Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Robertsfors |
|
0 |
|
1881 | † 1961-09 |
|
Sikeå hamn |
|
9 |
|
1881 | †
1961-09 |
Robertsfors–Sikeå. Industribana, öppnad 1881
(provisoriskt färdigställd 1878 men då delvis belagd med träräler), spårvidd
troligen 762 mm, senare angiven som 750. Längd 9 km.
Banan gick mellan Robertsfors bruk och dess hamnplats
i Sikeå, ~60 km norr om Umeå. Ursprungligen utgjordes dragkraften av hästar, men
1890 insattes ånglok och 1900 elektrifierades banan. Irreguljär persontrafik
förekom (i vart fall kyrktåg) till augusti 1915, då den förbjöds efter en
olycka. Banan trafikerades till september 1961 och revs upp under senare delen
av 1960-talet, utom en kort sträcka närmast Robertsfors som har bevarats för
museiändamål.
/Folke Åström & Gunnar Nilsson i Tåg 9/1971
|