Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
To |
(Torpshammar) |
v |
521,884
| 79
|
1874-11-11 |
stn, † P 1971-05-23, † 1974-10-01, *P 1992-06-09; från smalspåret; PS |
Gån |
Getterån |
h |
518,100
|
64
| 1903
|
hp, † 1962-05-27
|
|
Tirsta |
|
516,300 |
65 |
1881 |
lp, †~ 1895 |
Ft |
Fränsta |
v |
512,564
| 79
| 1878-10-01 |
stn, †P 1991-01-07, *P 1991-06-09, † G 2003; PS |
Byf |
Byforsen |
h |
509,900 |
83 | 1945-01-01
|
hp, † 1966-05-22
|
Gsa |
Gullsta |
h |
509,100 | 90
| 1895
|
hp, † 1945-01-01
|
Ljun |
Ljungaverks |
|
507,900 |
97 | 1963-05 |
ssp; ansl JLJ (växeln har lastplats (Ljun) samma namn som lp vid industrin); GL |
Ljv |
Ljungaverk |
|
507,300 |
101 |
1991-06-09 |
hp, *P ; PH |
Ljv |
Ljungaverk |
v |
506,865
| 105
| 1943-06-07 |
hp, † 1991-01-07 |
Ösh |
Österhångsta |
v |
506,865
| 105
| 1930 |
hp |
Jbg |
Johannisberg |
h |
505,065
| 120
| 1912-08-01 |
stn, † P 1971-05-23, † 1973-05-01; ansl JLJ; godstrafikalt kvar som adresstation för Callans såg ssp; IS |
Jbm |
Johannisbergs mejeri |
|
504,000 |
114 | 1912-08-01
|
hp, † 1920 (en tid kvar för mejeri (Jbm) mjölktransporter) |
|
Johannisberg |
|
504,000 |
114 |
~1885 |
hp |
Cas |
Callans såg |
|
502,931 |
116 | |
ssp, namn- och signatursatt 1977; GL |
Ran |
Rankleven |
h |
500,800
|
115
| 1934 |
hp, † 1961-05-28 |
|
Ljungan |
|
498,900 |
118 |
|
Erikslund bro 78 m. Var under några år en kombinerad bro. |
Ei |
Erikslund |
v |
498,079
| 118
| 1878-10-01 |
stn, † G, † 1971-05-23, *P 1993-08-15; PS |
Bse |
Borgsjöede |
h |
494,200
| 139
| 1906
|
hp, † 1971-05-23; <1907
Edsillre
|
Pbo |
Parteboda |
h |
490,300
|
140 | <1883 |
hp, hlp 1897, hp ~1960, † 1971-05-23 |
|
Ljungan |
|
490,900 |
|
|
bro 78 m |
Åg |
(Ånge) |
h |
484,270
| 168
| 1878-10-01 |
stn, ansl norra stambanan; spår till Ånge gbg (östra änden); FS |
| Källor och referenser |
| Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009 |
|
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 |
|
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 |
| |
| Övrig information |
|