Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Shm |
(Söderhamn C) |
|
197,800 |
*2 |
1926-12-17 |
† G 1994-09-26, † 1966-05-22, ersatt av "nya" Söderhamn V. † 1997-05-19. |
Shm |
(Söderhamn) |
|
| 2 |
1886-05-17 |
stn, ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn; hamnspår |
Stu |
Stugsund |
h |
195,100 |
2 |
1886-05-17 |
stn, hlp ~1933, lp 1960-05-29; hamnspår; ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn |
|
Söderhamn |
|
194,700 |
|
2000 |
infrastrukturellt namn på Stugsund l ; GL |
Gik |
Grundvik |
h |
194,100 |
10 |
1935 |
hp, † 1951 |
Lr/Lår |
Långrör |
v |
190,000 |
9 |
1920t |
hp, † 1951 |
Sne |
Sandarne |
v |
189,900 |
4 |
1923-12-01 |
stn 1923-12-02, † P 1968-05-12,
I lp 1997-05-19; ansl MaSJ; GL |
|
Port |
|
189,500 |
|
1923 |
port under MaSJ |
Öo |
Östanbo |
h |
189,300 |
3 |
1920t |
hp, † 1951 |
Sld/Skg |
Skallgårdssund |
h |
186,200 |
23 |
1920t |
hp, † 1952 |
Lsb |
Ljusne bruk |
|
183,100 |
|
2003-06-15 |
lp; I samlad benämning på Ljusne S och N ssp, T godstrafikalt namn Ljusne; GL |
Lse |
Ljusne N |
|
183,000 |
17 |
1975-06-02 |
I lp (uppdelad på Ljusne N & Ljusne S ssp), ssp 1975-11-07; I infogad i Ljusne bruk ssp 2003-06-15 |
Lse |
Ljusne |
|
183,000 |
17 |
1923-12-02 |
stn, † P 1968-05-12 |
|
Ljusne S |
|
182,800 |
|
1975-11-07 |
ssp, I infogad i Ljusne bruk ssp 2003-06-15 |
Ls/Ljn |
Ljusnan |
v |
181,600 |
17 |
1926-11-01 |
hp, †1 951 |
|
Ljusne älv |
|
|
|
|
bro 120 m, BI 1988-09-04; gamla linjen |
Lsek |
Ljusne kraftverk |
| |
13 |
1945 |
ssp, BI 1952; gamla linjen |
Ks/Ksj |
Källsjön |
v |
180,700 |
16 |
1926-11-01 |
hp 1926, † 1951; gamla linjen |
Vv |
Vallvik |
v |
179,300 |
9 |
1943-06-07 |
stn, † P 1968-05-12; GS |
Sus |
Sörljusne |
|
179,300 |
9 |
1927-11-01 |
stn |
|
Ljusneverken |
|
179,300 |
9 |
1926-11-01 |
stn, småbana Vallviks bruk; |
|
Nya linjen Söderhamn V - Vallvik |
Shv |
Söderhamn V * |
|
192,800 |
|
1997-05-19 |
stn; ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn; annonseras som Söderhamn; ”stationshus” undertill; PS |
|
Hällåsen N |
|
189,700 |
|
1997-05-19 |
tunnel 836 m |
|
Hällåsen S |
|
189,700 |
|
1997-05-19 |
tunnel 961 m |
|
Ålsjö |
|
188,900 |
|
1997 |
bro 289 m |
Gui |
Gussi |
|
184,200 |
|
1997-05-19 |
ts; IS |
Lse |
Ljusne |
|
181,600 |
|
2001-08-20 |
hp; PH |
Åä |
Åänge |
|
181,300 | |
1995-06-03 |
fp; IL |
Vv |
Vallvik (se ovan) |
|
179,300 | |
- | |
| Källor och referenser |
|
|
Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009 |
|
| | |
|
Övrig information |
|
* | Nybyggd station, ej att förväxla med gamla Söderhamn V. | |
|