Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Suc |
* Sundsvall C |
h |
347,300
| 7
| 1925-12-17 |
stn, ansl till OKB; FS |
Sul/Svl |
Sundsvall |
h |
578,900
| 2 |
1874-08-01 |
stn; hamnspår, smalspårsstationen. Ombyggd till normalspår, i trafik från 1886-06-12. † 1925-12-16, trafiken flyttad till "nya" Sundsvall. |
|
Signal H24b |
|
578,500 |
6 |
|
sipl, BI 1950t; även kontroll av växlar; endast västgående tåg |
|
Signal H57b |
|
578,100 |
10 |
|
sipl, BI 1950t; även kontroll av växlar; endast västgående tåg |
Suv |
(Sundsvall V) |
h |
577,737 |
13 |
1992-06-09 |
hp, (Ångelinjens tåg), hst 1994-06-12 (inom Sundsvall C
stn) 1997-01-06 även Härnösandslinjen (Suvå); ansl OKB; PH |
Suv |
(Sundsvall V) |
|
577,500 |
13 |
~1877 |
hp, stn, hp, † 1966-05-22; ansl OKB; från smalspåret |
|
Signal H89b |
|
577,300 |
|
1959-05-31 |
sipl, A |
|
sidospår |
|
576,900 |
10 |
|
ssp, I infogat i Sundsvall C stn 1974-03-08; Nacksta
industriområde |
|
sidospår |
|
576,900 |
10 |
|
ssp, I infogat i Sundsvall C stn 1974-03-08; Televerket |
|
sidospår |
|
575,500 |
9 |
|
ssp, I infogat i Sundsvall C stn 1974-03-08; Alcro |
|
sidospår |
|
575,100 |
13 |
|
ssp, I infogat i Sundsvall C stn 1974-03-08; omformarstationen |
|
Högom |
|
575,100 |
13 |
~1880 |
hp, † 1889; från smalspåret |
|
Signal HNb |
|
574,9 |
13 |
1959-05-31 |
sipl, A ; även kontroll av växlar; endast östgående tåg |
|
bro |
|
574,300 |
|
|
Nacksta bro 82 m |
Gän |
(Grönängen) |
h |
571,100
| 38
| 1875 |
hp, †1 943-06-07; från smalspåret |
Knd |
Knävland |
|
569,900 |
42 | 1913 |
ssp, BI |
Knd |
Knävland |
|
569,800 |
42 |
1969 |
ssp, BI ~2003 |
Moö |
Mohög |
|
568,657 |
52 | 1977 |
ssp, namngivet 1977, BI ~1999 |
Töv |
(Töva) |
|
566,977 |
62 |
1876 |
stn, † P 1966-05-22; < Töfvad; från smalspåret; GS |
Töv |
(Töfva) |
|
566,977 |
62 | 1874-08-01 |
hp |
Dlj |
Dälje |
|
564,200 |
94 |
1928 |
hp, † 1931 |
Vm |
(Vattjom) |
v |
561,194
| 64
| 1874-08-01 |
stn, † P 1971-05-23, †1989-05-28; ansl MVaJ; från smalspåret; IS |
Hjö |
(Hällsjö) |
h |
557,500
| 69
| ~1877 |
hp, † 1966-05-22; från smalspåret |
Hgn |
Hemgraven |
|
553,800 |
56 |
|
lp, †1929 |
Hgn |
Hemgrafven |
| 553,800 |
56 |
1901-10-01 |
lp, |
Nsö |
(Nedansjö) |
h |
552,687
| 55
| 1874-08-01 |
stn, † G 1966, † 1967-05-28; hamnspår; från smalspåret; IS |
Nsy |
(Nedansjöby) |
v |
550,800
| 55
| ~1880 |
hp, † 1958; från smalspåret |
|
(Timmerstationen) |
|
544,500 |
|
1876 |
lp, †; från smalspåret |
Ölo |
(Österlo) |
v |
544,300
| 55
| 1939-05-15 |
hp, † 1960; |
Lo |
(Lo) |
v |
544,300
| 55
| 1911 |
hp |
|
(Loo) |
| 544,300 |
55 | 1874-08-01 |
hp, från smalspåret |
Vlo |
Västerlo |
v |
542,300
| 55
| | 542,3 Västerlo (Vlo) 55 hp 1928, †1960 |
Std |
(Stöde) |
h |
537,890
| 55
| 1895-10-01 |
stn, † G 1974-02-01, † 1991-01-07, *P 1991-06-11, PS |
|
(Kärfsta) |
|
|
55 | 1874-08-01 |
stn, från smalspåret |
Nde |
Nederede |
v |
533,200
| 64
| 1928-01-01 |
hlp, hp ~1960, † 1967-05-28 |
Ede |
(Ede) |
v |
533,300
| 64 | 1878 |
hp, hlp 1920t; från smalspåret |
Vtd |
Västerstöde |
v |
532,300 |
64 |
1930 |
hp, † 1964-05-31 |
|
signalplats |
|
532,900 |
61 |
1953 |
sipl, BI s1950t; endast för västgående tåg |
|
signalplats |
|
532,300 |
67 |
1953 |
sipl, BI s1950t; endast för östgående tåg |
|
Nederede grusgrop |
|
531,700 |
77 |
1885 |
grp, BI; <1928 Ede grusgrop |
Öve |
Överede |
v |
531,100
| 80
| 1930 |
hp, † 1966-05-22 |
Vk/Visk |
(Viskan) |
v |
527,677
| 63
| 1874-11-11 |
stn, † G 1966, † 1971-05-23; från smalspåret; IS |
Srb/Strb |
Storboda |
h |
525,200 |
65 |
1930 |
hp, † 1962-05-27 |
Bog |
Bodaborg |
|
524,500 |
41 |
2000 |
hp; för tillfälliga trafikändamål; PH |
To |
(Torpshammar) |
v |
521,884
| 79
| 1874-11-11 |
stn, † P 1971-05-23, † 1974-10-01, *P 1992-06-09; från smalspåret; PS |
| Källor och referenser | |
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009 |
|
|
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
33) |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
| Övrig information | |
*) |
Stationen flyttad till nytt läge i samband med Ostkustbanans öppnande |
Km |
Kilometertalet räknat från Stockholm via Ånge. |
|