Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sundsvall |
|
54,000 |
2 | 1874-08-01 |
stn; hamnspår, smalspårsstationen. Ombyggd till normalspår, i trafik från 1886-06-12. † 1925-12-16, trafiken flyttad till "nya" Sundsvall. |
|
(Sundsvall V) |
| |
13 |
~1877 |
hp |
|
Grönängen |
| |
38 |
1875 |
hp |
|
Töfva |
| |
62 |
1875 | stn |
|
Töfvad |
| |
62 | 1874-08-01 |
hp |
|
Vattjom |
|
37,000 |
64 |
1874-08-01 |
stn, ansl MVaJ |
|
Wattjom |
| |
64 | 1874-08-01 |
stn, ansl MVaJ |
|
Hällsjö |
| |
69 |
~1877 |
hp |
|
Nedansjö |
|
29,000 | 55 |
1874-08-01 |
stn; hamnspår |
|
Nedansjöby |
|
|
|
~1880 |
hp |
|
Timmerstationen |
|
|
|
1876 |
l , † |
|
Loo |
| |
| 1874-08-01 |
hp |
|
Kärfsta |
|
16,000 |
55 | 1874-08-01 |
stn, 1895-10-01 namnändring till Stöde. |
|
Ede |
| |
64 | 1878 |
hp |
|
Viskan |
|
6,000 | 63 |
1874-11-11 |
stn |
|
Wiskan |
| |
| 1874-11-11 |
stn |
|
Torpshammar |
|
0,000 | 79 |
1874-11-11 |
stn |
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009
|
Övrig information |
Sundsvall–Torpshammars järnväg (STJ)
När riksdagen 1874 beslöt att även järnvägen till Jämtland och gränsen skulle ha normalspår, hade STJ redan kommit alltför långt i sin anläggning som baserades på den tidigare förutsättningen om smalspår.
Banan gick mellan Sundsvall med dess stora, nyss etablerade ångsågverksdistrikt och sammanflödet mellan två stora flottleder, och det fraktade godset dominerades helt av rundvirke. Banan hade byggts med en stor insats från Sundsvalls stad (150 000 kr i aktier och en miljon i obligationslån) men blev trots kapacitetsbrist en god affär för staden genom hög avkastning och statsinlösen.
Koncession
1872-01-12 Sundsvall–Torpshammar
1872-11-29 Matfors–Vattjom
Längd Totalt 61 km
Spårvidd 1067 mm. Breddad till 1435 mm 1886-06-11
Ägare Sundsvalls Järnvägs AB
Förvaltningsort Sundsvall
Trafikförändringar
1874-01 *Sundsvall–Nedansjö, 28 km, provisorisk trafik
1874-08-01 *Sundsvall–Kärvsta, 41 km, allmän trafik och Matfors–Vattjom, 3 km, godstrafik
1874-08-06 *Matfors–Runsvik, 1 km, godstrafik
1874-11-11 *Kärvsta–Torpshammar, 16 km, allmän trafik
1875-07-13 *Matfors–Vattjom, persontrafik
Trafik
Smalspårstrafik pågick under hela breddningstiden med sista tåg Sundsvall–Högom 1886-06-11. Ombyggnadsmönstret har med orätt blivit mest känt hos Uddevalla–Vänersborg–Herrljunga järnväg
förstatligad 1885-01-01, sträckan Sundsvall–Torpshammar som överfördes till Norrländska tvärbanan.
Anmärkning
a) Enligt bolagsordningen skulle STJ ha förlängts till Trondheim om Norrländska tvärbanan ej byggts
b) Kärnan var ”systemtågssträckan” Nedansjö timmerstation–Sundsvall med heldygnstrafik vardagar
c) Från ~1880 två spår nästan hela vägen Sundsvall–Sundsvall V, nog av växlingstekniska skäl
Vid förstatligandet utskildes den enskilda Matfors–Vattjoms järnväg.
Trafikplatserna redovisas under bandel 107 |
|