Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur,
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel, Namnet i rosa färg= Tidigare stavning,
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån, h=
höger, v= vänster,
Km= Avstånd mellan platserna,
Höjd= över havet,
Från= Tagen i drift,
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infrastruktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hållställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Fsm |
(Forsmo) |
h |
0 |
82
|
1918-07-29 |
hlp, stn 1923, P 1985-06-02, 1989-05-28;
ansl stambanan genom övre Norrland; IS |
Ytsl |
Yttersel |
|
2,9 |
112 |
1936 |
hpr, 1965-05-30 |
Vgn |
Vignäsbrännan |
v |
6,6 |
92
|
1925-12-03 |
hp, 1965-05-30 |
Rl |
Resele |
h |
11,6 |
93
|
1925-12-03 |
hlp, I stn 1956, T hp 1960t, I stn 1965, I hp
1969, hps 1970-12-08, hp 1971-11-16, hps 1981-10-12, 1985-06-02, BI 1995-12 |
Omnä |
Omnäs |
|
13,9 |
81 |
1936 |
hpr, 1965-05-30 |
Tgm |
Tängstamon |
h |
14,7 |
59
|
1925-12-03 |
hlp, I stn 1965, I hlp 1968, T
hlp 1970-05-31, I hp 1973-04-02, 1985-06-02 |
Vämo |
Västanåmon |
|
16,1 |
62 |
1936 |
hpr, 1965-05-30 |
Mfb |
Moforsbygget |
|
17,2 |
73
|
1961-05-01 |
lp, BI 1975, 1978-03-01 |
Stfl |
Sörtannflo |
|
19,2 |
91 |
1937 |
hpr, 1965-05-30 |
Tfo |
Tannflo |
v |
21,6 |
79
|
1925-12-03 |
hlp, 1967-05-28, BI 1969 |
|
Forsås grusgrop |
|
|
|
1933 |
grp, <1944 |
Åd |
Ådalsliden |
h |
28,3 |
100
|
1925-12-03 |
stn, G 1974-06-01, I hlp 1974, I stn 1976-02-16,
1985-06-02; IS
Ådalslidens grusgrop grp 1930, <1944 |
|
Fjällsjö älv |
|
34,3 |
|
|
bro 138 m |
Åkn |
Åkvisslan |
v |
34,4 |
127
|
1929-05-11 |
hp, 1966-05-22 |
Mof |
Moflo |
|
35,4 |
132
|
1929 |
lp, 1949-06-01; < () |
Εkn |
Åkvisslan |
|
|
|
1925 |
Btå |
Betåsen |
v |
41,2 |
163
|
1925-12-03 |
stn, I hlp 1968, T hp 1970,
1985-06-02; IL |
|
Söderfors |
|
43,0 |
174 |
1925 |
ssp, BI s1920t; ej fastställt
namn |
Älgm |
Älggårdsmon |
|
43,4 |
179 |
1936 |
hpr, 1966-05-22 |
Klip |
Klippen |
|
45,0 |
179 |
1939 |
hpr, 1965-05-30 |
Grt |
Gåreleselet |
|
48,8 |
193
|
s1920t |
hlp, hp 1958, 1965-05-30 |
|
Röån |
|
50,7 |
|
|
bro 126 m |
Röån |
Röån |
h |
52,6 |
201
|
1925-12-03 |
hlp, hp ~1963, 1985-06-02 |
Tsg |
(Tågsjöberg) |
h |
56,9 |
203
|
1925-12-03 |
stn, P 1985-06-02, 1994-06-12;
vagnslast även därefter; IS |
Statsbanan Forsmo–Hoting
Den sydligaste av de tre projekterade norrländska tvärbanorna var den som ansågs ha bäst ekonomiska utsikter och anlades först.
Meningarna bröts starkt om sträckningen, men beslutet blev att till betydande del följa Ångermanälvens dalgång. En nackdel med detta var den besvärliga markbeskaffenheten utmed älven som framtvingade stödjemurar och omfattande dräneringar, som ändå inte helt kunde eliminera ras.
Underlaget för persontrafik och lokal godstrafik sviktade efterhand men systemtransporter av rundvirke föranledde på 1980-talet upprustning av banan.
Längd 121 km
Trafikförändringar
1921 *Forsmo–Ådalsliden, 28 km, provisorisk godstrafik. Banan i övrigt öppnad för sådan ”allt efter som rälsläggningen framgick och spårets tillstånd det tillät”. Rälsläggningen klar hösten 1924.
1925-12-03 *allmän trafik.
1985-06-02 †persontrafik.
2007-01-01 †allmän godstrafik, systemtåg kvar.
Trafik
Godstågen och även persontågen utgick till 1993-06-13 från Långsele på Stambanan genom övre Norrland.
Fjärrblockering 1962-02-01 Forsmo stn; Vännäs.
ATC 1985-06-17 Forsmo stn.
Anmärkning 1988-07-01-2002-03-31 var banan länsjärnväg för godstrafik. |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
Teknisk-ekonomisk redogörelse för anläggningen av statsbanan Forsmo–Hoting, 1932
Kenneth Landgren, Forsmo–Hotingbanan, 1981 |
Övrig information |
Kilometertalen räknade från Forsmo |
|
|