Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Sld |
(Slind) |
|
00,000
|
69
|
1929 |
hp+fp, fp 1967-09-24, BI
1995-09-25; småbana Boliden–Slind |
|
Kristinebergvägen |
| |
| |
|
Bol |
Boliden |
|
24,000 | |
1929-09-24 |
† 1991-02-02, BI 1993 |
|
Källor och referenser |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 |
|
Övrig information |
Boliden
Gruv- och industribanor, öppnade 1929-09-24 (officiellt 1930-01-01).
Längd 24 kilometer Slid - Boliden
2 kilometer
Skelleftehamn - Rönnskär
Spårvidd 1435 mm
(1933-05-15 Skelleftehamn namnbyte till Skelleftehamns nedre)
Trafikering Statens Järnvägar.
Sektionen Boliden–Slind öppnades 1942 för viss persontrafik som upphörde 1945.
På sektionen Skelleftehamn - Rönnskär framfördes arbetartåg 1930–1958. I mån av utrymme var tågen tillgängliga för envar, fast icke anställda fick ej färdas längre än till Hamnskär hp, 500 m före Rönnskär.
Kombinerad bro över Kilörsundet mellan Skelleftehamns nedre och Rönnskär; separat landsvägsbro ~1955.
Nedläggning
Malmtrafiken Boliden–Rönnskär upphörde 1991-02-02 (spåret revs 1993), medan Bolidens station formellt nedlades 1991-06-10. Rönnskärsavsnittet överfördes till länsjärnväg i BV-beslut 1996-09-05.
Litteratur:
Thore Sjögren & Rolf Forslund, Skelleftebanan och Bolidens järnväg, 1999 (SJK 70)
|
|
|