Klicka i kartan ovan för att komma till en karta där
den här bandelen ligger!
Sign= Platsens signatur.
Driftplats= Namnet inom parantes= tillhör inte denna bandel.
Namnet i rosa färg= Tidigare stavning.
Sida= Stationshusets läge i förhållande till spåret, räknat uppifrån.
h= höger, v= vänster.
Km= Avstånd mellan platserna.
Höjd= över havet.
Från= Tagen i drift.
Notering=
A avförd som trafikplats
abo automatisk blockpost
avx arbetsväxel
bgd bangård
BI borttagen infra-struktur
blp blockpost
fp förgreningspunkt
G godstrafik
grp grusgrop
hlp håll- och lastplats
hp hållplats
hpr rälsbusshållplats
hp hållplats med sidospår
hst hålställe
I infrastrukturell
kb kombinerad bro
lmk längdmätnings-konnektion
lp lastplats
mtmp militär-mötesplats
P persontrafik
rbg rörlig bro
sipl signalplats
stn station
sto stopplats
T trafikal
ts teknisk station
U upphört
vt vattentag
väg väg med stopplikt
* (åter)öppnad
† nedlagd
I nutidskoder:
Första bokstaven
F fullständig trafik
G godstrafik
I ingen
P persontrafik
Andra bokstaven
H hållplats
L linjeplats
S station
Ö övrig status |
Sign |
Driftplatsens namn |
Sida |
Km
|
Höjd |
Från |
Notering |
|
|
|
|
|
|
|
Bst |
(Bastuträsk) |
v |
0 |
243
|
1894-06-08
|
stn, †G 1997-10-06; ansl
stambanan genom Norrland; PS |
Rnt |
Röjnoret |
h |
5 |
250
|
1912-09-06 |
hps, I stn 1952, T hlp, I hpr
1958, †1969-09-28; även mtmp |
|
Holmsele dyspår |
|
12,2 |
206 |
1924 |
ssp, BI <1929 |
Ffs |
Finnforsfallet |
v |
15,5 |
182
|
1913-10-01 |
stn, I hlp 1926, I stn,
†1990-05-27; <1913-10-01
Finnfors; IS |
|
Finnfors |
|
15,5 |
182 |
1912-09-06 |
Grfs |
Grundfors |
v |
17,9 |
178
|
1936-05-15 |
hpr, †1965-09-27 |
Kf |
Krångfors |
v |
22,4 |
144
|
1912-09-06 |
stn, hlp 1925, I stn 1951, T hp
1966-06-01, I hp 1966, †1990-05-27 |
Slut |
Slut |
h |
24,6 |
145
|
1935-05-15 |
hpr, †1965-09-27 |
Sab |
Stavbäck |
h |
27,7 |
116
|
1928-06-15 |
hp, †1977-05-22 |
Ktk |
Klutmark |
h |
31,8 |
84
|
1912-09-06 |
stn, †G 1970-05-31, I hps 1986,
†1990-05-27, BI 2000-10-23 |
|
Skellefte älv |
|
33,2 |
|
|
bro 152 m |
Sld |
Slind |
v |
34,8 |
69
|
1928-05-15 |
hp, hp+fp 1929, fp 1967-09-24, BI 1995-09-25;
småbana Boliden–Slind |
Mle |
Medle |
h |
38,3 |
51
|
1912-09-06 |
stn, hlp 1933-04-01, I stn 1952,
T hp 1966-07-01,
I hps 1966, †1969-09-28, BI 1980-05-20 |
|
Myckle |
|
41,6 |
37 |
1912 |
hp, †<1914 |
Kfs |
Klintfors |
|
44,3 |
27
|
1912-09-06 |
hp, hlp ~1920, lp 1965-09-27, †1991-06-10 (vagnslast även
därefter); IL |
Skld |
Skellefte-Degerbyn |
|
45,2 |
19
|
1966 |
ssp, BI 1969 |
Skl |
Skellefteå stad |
h |
47,4 |
21
|
1921-01-01 |
stn, †P 1990-05-27, †G
