Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Hkl |
(Hudiksvall) |
h |
259,519 |
3 |
1860-07-16 |
stn, † G 2007-06-17; ansl statsbanan Ljusdal–Hudiksvall; hamnspår; PS |
Ir |
Idenor |
h |
253,700
| 31
| |
hp 1924-09-06, † 1956 |
|
lmk |
|
252,500 |
|
1994-05-23 |
lmk, km 252,548 = 254,000 |
|
Iggesund |
|
252,200 |
|
1994-05-23 |
tunnel 468 m; vid linjeomläggning |
|
arbetsväxel |
|
248,600 |
|
~1994 |
avx, BI 1994-05-23; övertagen från gamla linjen |
Id |
Iggesund |
h |
246,932
| 17
| 1924-09-06 |
stn, † P 1968-05-12,
*P 2001-08-20; FS |
|
Iggesunds bruk |
| |
|
1924-09 |
Industrispår till massafabriken. Spårvidd 1435/762 |
|
Iggesundsån |
|
246,300 |
|
|
bro 109 m, nya bron 110 m |
Lvkn |
Långviken |
v |
244,900
| | 1945-06-11 |
hpr, †~ 1955 |
Ntr |
Njutånger |
v |
243,000
| 24
| 1927-11-01 |
stn, † 1957-06-02,
BI s1950t |
Boda |
Boda |
|
238,400 |
| |
avx 1996-06-16, ts 1997-10-13 |
Bdby |
Bodaby |
h |
238,000
| | 1945-09-10 |
hpr, †~ 1955 |
Loc |
Locket |
|
234,800 |
| 1997-05-19 |
avx; övergick till nya linjen |
Er/Eår |
*) Enånger |
|
233,208 |
30 |
1927-11-01 |
stn , † P 1968-05-12, † 1976-05-30, BI 1997-10-13 |
Vm/Vdm |
Vedmora |
v |
230,300
| 41
| 1927-11-01 |
hp, † 1956 |
Grp/Ldt |
Lindefallets grusgrop |
|
226,800 |
|
1928-05-15 |
grp,
fd Långvinds grusgrop |
Ld/Ldt |
Lindefallet |
|
225,200 |
44 |
1928-05-15 |
stn, T hlp 1956, I hlp 1960, † 1963-05-26, BI 1965 |
Ld |
Långvind |
|
225,200 |
44 |
1927-11-01 |
stn |
Ldt |
Lindefallet |
|
225,123 |
|
1975-07-21 |
ssp, ts 1983-10-31,
BI 1999-10-04 |
Jä |
Järsvallen |
h |
217,100
| 70
| 1927-11-01 |
lp, † 1950-01-01 |
Tö/Töd |
Trönödal |
h |
212,345
| 46
| 1927-11-01 |
stn, †G 1966, † 1967-05-28, BI 1999-10-04 |
Nla |
Norrala |
v |
208,200
| 21
| | 208,2 Norrala (Nla) 21 hp 1927-11-01, hlp 1949, hp ~1960, †1962-05-27 |
Lo |
Locket |
X) |
234,800 |
|
1999-10-0 |
avx 4, BI 2000-08-28; övertagen från gamla linjen |
|
Enånger |
|
231,800 |
|
1999-04-10 |
tunnel 475 m; vid linjeomläggning |
Myra |
Myra |
|
228,700 |
|
1999-10-04 |
ts |
Lsn |
Losesjön |
|
217,800 |
|
1999-10-04 |
ts |
|
Norrala |
|
214,200 |
|
1999 |
tunnel 3842 m; vid linjeomläggning |
Sye |
Styvje |
|
202,900 | |
1997-10-23 |
avx, BI 1999-10-04 |
|
lmk |
|
202,800 |
|
|
km 202,767 = 208,000 |
|
lmk |
|
193,300 |
|
|
km 193,331 = 200,000 |
Shv |
**) Söderhamn V |
|
192,800 |
13 | 1997-05-19 |
stn; ansl statsbanan Kilafors–Söderhamn; annonseras som Söderhamn; ”stationshus” undertill; PS |
Grr |
Granskär |
|
+ 2 |
| 1900-12-31 |
lp, † 1976-05-22; trafik även efter formell nedläggning |
|
Flaket |
|
+ 3 |
|
1900-12-31 |
lp, † 1920t; trafik även efter formell nedläggning |
Shm |
Söderhamn C |
v |
197,800 |
*2 |
1926-12-17 |
† 1966-05-22. Ersatt av "nya" Söderhamn V |
Shm |
Söderhamn |
|
197,800 | 2
| 1886-05-17 |
stn, † G 1994-09-26, †1997-05-19; ansl statsbanan Kilafors – Söderhamn; hamnspår |
| Källor och referenser | |
| Svenska Järnvägsklubben, SJK,
Järnvägsdata 2009 | |
| Övrig information | |
* |
Söderhamn västra - Granskär - Flakets Järnväg |
*) |
Km 233,3 Ersatt av Boda vid linjeomläggning, |
**) |
Nya Söderhamn V ersatte Söderhamn (C) när banan byggts om förbi Söderhamn, Gamla Söderhamn V låg 1,5 km"norr"
Söderhamn (C), |
X) |
Ny linje mellan Locket och Styvje |
| |
|