Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgrenings-punkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Österström |
|
0 | |
1857 |
† 1920-11-01 |
|
Värdshuset |
|
7 | |
1857 |
† 1920-11-01 |
Österströms järnväg. Timmerbana, öppnad som hästbana ~1857. Spårvidd 1067 mm, längd 7 km.
I början av 1870-talet påbörjades en ombyggnad till ångloksbana, vilket var slutfört 1874. Banan gick mellan Österström vid Holmsjön (Medelpad) och Indalsälven (~40 km nordväst om Sundsvall). Syftet var att förmedla virke som flottats i Gimån från Jämtland till Indalsälven. Ångbåtar anslöt till båda ändpunkterna.
Nedlagd 1920 med sista tåg 11-02; uppriven 1923. Första loket fick spårvidd 1093 mm (3,59 engelska fot) av samma misstag som vid Köping–Uttersbergs järnväg. Vid Österströmsbanan tunnsvarvades provisoriskt hjulflänsarna tills nya axlar levererats.
/Erik Sundström, Österströms järnväg, 1989
|
|