
| 306
|
1882-03-23 |
hlp, hp 1966,
† 1967-05-28 |
Äfs |
Äggfors |
|
651,826 |
307 |
1914-10-01 |
lp, hlp 1951-06-15
lp 1967-05651,8-28, † 2009-01-01; IL |
Mi |
Mörsil |
h |
654,876
| 329
|
1881-10-17 |
stn, †G 1974-06-17, † 2000-06-13; fd Mörsill; IS |
Liäg |
Litsänget |
h |
657,600
|
329
|
1947-06-09 |
hp , † 1967-05-28 |
Upld |
Uppland |
v |
658,500
|
327 |
1937 |
hpr, † 1947-06-09 |
Stng |
Strandgården |
h |
662,500
| 322
|
1947-06-09 |
hp, †1 966-05-22 |
Stnd |
Strand |
v |
662,500
|
322 |
1936 |
hp |
Jpn |
Järpen |
h |
665,316
| 324
|
1910 |
stn |
|
Hjerpen |
| 665,316 |
324 |
1881-10-17 |
stn, † G 1997-06-09; PS |
Tfv |
(Tegefors verk) |
|
+2,000 |
| |
lp, † 1971-10-01; <~1930 Tegefors bruk.
Sidospår från Järpen |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK Järnvägsdata 2009 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
Grafisk tidtabell nr 165 |
Grafisk tidtabell nr 166 |
Grafisk tidtabell nr 167 |
Grafisk tidtabell nr 168 |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
Övrig information |
|