Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status
|
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km |
Höjd |
Från |
Till |
|
|
|
|
|
|
|
Vns |
(Vännäs) |
h |
857,0 |
89 |
1891-10-01
|
stn; triangelspår; ansl Stambanan genom
Norrland; FS |
Vnst |
Vännäs tegelbruk |
|
859,2 |
86 |
1944 |
lp, BI 1967, †1968 |
Hem |
Hemberget |
v |
860,6 |
99
|
1940-05-14 |
hp,
†1977-05-22 |
Vny |
Vännäsby |
h |
860,6 |
99
|
1928 |
Vny |
Vännäsby |
h |
862,6 |
81
|
1940-05-15 |
hp, stn 1899, †G 1989-95-28, †1992-06-09, I ssp 1993-09-22, BI
1994-05-04; <1899 Vännäs by |
Spö |
Spöland |
h |
862,6 |
|
1896-09-29
|
|
Vindelälven |
|
863,4 |
|
|
bro 232 m
|
Btb |
Brattby |
h |
864,6 |
81
|
1933 |
hp,
†1977-05-22
lp
1943-09-20, †1989-01-01, BI 1994-05-0
|
Btsk |
Brattby skolhem |
v |
865,9 |
81
|
1950 |
hpr, †1983-05-29 |
Btbv |
Brattbyväxeln |
|
866,3 |
81
|
1943 |
ssp, BI 1993-09-22
|
Btbg |
Brattby gård |
|
867,4 |
88
|
1939 |
hp, †1977-05-22 |
Gbe |
Gubböle |
v |
869,2 |
103
|
1922-01 |
hp,
I stn 1947, I hp 1966, †1977-05-22 |
|
Stoppställe |
|
871,2
|
91 |
1958 |
sto, U
1966-05-22 |
Ibk |
Idebäcken |
h |
873,6 |
75
|
1931-05-15 |
hp, †1977-05-22, grusgrop grp <1915, BI <1920 |
Brd |
Brännland |
h |
875,6 |
72
|
1896-09-29 |
stn, †G 1992-01-01, †1992-06-09 (vagnslast även därefter); IS
|
Brdb |
Brännlandsberget |
|
878,1 |
80 |
1968 |
ssp; IL |
Klbn |
Klockarbäcken |
|
881,0 |
40
|
1991 |
ssp, lp 2007-01-01;
GL |
Klbn |
Klockarbäcken |
|
881,3 |
41 |
1938 |
hp, †1966-05-22 |
|
Klockarbäckens grusgrop |
|
881,8 |
32 |
1899 |
grp, BI 1939; <1924 Bäckens grustag |
|
Vattentag |
|
885,0 |
12 |
1897 |
vt, BI <1914 |
Grib |
Grisbacka |
|
885,3 |
12
|
1942-06-15 |
hpr, †1969-06-01 |
Vstv |
Verkstadsväxeln |
|
886,5 |
14
|
1939 |
ssp, I infogad i Umeå stn 1956 |
Uå |
Umeå C |
|
888,0 |
|
1990 |
stn; <1990 Umeå; FS
|
Uå |
Umeå |
h |
888,0 |
12
|
1896-09-29 |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
Lundberg, John, Sveriges och Norges Jernvägar och Stationer, Wahlström & Widstrand Stockholm 1979 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
| |
Övrig information | |
|
|
|