1996-01-08 (vagnslast flyttad till Gunsen); 1921-01-01–1984-01-01 Skellefteå
stad; IS |
Skl |
Skellefteå |
|
47,4 |
21
|
1912-09-06 |
Mub |
Mullberget |
h |
48,9 |
14 |
1946-06-01 |
hp, †1965-09-26 |
Bov |
Boviksvägen |
v |
48,9 |
14
|
1929-07-17 |
Mrö |
Morön |
v |
49,8 |
10
|
1946-06-01 |
hp, †1964-05-31 |
Mub |
Mullberget |
|
49,8 |
10 |
1928-05-15 |
Sklh |
Skellefteå Hedensbyn |
|
50,5 |
6 |
1965 |
lp, I infogad i Skellefteå stad stn 1967 |
Hsb |
Hedensbyn |
|
50,5 |
6 |
1996 |
ssp, I utbrutet ur Skellefteå stn; IL |
Båk |
Brattåkern |
|
50,6 |
5
|
1933-12-15 |
hp, †1964-05-31 |
Rin |
Risön |
|
51,3 |
5
|
1946-06-11 |
hp, †1964-05-31 |
Mön |
Morön |
v |
51,3 |
5
|
1927-05-15 |
Tua |
Tuvan |
h |
52,5 |
7
|
1928-05-15 |
hp, †1964-05-31 |
Byn |
Bergsbyn |
v |
53,2 |
5
|
1932-11-21 |
hp, †1964-05-31 |
Bh |
Bergsholmen |
|
54,2 |
5
|
1912-09-06 |
stn, T hlp s1920t, T stn ~1950, hp 1957,
†1969-09-28 |
Bgä |
Bergsängen |
h |
55,7 |
7
|
1928-05-15 |
hp, †1964-05-31 |
Gse |
Gunsen |
|
55,7 |
7 |
1995-10-14 |
ssp, lp 1996-01-08; godsadress
Skelleftehamns övre
1998-06-09; IL |
Fub |
Furubacken |
v |
56,9 |
5
|
1932-11-28 |
hp, †1953-06-10 |
Käs |
Klemensnäs |
|
58,0 |
9 |
1927-07-27 |
hp, †1971-05-23 |
Inv |
Innerursviken |
v |
58,3 |
10
|
1928-05-15 |
hp, †1948-05-09 |
Uvn |
Ursviken |
|
59,3 |
4
|
1912-09-06 |
stn, †P 1984-06-03, †1991-06-10, I lp 1997-08-15; IL |
Åvn |
Åkerviken |
v |
60,2 |
5
|
1928-05-15 |
hp, †1964-05-31 |
Ytv |
Ytterursviken |
v |
60,7 |
10
|
1928-06-15 |
hp, †1964-05-31 |
Ald |
Alderholmen |
v |
61,3 |
9
|
1928-05-15 |
hp, †1964-05-31 |
Örk |
Örviken |
h |
62,4 |
9
|
1928-06-15 |
hp, †1965-09-27 |
Söv |
Skelleftehamns övre |
h |
63,2 |
6
|
1933-05-15 |
stn, PU 1987-09-27, †P
1988-05-29; sign Söv; hamnspår; GS |
Khm |
Kallholmen |
|
63,2 |
6 |
1912-09-01
|
|
Skelleftehamns ind spår |
|
|
|
|
|
|
Skelleftehamns oljespår |
|
|
|
|
|
Kön |
Killingön |
v |
63,5 |
6
|
1932-07-12 |
hp, †1947-06-09 |
Skh |
Skelleftehamns nedre |
h |
64,1 |
6
|
1933-05-15 |
(säsong) hlp (helårs
persontrafik 1928), lp 1953-06-10. I infogad i Skelleftehamn övre stn
1991-06-10 |
|
Skelleftehamn |
|
|
3 |
1914-07-01 |
|
Kilörsundet |
|
64,9 |
|
1939 |
kb, ren spårbro ~1955 |
Hsä |
Hamnskär |
|
65,2 |
6 |
1934-05-15 |
hp, I hps ~1950, †P 1958-06-01, I infogat i
Rönnskär
hlp 1959 |
Rsä |
Rönnskärsverken |
|
65,5 |
5 |
1966 |
ssp, hlp 1930-01-01, I stn
1979-06-11; GÖ |
Rsä |
Rönnskär |
v |
65,5 |
5
|
1929 |
Källor och referenser | |
Svenska Järnvägsklubben, SJK, Järnvägsdata 2009 | |
Persson, Bertil, Gammelstad - Karlsvikshyttans Järnväg, SJK Förlag 1995 | |
Olofsson, Carl, Sveriges Järnvägar, 1920 | |
Övrig information | |
|
|