Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Vv |
(Vallvik) |
v |
179,300 |
9 |
1943-06-07 |
stn, † P 1968-05-12, småbana Vallviks bruk;; GS |
Sus |
(Sörljusne) |
|
179,300 |
9 |
1927-11-01 |
stn, småbana Vallviks bruk; |
|
(Ljusneverken) |
|
179,300 |
9 |
1926-11-01 |
stn, småbana Vallviks bruk; |
|
Bro |
|
178,300 |
|
1926 |
Maråkerby bro över småbana Hå–Vallvik, BI ~1970 |
Mb/Måb |
Maråkerby |
h |
175,300 |
3 |
1926-11-01 |
stn, hlp 1928-05-15, hp 1930t, † 1961-05-28 |
sun/Säu |
Sunnäsbruk |
v |
169,200 |
14 |
1926-11-01 |
stn, † G 1966, † 1968-05-12; IS |
Silv |
Sillvik |
v |
166,300 | |
1945-06-11 |
hp, †~ 1955 |
Abr |
Axmarsbruk |
|
162,600 |
12 |
- |
stn, hlp 1930-05-15,
T hp 1958, †1959-05-31; fd Axmarbruk |
Abr |
Axmarbruk |
v |
162,600 |
12 |
1926-11-01 |
stn, hlp 1930-05-15,
T hp 1958, †1959-05-31; fd Axmarbruk |
Ax |
Axmarby |
v |
157,300 |
25 |
1926-11-01 |
stn, T hlp 1956, † G, † 1968-05-12; IS |
Brb/Beb |
Bergby |
v |
147,200 |
14 |
1926-11-01 |
stn, hlp 1961, † 1965-05-30, BI 1966 |
|
Port |
|
144,5 |
|
1924-04-16 |
port under DONJ, BI 1971 |
Hf/Hfj |
Hamrångefjärden |
h |
143,800 |
4 |
1926-11-01 |
stn, † P 1968-05-12, † 1993-04-01; ansl DONJ; ramp 1435>891; IS |
Tr/Tdj |
Trödje |
v |
131,200 |
18 |
1926-11-01 |
stn, † G, † 1966-05-22; IS |
Tdj grp |
Trödje grusgrop |
|
130,200 | |
1926-11-01 |
grp, I infogad i Trödje stn ~1955; sign Grp/Trö grp, Tdj grp |
Oa/Opa |
Oppalaby |
v |
125,800 |
14 |
1938-05-15 |
stn, †~ 1955 |
Opa |
Oppala |
|
125,800 |
14 |
1926-11-01 |
stn |
Hly |
Hilleby |
v |
121,500 |
25 |
1949-07-01 |
† P 1967-05-28, † 1982-09-01; IS |
Hbn |
Hillebyn |
|
121,500 |
25 |
1926-11-01 |
stn 1926-11-01 |
|
arbetsväxel |
|
118,500 |
|
1994-09-23 |
(Gä) avx, I infogad i Gävle C stn; övergångsväxlar Sundsvalls/ Ockelbolinjerna |
Smo |
(Strömsbro) |
|
117,600 |
|
2000-06-13 |
ts; I utbruten ur Gävle C stn; tillhör Gävle C ställverk; IS |
Sä/Säa |
Sätra |
v |
116,500 |
8 |
1926-11-01 |
blp, BI 1959 |
Gägbg |
Gävle Gbg |
|
116,300 |
4 |
1960-05-29 |
Gävle godsbangård, stn (rbg), *G 1961-10-30, bgd 1962-09-01, stn 2000- 06-13; sign Gä gbg, Gäb; rbg/gbg räknad till Gävle C; triangelspår; ny gbg vid grenlinje; under Gävle C ställverk; I utbruten ur Gävle C stn, under Gävle C ställverk; T godstrafikalt namn Gävle; GS |
|
|
|
115,200 |
|
1923 |
port under GDJ |
Gä |
(Gävle C) |
h |
114,300 |
4 |
1877-11-15 |
stn; ej godstrafik; hamnspår; ansl Bergslagsbanan, Gävle - Dala Järnväg, Norra stambanan, gävle - ockelbo Järnväg; PS
|
|
Källor och referenser |
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009 |
|
Övrig information |
|
Båda stavningarna Axmarsbruk och Axmarbruk förekommer utan system. |
|